|
| Billig begynderbog? Fra : Herman Persson |
Dato : 03-12-03 08:24 |
|
En gang hed den vistnok Skipperbogen, og nu sælger Bådnyt en Sejlerguiden
for kr. 249.-
Den er sikkert udmærket at have ombord - ikke mindst fordi den er
plastlamineret.
Men findes der ikke en almindelig lille begynderbog med nogenlunde samme
indhold - også gerne lidt om funktioner i sejlbåd?
Tanken er at give kommende gaster bogen som julegave, og vi er slet ikke
oppe i den gaveprisklasse
Hilsen Herman.
| |
Jørgen (03-12-2003)
| Kommentar Fra : Jørgen |
Dato : 03-12-03 17:50 |
|
Sejlads for dummies er en ganske glimrende begynderbog. Den dukker jævnligt
op til omkring 50 kr. i supermarkeder m.v.
mvh
Jørgen
| |
Herman Persson (04-12-2003)
| Kommentar Fra : Herman Persson |
Dato : 04-12-03 08:41 |
|
"Jørgen" <joergenSLET.b@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:3fce1452$0$95027$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Sejlads for dummies er en ganske glimrende begynderbog. Den dukker
jævnligt
> op til omkring 50 kr. i supermarkeder m.v.
Tak for hjælpen.
Fandt den til 69 kr. hos:
http://www.tempobaadudstyr.dk/group_nautisk.asp?group=149
Og bestiller fluks et par stykker.
Hilsen Herman.
| |
Ivar Holm (04-12-2003)
| Kommentar Fra : Ivar Holm |
Dato : 04-12-03 14:48 |
|
Hvis man nu køber en båd til mange tusinde, så er det godt at finde en
navigationsbog til 69 kr.
Ivar Holm
| |
Morten Hansen, IVAO (04-12-2003)
| Kommentar Fra : Morten Hansen, IVAO |
Dato : 04-12-03 18:15 |
|
"Ivar Holm" <IvarHolm@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3fcf3afb$0$9817$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hvis man nu køber en båd til mange tusinde, så er det godt at finde en
> navigationsbog til 69 kr.
Ja undskyld jeg blander mig Ivar, men inden du bliver sarkastisk
mod manden, skulle du så ikke læse hele hans indlæg ?
Jeg kopierer lige det du åbenbart fik sprunget over
Citat:
"Tanken er at give kommende gaster bogen som julegave, og vi er slet ikke
oppe i den gaveprisklasse "
--
Morten Hansen
Virtual Aviation - www.ivao.org
| |
Herman Persson (05-12-2003)
| Kommentar Fra : Herman Persson |
Dato : 05-12-03 07:41 |
|
Som allerede nævnt::
''Tanken er at give kommende gaster bogen som julegave, og vi er slet ikke
oppe i den gaveprisklasse ''
Den båd, der er ved at blive handlet, er ejet af en navigationslærer, som
lader næsten hele skibsbiblioteket følge med. Relevant supplerende materiale
vil selvfølgelig blive indkøbt.
De omtalte kommende gaster burde måske have været kaldt eventuelle kommende
gaster. For der er mange, der udtrykker ønske om at komme ud at sejle. Men
der er jo en del - især kvinder - der oplever en sejlbåd som et flydende
naturligt solarium, hvor man slanger sig komfortabelt på fordækket med en
kølig drink inden for rækkevidde.
Min kæreste er desværre en af dem, og hun har aldrig været om bord i noget
mindre end en bilfærge. Da vi har aftalt symbolske julegaver i 50kr-klassen,
er 'Sejlads for dummies' mit valg. Forudsat at jeg efter gennemlæsning,
finder den egnet.
I øvrigt tænkes hun introduceret til det maritime i en lejet robåd på en sø
i max. 1 m/s. Vi 'kommer til at tabe en åre' og hun bliver bedt om at finde
på en løsning.
Mit eneste forslag vil være at vi kan vente til søen fryser til og derefter
spadsere i land.
Da hændelsen vil finde sted omkring 1. maj, vil hun nok finde på noget
andet.
