sært ?
Fra : Pia & Michael Robdru~

Dato : 17-04-01 19:09

Jeg har lige fået et link til en side der hedder www.kandu.dk
På den findes alle de indlæg der er her i denne gruppe på deres side om
heste? Det har da ikke ret meget med nyheder at gøre?
Nå never mind - måske det kan lokke flere herind :)

mvh Pia

Fra : Tina

Dato : 18-04-01 13:58

Det er fordi kandu er en søgemaskine til nyhedsgrupper, altså bare en anden
vej ind i nyhedsgrupperne, som også Dejanews gør det. Nyheder betyder her
seneste indlæg i nyhedsgrupperne - men det ville nu klæde dem at skrive
nyhedsgruppens rigtige navn så man vidste, hvad man så på. Fidusen er, at
man ikke behøver være sat op til en nyhedsserver for at læse
nyhedsgrupperne, som man normalt skal være.

Pia & Michael Robdrup <robdrup@paradis.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9bi0qi$q3l$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-04-01 14:50

In article <9bk24a$uni$1@news.cybercity.dk>, Tina wrote:
> [...]
>man ikke behøver være sat op til en nyhedsserver for at læse
>nyhedsgrupperne, som man normalt skal være.

Måske du læser via kandu ??
Ivertfald vil jeg henvise dig til www.usenet.dk
Specielt http://usenet.dk/netikette/quote.html

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Tina

Dato : 19-04-01 21:39

Næh, jeg læser ikke via Kandu, jeg gik bare derind for at se, hvad det var
for noget og gav en forklaring efter bedste evne. Hvad mener du egentlig med
dine henvisninger, specielt til netikette? På hvilken måde har jeg overtrådt
netiketten? Ved at se i kandu hvad det var for noget eller hvad?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-04-01 23:56

In article <9bnhfn$11o6$1@news.cybercity.dk>, Tina wrote:
> [...]
>dine henvisninger, specielt til netikette? På hvilken måde har jeg overtrådt
>netiketten? Ved at se i kandu hvad det var for noget eller hvad?

Nej, og nu begaar jeg ogsaa selv noget slemt. Jeg kopierer hele
dit indlaeg uden at svare paa det.
Det er spild af plads, data plads. Husk folk skal hente disse data
ned med et modem. Det tager tid. Husk ogsaa at der kommer MANGE
indlaeg hver dag. Ikke lige her i dk.fritid.dyr.hest, men i alle
newsgrupper. Derfor boer man slette text man ikke svarer paa, og
ikke bare skrive ny text for oven.

www.usenet.dk forklarer hvad netiketten er, og hvorfor du boer
foelge den. Det svarer til at du skal vaere stille paa et
bibliotek. Laes www.usenet.dk
start evt. med
http://www.usenet.dk/netikette/forklaring.html

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Louise Lorentsen

Dato : 20-04-01 09:06

> Det er spild af plads, data plads. Husk folk skal hente disse data
> ned med et modem. Det tager tid.

Velvidende at jeg nu også spilder plads bliver jeg lige nödt til at sparke en
bemärkning ind.
Jeg synes altså du skulle bruge dit krudt på at skälde ud på dem, der sviner
andre til istedet. Jeg har nu fulgt med på denne nyhedsgruppe i flere år og tonen
er som regel god og der er plads til os alle (også dem, der ikke lige er inde i
hvordan man begår sig i netslang og citerer korrekt). Det er derfor her er rart
at väre. Hvis selv venlige indläg som Tinas skal hegles ned så tör jeg snart ikke
skrive mere (jo det gör jeg faktisk godt men I ved hvad jeg mener

Med venlig hilsen
Louise

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-04-01 10:52

In article <3ADFEE59.9BB90F26@nokia.com>, Louise Lorentsen wrote:

>Velvidende at jeg nu også spilder plads bliver jeg lige nödt til at sparke en
>bemärkning ind.

Det synes jeg nu ikke du gør.

> [...]
>skrive mere (jo det gör jeg faktisk godt men I ved hvad jeg mener

Ja, tonen er blevet en del hårderer, faktisk næsten lige så slemt
som det jeg har oplevet på heste-nettet.dk (det er så noget tid siden
jeg har været der). Til gengæld er der kommet flere indlæg.

