Forsæbning
Fra : Anders

Dato : 01-12-03 19:49

Hej!
Er der nogen, der kan forklare mig, hvad en forsæbning er?

Fra : Frederik Rugaard

Dato : 01-12-03 20:10

> Er der nogen, der kan forklare mig, hvad en forsæbning >er?
Det er en basisk spaltning.
her er en forsæbning af ef ethansyreethylester

CH3COOCH2CH3 + OH- à CH3OO- + CH3CH2OH

--
Med venlig hilsen / Best regards

Frederik Rugaard

Fra : Frederik Rugaard

Dato : 01-12-03 20:12

Øv... Den så ellers så smuk ud i mailen med små og store tal. Hmm håber du
kan abstrahere fra det og se sammenhængen.
Nogen der han nogen ide til hvorfor outlook eller sunsite ændrer til "alm"
tal?

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-12-03 20:33

"Frederik Rugaard" <f_rugaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:bqg3qc$iac$1@sunsite.dk...
> [...]
> kan abstrahere fra det og se sammenhængen.
> Nogen der han nogen ide til hvorfor outlook eller sunsite ændrer til "alm"

HTML er ikke tilladt på nyhedsgrupper. De eneste små tal du
kan skrive her er ¹ ² og ³.

Mvh
Martin

Fra : Frederik Rugaard

Dato : 01-12-03 20:37

Og hvordan skrive jeg så lige dem. Plejer et bruge shift ctrl og = eller ?

--
Med venlig hilsen / Best regards

Frederik Rugaard

Platanvej 10, 2 mf
8900 Randers, DK

Tel.: +45 86 41 18 19
Mobil : +45 22 92 28 00
E-mail : f_rugaard"fjern dette"@webspeed.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-12-03 20:49

Frederik Rugaard skrev:
> Og hvordan skrive jeg så lige dem. Plejer et bruge shift ctrl og =
> eller ?

alt/num 0185 ¹
0178 ²
0179 ³

Hos mig er det venstre 'alt'-knap og tallene på det numeriske
tastatur til højre.
--
'rluf

Fra : Jakob M

Dato : 02-12-03 11:58

> alt/num 0185 ¹
> 0178 ²
> 0179 ³

Nu er vi godt nok langt fra emnet, men findes der en oversigt over alle de
"koder" ?.

Mvh
Jakob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-12-03 13:19

Jakob M skrev:

>Nu er vi godt nok langt fra emnet, men findes der en oversigt over alle de
>"koder" ?.

Man skal passe lidt på hvis man slår de koder op.

Det i øjeblikket mest udbredte tegnsæt (på vore breddegrader ...
øh, faktisk længdegrader) er ISO-8859-1. En god oversigt med frit
valg mellem teksttabeller og gifbillede er her:

   http://www.htmlhelp.com/reference/charset/

Og hvorfor skal man så passe på?

Fordi Windows er bygget over ISO-8859-1, men har fået udfyldt de
ubenyttede pladser med supplerende tegn. Det er i og for sig
okay, men det får bare nogen til at tro at Windows' tegnsæt er
identisk med ISO-8859-1, og det er det ikke. Jeg faldt f.eks.
over en hjemmeside der var baseret på den fejl, jeg skrev til
fyren, og han var revnende ligeglad.

Men altså: Hvis et tegn er defineret i ISO-8859-1, så findes det
i Windows med den rigtige kode. Det omvendte er ikke tilfældet,
og det kan give problemer ved kommunikation mellem Windows- og
non-Windowssystemer.

I Windows kan man få adgang til en tegnoversigt. Den er nyttig.
Hvis ikke man har installeret den, kan man gøre det senere via
Kontrolpanel - Tilføj/fjern programmer - Windowsinstallation.
Desværre viser den ikke talkoderne for tegn der kan nås fra
tastaturet. Det kunne ellers være nyttigt.

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-12-03 14:30

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:680psv4ofk8ku0atv882g318idf332m3nl@news.stofanet.dk...

> Desværre viser den ikke talkoderne for tegn der kan nås fra
> tastaturet. Det kunne ellers være nyttigt.

Nej, her er vi henvist til at indprente os at @ starter på 64.

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-12-03 16:14

Martin Larsen skrev:

>Nej, her er vi henvist til at indprente os at @ starter på 64.

Ja, men det er jo også nemt. Mellemrum (space) har kode 32, og
masterspace har den dobbelte kode. Men det hjælper mig ikke til
at huske koden for f.eks. §.

--
Bertel

Fra : Jakob M

Dato : 03-12-03 11:48

> [...]
> øh, faktisk længdegrader) er ISO-8859-1. En god oversigt med frit
> valg mellem teksttabeller og gifbillede er her:

Tak.

Mvh
Jakob