Andre forslag til pædagogik modtages med kyshånd. Det drejer sig jo om at
kombinere glæden ved at være på vand med bevidstheden om at vand er den del
af den danske natur, som kræver flest dødsofre. Hun er fysisk modig med
flere bæltegrader i kampsport, kreativ og altid med på enhver form for leg.
Hilsen Herman.
| |
Claus Tersgov (05-12-2003)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 05-12-03 14:59 |
|
Uheldigvis faldt Herman Persson over tastaturet og skrev derved
følgende:
> Min kæreste er desværre en af dem, og hun har aldrig været om bord i
> noget mindre end en bilfærge. Da vi har aftalt symbolske julegaver i
> 50kr-klassen, er 'Sejlads for dummies' mit valg. Forudsat at jeg
> efter gennemlæsning, finder den egnet.
> I øvrigt tænkes hun introduceret til det maritime i en lejet robåd
på
> en sø i max. 1 m/s. Vi 'kommer til at tabe en åre' og hun bliver
bedt
> om at finde på en løsning.
>
> Mit eneste forslag vil være at vi kan vente til søen fryser til og
> derefter spadsere i land.
>
> Da hændelsen vil finde sted omkring 1. maj, vil hun nok finde på
noget
> andet.
Det forhold skal da nok gå godt!
Du har allerede ophævet dig selv til læren og mesteren, og nedgjort
hende til den "dumme" gås, der skal bevise, at hun er noget værd og
værdig til at sejle med dig!
Du har tilsyneladende ikke høje tanker eller ret meget tillid til din
kæreste?
To mennesker på en sejlbåd kræver langt mere end det. Det vigstigste
er, at man er ligeværdige, dog med respekt for, at der er en skipper i
de situationer, hvor der *kræves* en skipper.
Langt de fleste forhold på vandet går i stykker, netop fordi *manden*
anlægger den vinkel, du er inde på her. Kvinder mister hurtigt
interessen, ikke så meget for sejleriet, men hovedsagligt pga. mandens
stupide og primitive (kasket) opførsel...
> Andre forslag til pædagogik modtages med kyshånd. Det drejer sig jo
> om at kombinere glæden ved at være på vand med bevidstheden om at
> vand er den del af den danske natur, som kræver flest dødsofre. Hun
> er fysisk modig med flere bæltegrader i kampsport, kreativ og altid
> med på enhver form for leg.
Det første, hun burde gøre, er at pille den kasket af dig med et vel
tilrettelagt cirkelspark. Eventuelt opfuldt af et kærligt dask i
skippers klokkeværk. Det kan måske bringe ham ned på jorden!
Meld din kæreste ind i en sejlklub så hun kan komme på sejlerskole. De
kan lære hende at sejle på en ligeværdig og pædagoisk måde. På en
sejlerskole er der erfarene instruktører, som er i stand til at lære
fra sig, uden at det drukner i magtkampe, kærestefnidder og "det ved
du ikke en skid om".....
Først når hun føler sig tryg ved at færdes på en båd kan du begynde at
undervise hende.
Claus
| |
Alvin (05-12-2003)
| Kommentar Fra : Alvin |
Dato : 05-12-03 19:05 |
|
Sådan Claus Tersgov.......... jeg giver dig ret i dine holdninger i dit
indlæg( Minus tonen i dette). Jeg vidste ikke at du også var krisepsykolog,
adfærdsterapeut og samtidig har en feminin side, der gør at du kan tænke som
en kvinde.
Respekt for det svage køn inklusive Claus og så husk lige jeres skridt- og
tandbeskytter til forårets sejlture hvis kvinderne vælger at følge Claus
metoder.
MVH
Alvin
"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:bqq2sc$omj$1@news.cybercity.dk...
>
>
> Uheldigvis faldt Herman Persson over tastaturet og skrev derved
> følgende:
>
> > Min kæreste er desværre en af dem, og hun har aldrig været om bord i
> > noget mindre end en bilfærge. Da vi har aftalt symbolske julegaver i
> > 50kr-klassen, er 'Sejlads for dummies' mit valg. Forudsat at jeg
> > efter gennemlæsning, finder den egnet.
>
> > I øvrigt tænkes hun introduceret til det maritime i en lejet robåd
> på
> > en sø i max. 1 m/s. Vi 'kommer til at tabe en åre' og hun bliver
> bedt
> > om at finde på en løsning.