Jeg mener at selvom nogle folk har svaret hårdt på andres indlæg,
så er det ikke en undskyldning for at jeg ikke kan henvise til
usenet.dk

Tina var måske også selv lidt uden om det, men jeg er da enig
med hende omkring glidetøjler. Jeg vil anbefale en chambong,
eller hvordan det nu staves hvis man vil have et sådant
hjælpemiddel. En chambong er en elastik, der går fra gjord, op
til ørerne og så ned til munden. Den virker ved at denne elastik
strammes, og dermed trækkes hesten i munden når den trækker
hovedet op, og løsnes når den sænker hovedet og er flinkt. Altså
en belønning for at gå godt. Yderligere har den den fordel at
rytteren ikke får en extra tøjle som han/hun skal koncentrere
sig om, og kan derved bedre koncentrere sig om resten af
ridningen.

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Louise Lorentsen

Dato : 20-04-01 12:54

> Det synes jeg nu ikke du gør.

Tak for det

> Ja, tonen er blevet en del hårderer, faktisk næsten lige så slemt
> som det jeg har oplevet på heste-nettet.dk (det er så noget tid siden
> jeg har været der). Til gengæld er der kommet flere indlæg.

Jeg tror du misforstår mig. Jeg mener faktisk at tonen var rar i de indläg du rettede
på og at din rettelse udelukkende gik på formen. Min pointe er at jeg er ked af hvis
dem, der har en mening ikke tör skrive det af frygt for at blive korrekset hele tiden.
Du kan godt virke lidt streng når man ikke kender dig.

Men fred väre med det for jeg har sikkert taget fejl mth. hvilket indläg du svarede
på.

> Tina var måske også selv lidt uden om det, men jeg er da enig
> med hende omkring glidetøjler.

Jeg vil lige understrege at mit indläg ikke på nogen måde tog stilling til diskusionen
omkring glidetöjler.

God week-end
Louise

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-04-01 13:19

> [...]
>dem, der har en mening ikke tör skrive det af frygt for at blive korrekset hele tiden.

Det er muligt jeg har misforstået dig.
Jeg vil faktisk også bede dig om ikke at du godt kan ombryde
linierne ved max. 72 tegn. Læs evt.
http://usenet.dk/netikette/linje.html

Dine linier er nemlig for lange til at min newsreader kan læse
dem, da mit vindue kun er 80 tegn bredt (textmode).
Desuden er kortelinier lettere at læse end lange linier.

>Du kan godt virke lidt streng når man ikke kender dig.

Ja, det kan jeg vel, men det er ikke for at være ond.

> [...]
>på.

>Jeg vil lige understrege at mit indläg ikke på nogen måde tog stilling til diskusionen

Det ved jeg godt, men det var det seneste tilfælde hvor tina,
beklageligvis fik nogle hårde svar.

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Louise Lorentsen

Dato : 20-04-01 13:26

> Det er muligt jeg har misforstået dig.
> Jeg vil faktisk også bede dig om ikke at du godt kan ombryde
> linierne ved max. 72 tegn. Læs evt.
> http://usenet.dk/netikette/linje.html

Under normale omständigheder ville jeg tro du laver fis med mig.
Jeg slutter diskusionen her.

Fortsat god week-end
Louise

Fra : Tina

Dato : 20-04-01 15:38

> Tina var måske også selv lidt uden om det

Hvorfor var jeg selv ude om det????? Al min tekst var faktisk at finde over
dit første ubehagelige svar til mig, så du er selv ligeså pladskrævende som
jeg er - havde du forklaret ordentligt fra starten, hvori min forbrydelse
bestod, havde vi sparet en del plads på denne diskussion.

> , men jeg er da enig med hende omkring glidetøjler.

Jeg har overhovedet ikke udtalt mig om glidetøjler eller andre hjælpetøjler,
så hvad er du enig i? Men nu du nævner det, så duer ingen af delene, da de
nemlig trækker i hestens hoved og da fejlene i hovedstilling BÅDE skyldes,
at hesten stiver sig i nakken OG at den sænker ryggen og ikke træder ind
under sig med bagbenene og overfører vægt til bagparten - hjælpetøjlerne
korrigerer KUN hovedstillingen og giver en udadtil pænere form, men ikke den
virkning man egentlig ønsker, nemlig bæring!

