Kongebrev (indgåelse af ægteskab) fra omkr~
Fra : B.N.L.

Dato : 02-12-03 09:47

I beskrivelse lavet i1986 af familiens aner indgik et kongebrev som nævnt,
men jeg kunne ikke reproducere det i farver. Siden er originalen bortkommet,
og en opdatering med ny farveteknik er derfor ikke mulig. Jeg har fundet
det rigtige rigsvåben, men mangler oplysning om de farver, der anvendes i
teksten ( fx. guld - sølv - rød - sort - )
( <trigger> fjernes ved direkte svar.) Venlig hilsen B.N.L.

Fra : aafe

Dato : 02-12-03 10:54

On Tue, 2 Dec 2003 09:46:41 +0100, "B.N.L." wrote:

> [...]
>det rigtige rigsvåben, men mangler oplysning om de farver, der anvendes i
>teksten ( fx. guld - sølv - rød - sort - )

Det af Frederik VI 1819 til brug for Ordenskapitulet approberede
Danske Rigsvaaben:

Hovedskjoldet: På guldbaggrund, tre kronede blå løver, omsat af ni
røde hjerter (det ældgamle siden Kong Knud VI's tid kendte danske
Konge- og Rigsmærke); på guldbaggrund to over hinanden gående blå
løver (Sønderjyllands vistnok i det 13'de århundrede antagne mærke);
tre guldkroner på blå baggrund (unionsmærket); på rød baggrund en hvid
kronet stokfisk (Island); på blå baggrund en hvid vædder (Færørerne);
på blå baggrund en hvid isbjørn (Grønland); på guld baggrund en over
ni røde hjerter gående blå løve, der tilsvarer Kongetitlen, "De
Gothers"; og på rød baggrund eb kronet guld lindorm, tilsvarende
titlen, "de Venders". Alle løvernes tunger er røde.

Midterskjoldet: På rød baggrund, det holstenske nældeblad i hvid
(kendes også i sølv); på rød baggrund en gående svane i sølv, med en
guldkrone om halsen (Stormarn). På rød baggrund, en på en hvid hest
ridende guldharniskklædt rytter (Ditmarsken); på rød baggrund et
hestehoved i guld (Lauenborg).

Hjerteskjoldet: På guldbaggrund to røde bjælker (Oldenborg); på blå
baggrund et svævende guldkors (Delmenhorst).

Det af Kong Christiab IX i 1903 bestemte våbenmærke for Island, viser
en sølvfugl (formentlig en falk) på blå baggrund.

Jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg har forstået dit spørgsmål korrekt
eller ej, og ved således ikke, om du kan bruge ovenstående oplysninger
til noget.

mvh
Arne

Fra : B.N.L.

Dato : 05-12-03 09:33

Hej Arne - Tak for din venlige interesse og udarbejdelse af de yderst
detaillerede oplysninger.
Det drejer sig om et kongebrev udfærdiget i 1918 på grund af brudens unge
alder. I 1986 indgik det i min private familiedokumentation, men kunne
dengang kun reproduceres i sort hvid. I dag vil jeg gerne opdatere
materialet, så vidt gørligt i farver, men det originale kongebrev er blevet
væk. Derfor eftersøger jeg forsiden til et tilsvarende dokument, naturligvis
uden private oplysninger. Derefter vil det jo være let at rekonstruere min
forside med den aktuelle tekst. Det vil glæde mig at høre fra dig (og andre)
privat. Fjern blot navnet <trigger> fra adressen. mvh B.N.L.
aafe <intet@svar.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:7umosv0kdobh99chujgqqfaeqbbento9os@4ax.com...