> >
> > Mit eneste forslag vil være at vi kan vente til søen fryser til og
> > derefter spadsere i land.
> >
> > Da hændelsen vil finde sted omkring 1. maj, vil hun nok finde på
> noget
> > andet.
>
> Det forhold skal da nok gå godt!
>
> Du har allerede ophævet dig selv til læren og mesteren, og nedgjort
> hende til den "dumme" gås, der skal bevise, at hun er noget værd og
> værdig til at sejle med dig!
>
> Du har tilsyneladende ikke høje tanker eller ret meget tillid til din
> kæreste?
>
> To mennesker på en sejlbåd kræver langt mere end det. Det vigstigste
> er, at man er ligeværdige, dog med respekt for, at der er en skipper i
> de situationer, hvor der *kræves* en skipper.
>
> Langt de fleste forhold på vandet går i stykker, netop fordi *manden*
> anlægger den vinkel, du er inde på her. Kvinder mister hurtigt
> interessen, ikke så meget for sejleriet, men hovedsagligt pga. mandens
> stupide og primitive (kasket) opførsel...
>
> > Andre forslag til pædagogik modtages med kyshånd. Det drejer sig jo
> > om at kombinere glæden ved at være på vand med bevidstheden om at
> > vand er den del af den danske natur, som kræver flest dødsofre. Hun
> > er fysisk modig med flere bæltegrader i kampsport, kreativ og altid
> > med på enhver form for leg.
>
> Det første, hun burde gøre, er at pille den kasket af dig med et vel
> tilrettelagt cirkelspark. Eventuelt opfuldt af et kærligt dask i
> skippers klokkeværk. Det kan måske bringe ham ned på jorden!
>
> Meld din kæreste ind i en sejlklub så hun kan komme på sejlerskole. De
> kan lære hende at sejle på en ligeværdig og pædagoisk måde. På en
> sejlerskole er der erfarene instruktører, som er i stand til at lære
> fra sig, uden at det drukner i magtkampe, kærestefnidder og "det ved
> du ikke en skid om".....
>
> Først når hun føler sig tryg ved at færdes på en båd kan du begynde at
> undervise hende.
>
> Claus
>
>
| |
Herman Persson (06-12-2003)
| Kommentar Fra : Herman Persson |
Dato : 06-12-03 00:14 |
|
"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
Claus skriver en masse.
Langt hen ad vejen er jeg enig med dig.
Men se lige på situationen:
Sejlbåd på 24 fod sandsynligvis til rådighed ved sæsonens start.
Kæreste ikke en gnist motiveret til at bruge en aften om ugen hele vinteren
til noget, hun ikke aner noget om. Forstiller du dig så at hun skal gå på
sejlerskole hele næste sommer, og ikke skal sætte fod på min båd? Nej, vel?
Med hensyn til udtryk som 'ophæve til mester' 'dum gås', så synes jeg at du
rammer en anelse ved siden af.
Det er mig, der har mange års erfaring i små fartøjer på vand. Og jeg har
haft masser af urutinerede mennesker ude i robåde, langsomt og hurtigtgående
motorbåde. Havnemanøvrer i fremmede havne med stærk sidevind og meget lidt
plads har aldrig været noget problem.
Mig ved rattet med ansvar for manøvrering og anker. Kvinde på fordækket med
ansvar for forfortøjninger.¨
Alt foregår i slow motion, og jeg siger eksempelvis: Tag den snor til højre
og gå i land, og bind den til et eller andet. Alt er selvfølgelig gjort
parat af mig, mens vi ligger ude i bassinet. Så jeg ved at hun tager luv
forfortøjning, som er anbragt korrekt.
Alle på nabofartøjerne og i land ved at der er en urutineret gast på
fordækket. Så alle er lutter hjælpsomhed.
Det er aldrig gået galt.
Bortset fra en enkelt gang, hvor der ikke var nok ankertov. Jeg proklamerede
højlydt at jeg havde kludret i det og lige skulle binde par snore sammen.
Der var masser af fendere og masser af hjælpsomme hænder.
Der har aldrig været konflikter mellem mig og gasterne, ingen hævede
stemmer, sure miner eller andet.