Vha. hjælpetøjlerne kan man få hesten til at give efter i nakken, og det er
en DEL af en fuldt eftergiven hest, men det er ikke alt arbejdet, og at
hesten giver efter har ikke noget at gøre med, at den går PÆNT det har at
gøre med, at den skal "bære sig" altså der skal overføres så meget vægt som
muligt til de stærkere bagben fra de svagere forben for at hesten skal kunne
holde til at bære en rytter - ved konsekvent brug af hjælpetøjler viser man
kun sin egen fejlagtige ridning og vil i det lange løb få en hest, der går
bag biddet i stedet for over biddet, bare en ny måde at unddrage sig bæring
på, og stadig er der ikke flyttet vægt over på bagparten. Skal man benytte
hjælpetøjler må det kun gøres af en rutineret og rolig rytter med en blød
hånd, og kun i en kort periode for at korrigere en meget fejlredet hest, og
da er glidetøjlen at foretrække, da man kan give efter på den efter behov,
og kun lade den virke når man har brug for det, en chambon tager i hesten
hele tiden hvis den er spændt for stramt, og ryttere der ikke kan få deres
heste til at gå korrekt bør finde kvalificeret hjælp i stedet for at købe
hjælpetøjler - for de hjælper IKKE.

Håber at jeg denne gang overholder netiketten ellers må du endelig give mig
en til over fingrene, du må godt nok have travlt hvis du skal holde så megen
orden i alle nyhedsgrupperne - god fornøjelse med arbejdet! Jeg undskylder
på forhånd, der MÅ jo være et eller andet jeg gør forkert - om ikke andet
kan du da gå efter for stave- eller grammatikfejl.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-04-01 16:06

> [...]
>jeg er - havde du forklaret ordentligt fra starten, hvori min forbrydelse
>bestod, havde vi sparet en del plads på denne diskussion.

Beklager, det var Tine, der fik et lidt ubehageligt svar fra
Deboss (eller sådan noget) der skrev tinA selvom det var en tinE
der havde skrevet at hun var imod glidetøjler.

Jeg begår desværre også selv nogle gange fejl, og glemmer at slette
text jeg ikke svarer på.

> [...]
>på forhånd, der MÅ jo være et eller andet jeg gør forkert - om ikke andet
>kan du da gå efter for stave- eller grammatikfejl.

Det er ikke for at være efter dig, eller jo det er det. For følges
netiketten bliver resultatet bedre.
Jeg holder bestemt ikke øje med alle nyheds grupper, det er der andre
der gør. Som regel dog kun et begrændset antal grupper.

Nu du spørger hvad det er du gør forkert, så læste jeg lige
indlæggene omkring glidetøjler en gang til, for at se om det ikke
var dig det gik ud over med hård tone. Da opdagede jeg så at det
var Tine, beklager. Men jeg opdagede også at du i dit svar til
spørgeren svarede oppe over texten, og indkluderede hele hans
text. Det er det der er brud på netikketten. Pernille derimod
svarede kort og kontant og klippede alt texten væk.

Alle indlæg har et nogle header-felter, der indeholder
forskellig information. Fx. posters email, hvilken gruppe det
er til, subject, osv. Hvis det er et svar der er yderligere
et felt der henviser til hvilket indlæg det nye indlæg er et
svar på. Det er derfor unødvendigt at indkludere hele texten
den findes i et tidligere indlæg.

ion++

--

A picture always lies...

Fra : DeBoss

Dato : 20-04-01 18:27

hej til jer alle
det er ikke for at jeg ville være hård ved nogen. men jeg spurgte kun på en
pris, jeg ønskede ikke at emnet glidetøjler skulle ud i en debat,.
og ligesom alle andre er jeg også imod glidetøjler, og bruger dem heller
ikke selv. så på dette område forstår jeg jer fint.
og til dig tina/tine så var det ikke personlig ment.
jeg er bare så tit blevet halshukket herinde, når man spørger om ganske
simple ting, og det har medført at jeg er på vagt.
undskyl hvis det var fejl placeret.
med venlig hilsen jette