Visdomstænder
Fra : NUXX

Dato : 01-12-03 23:23

Hvorfor fjerne dem hvis de ikke gør ondt og hvis man i øvrigt plejer sine
tænder godt?

Jeg ved godt, at visdomstænder er af dårligere "kvalitet" end de andre
tænder, men hvorfor fjerene dem af den grund, hvis der ikke er caries i dem?

/Mads

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 02-12-03 00:03

NUXX wrote:
> [...]
>
> Jeg ved godt, at visdomstænder er af dårligere "kvalitet" end de andre
> tænder, men hvorfor fjerene dem af den grund, hvis der ikke er caries

jeg fik mine fjernet uden karies af en ret "løs" grund hvis man ellers anser
det sådan...
mine sad ret langt tilbage i munden... det resulterede i at jeg ikke kunne
komme om bag dem med tandbørsten, og at mine kindtænder sad meget tæt og
pressede hinanden op imod hinanden, sådan at jeg ikke kunne komme ordentlig
til med tandtråd.....
min tandlæge forklarede mig grundigt at med tiden ville min ellers
almindeligt grundige tandbørstning ikke være nok, da jeg ganske enkelt ikke
kunne komme ordentlig til, og så ville det alligevel ende med at de skulle
fjernes pga karies og/eller paradentose i dem og de omkringliggende
tænder...........

jeg synes jo egentlig lidt det var formålsløst at fjerne ellers sunde og
udemærkede tænder, men kan nu, efter de er fjernet godt mærke den store
fordel i det.....
jeg kommer væsentligt nemmere til med både børste og tråd, og har mindre
tendens til almindeligt ømhed i tandkødet af samme årsag......
jeg sagde ja til at få dem fjernet dels af ovenstående årsag, men også fordi
jeg med mig selv dømte at jeg i en alder af 22 nok havde nemmere ved at
komme mig over en så voldsom behandling som 4 tandudtrækninger jo er, og at
det rent økonomisk nok sagtens kunne betale sig at få det overstået mens det
var det eneste der skulle laves, i stedet for pludselig at stå med
tandudtrækninger, huller og evt det der er værre der skal laves på en gang
fordi det nu engang er nødvendigt......
og erfaringen har vist at jeg havde ret ;)

--
Knus, Sabina.
"What you know you can't explain. But you feel it. You've felt it your

Fra : Casper

Dato : 02-12-03 11:59

Øhh... Vil du røbe din tandlæges navn?
J.G.??

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 02-12-03 13:01

Casper wrote:

> Øhh... Vil du røbe din tandlæges navn?

hvis jeg kunne huske det ja*G* men det er 8 år siden og jeg er flyttet to
gange siden jeg havde den pågældende tandlæge......
jeg kan dog fortælle at jeg første gang fik oplysningen da jeg var 18, men
på daværende tidspunkt SLET ikke synes det var en god ide...... og kom ikke
hos tandlægen i 4 år derefter..... først da jeg var 22 tog jeg mod til mig,
og der var oplysningen præcis den samme....... på trods af at det var en
anden tandlæge i samme hus....

Fra : Kathrine

Dato : 02-12-03 10:33

"NUXX" skrev:

> Hvorfor fjerne dem hvis de ikke gør ondt og hvis man i øvrigt plejer
sine
> tænder godt?

Øøøøh, jeg har da mine endnu....
Tandlægen vil tjene penge?
--
Kathrine

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-12-03 11:20

> [...]
>
> Jeg ved godt, at visdomstænder er af dårligere "kvalitet" end de andre
> tænder, men hvorfor fjerene dem af den grund, hvis der ikke er caries i

Man fjerne dem da ikke uden grund. Man får dem fjernet fordi der ikke er
plads, eller fordi de sidder, så der kommer huller i dem. Jeg har aldrig
hørt at de skulle være af dårligere kvalitet - hvorfor skulle de det?

Mvh Maria

Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 02-12-03 21:27

"NUXX" <cow@cow.com> wrote in message

> Jeg ved godt, at visdomstænder er af dårligere "kvalitet" end de andre
> tænder, men hvorfor fjerene dem af den grund, hvis der ikke er caries i
dem?

Jeg har aldrig hørt, at de skulle være af dårligere kvalitet, men som regel
er der ikke plads til dem, og så skubber de på resten af tandsættet.

/Anne

Fra : NyCe

Dato : 06-12-03 01:41

"NUXX" skrev d. 01-12-03 23:23 dette indlæg :
> [...]
>
> Jeg ved godt, at visdomstænder er af dårligere "kvalitet" end de andre
> tænder, men hvorfor fjerene dem af den grund, hvis der ikke er caries

Hej

Visdomstænder er IKKE af dårligere kvalitet end de andre. Men der er
ofte meget dybe "kløfter" i dem, så det gør det svært for selv den
bedste tandbørste at gøre ordenligt rent. Tænderne fjernes hvis man
skønner at mundhygiejnen er dårlig, hvis der ikke er plads til
dem...dette kan også forekomme senere når de er helt frembrudte, hvis de
er helt nedbrudte af caries, de fjernes ofte i en ung alder på det
tidspunkt er knoglen i gummen mere elastisk og det er lettere at få den
ud.Det kunne også tænkes at der er et paradontose problem og hvis det er
8 år siden du sidst var hos tandlægen så'ee......... normalt går man til
tandlæge hvert ½ år!

NyCe

http://www.kandu.dk/