På et fartøj er der da ikke ligeværdighed. Hvad er det dog for noget
sludder?
Der er én, der har kommandoen og ansvaret. Den / de andre kan slappe helt af
og skal bare gøre, hvad der bliver sagt.
Jeg kan således nyde at være gast på en fremmed båd og skal ikke planlægge,
tænke og beslutte.
Hvis to er nogenlunde lige erfarne / dygtige, er det fint at skiftes. Men
kom med et andet forslag end dit oprindelig til 'maritimisering' af min
kæreste.
Hilsen Herman.
| |
Claus Tersgov (06-12-2003)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 06-12-03 00:54 |
|
Uheldigvis faldt Herman Persson over tastaturet og skrev derved
følgende:
> Kæreste ikke en gnist motiveret til at bruge en aften om ugen hele
> vinteren til noget, hun ikke aner noget om. Forstiller du dig så at
> hun skal gå på sejlerskole hele næste sommer, og ikke skal sætte fod
> på min båd? Nej, vel?
Netop det faktum, at hun *ikke* aner noget om det, er grunden til, at
hun skal gå på sejlerskole!
> Med hensyn til udtryk som 'ophæve til mester' 'dum gås', så synes
jeg
> at du rammer en anelse ved siden af.
> Det er mig, der har mange års erfaring i små fartøjer på vand. Og
jeg
Kan du se konflikten i disse to udsagn?
> Mig ved rattet med ansvar for manøvrering og anker. Kvinde på
> fordækket med ansvar for forfortøjninger.¨
Ja, så er rollerne søren dansemig tydeligt defineret fra start! Og
sådan vil de blive ved med at være, fordi du antageligvis med den
indstilling ikke er indstillet på, at det nogensinde skal blive
anderledes!
Mand ved rattet - kvinde på fordæk!
Derfor skal hun på sejlerskole og lære det fra andre, som *ikke* ser
hende som andet end en (kvinde??!!!!) uerfaren dæksgast.
> Der har aldrig været konflikter mellem mig og gasterne, ingen hævede
> stemmer, sure miner eller andet.
Der er ikke følelser mellem gaster, en gasts rolle er klart defineret.
Hun er jo ikke blot din gast!
Hun er din kæreste og det er det, der komplicerer hele situationen.
Der er altid småsure miner, magtkampe, uenighed, kærlighed,
irritation, begær og 117 tusinde andre ting mellem kærester.
Når hun så pludselig fra at være ligeværdig i alle andre henseender,
bliver reduceret til at skulle adlyde dig på en båd, som skulle give
jer begge fælles oplevelser, så går det som oftest galt.
Det er de færreste mænd, der kan være skipper, kæreste, overbærende og
pædagoisk på samme tid!
Det er ikke kun min påstand, det er et reelt faktum. Der er *mange*
eksempler på, at den kvindelige del af et sejlerpar mister interessen,
og det er som oftest skippers skyld, netop pga af hans holdning.
> På et fartøj er der da ikke ligeværdighed. Hvad er det dog for noget
> sludder?
På et handelskibe og krigskibe er der ikke ligeværdighed. Men på en 24
fods *LYST* båd, skal der være ligeværdighed..
Du vil måske omdanne din båd til et krigsskib?
At du kan komme med ovenstående udsagn er da vist et eklatant eksempel
på, hvorfor det går galt for mange sejlerpar.
Det du siger er, at i samme øjeblik din kæreste går ombord på båden
(som hun måske endda er medejer af) så bliver hun reduceret til een,
der blot skal følge skippers kommando.
> Der er én, der har kommandoen og ansvaret. Den / de andre kan slappe
> helt af og skal bare gøre, hvad der bliver sagt.
Held og lykke, det er jeg overbevist om, at I får brug for med den
slags forstokkede og antikvariske holdninger, du lægger for dagen.
> Hvis to er nogenlunde lige erfarne / dygtige, er det fint at
skiftes.
> Men kom med et andet forslag end dit oprindelig til 'maritimisering'
> af min kæreste.
Send hende på sejlerskole, så hun lærer at sejle og får den
selvtillid, der er vigtig, når hun skal færdes sammen med dig på en 24
fods lystbåd. Når hun så har fået erfaring og selvtillid med at
håndtere en sejlbåd, så er hun klar til at tage udfordringen med dig
op. Ikke før..
Husk på, at det skal være en fornøjelse for hende at være sammen med
dig på båden, og ikke et job eller en pligt!
Claus
| |
Herman Persson (06-12-2003)
| Kommentar Fra : Herman Persson |
Dato : 06-12-03 08:33 |
|
"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:bqr5nh$22qm$1@news.cybercity.dk...
> Send hende på sejlerskole,
+ en masse andet.
Du fastholder at hun skal melde sig til noget, som hun ikke er interesseret
i og ikke ved noget om. Med henblik på at komme ud at sejle med mig om ca.
17 måneder.
Besynderlig tankegang, meget besynderlig.
Adskillige gange har omtalte gaster - det er ganske mange år vi snakker om -
været kærester.
Jeg har sejlet i døgndrift med to ombordværende. Vi har skiftes til at have
vagt og frivagt. Vagten kan når som helst inddrage frivagten, men det er kun
blevet gjort i nødstilfælde. Planlægning af rute og alt det der er
selvfølgelig blevet gjort i fællesskab.
Modsat dig mener jeg, at klare aftaler om kompetence er lettere at bløde op
end flydende aftaler om at finde ud af det i fællesskab er, at stramme op.
Jeg har altid sovet trygt, mens mine tidligere kærester havde vagt.
Skilsmissegrundene har været nogle helt andre.
Hilsen Herman.
| |
Tine Andersen (06-12-2003)
| Kommentar Fra : Tine Andersen |
Dato : 06-12-03 11:58 |
|
Der er jo også lige den mulighed, at hun overhovedet ikke har lyst til at
sejle. Ligesom min mand sikkert aldrig ville gide at sidde at spinde eller
væve. Så må bådejeren jo bare finde nogle andre gode sejlinteresserede
venner at sejle med en gang om ugen. Det kan give muligheder for at se folk,
man ikke har set i lange tider.
Hvorfor gøre det til et problem. Enten har hun lyst, og så lærer hun det på
en eller anden vis. Eller også har hun ikke, og så laver hun noget andet den
aften.
I øvrigt er jeg helt enig i, at der er en skipper, der bestemmer. Jeg har
det da herligt som gast uden ansvar, når min mand er skipper. Og det selv om
jeg har gået på sejlerskole i to hele år - sommer og vinter - og har taget
en yachtskipper-3-eksamen.
Tine, kæreste til en bådejer (også 24 fod)
| |
Bjarke Christensen (06-12-2003)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 06-12-03 14:21 |
|
Rigtig god respons, Tine.
/Bjarke
"Tine Andersen" <ditmar123@hotmail.com> wrote in message
news:XziAb.53608$jf4.2933272@news000.worldonline.dk...
> Der er jo også lige den mulighed, at hun overhovedet ikke har lyst til at
> sejle. Ligesom min mand sikkert aldrig ville gide at sidde at spinde eller
> væve. Så må bådejeren jo bare finde nogle andre gode sejlinteresserede
> venner at sejle med en gang om ugen. Det kan give muligheder for at se
folk,
> man ikke har set i lange tider.
>
> Hvorfor gøre det til et problem. Enten har hun lyst, og så lærer hun det
på
> en eller anden vis. Eller også har hun ikke, og så laver hun noget andet
den
> aften.
>
> I øvrigt er jeg helt enig i, at der er en skipper, der bestemmer. Jeg har
> det da herligt som gast uden ansvar, når min mand er skipper. Og det selv
om
> jeg har gået på sejlerskole i to hele år - sommer og vinter - og har taget
> en yachtskipper-3-eksamen.
>
> Tine, kæreste til en bådejer (også 24 fod)
>
>
| |
Herman Persson (06-12-2003)
| Kommentar Fra : Herman Persson |
Dato : 06-12-03 16:35 |
|
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bqsl4p$k90$1@news.cybercity.dk...
> Rigtig god respons, Tine.
Det synes jeg også. Tak, Tine.
Både min kæreste og jeg er pensionister, så 'den ene aften om ugen', er ikke
rigtigt noget tema.
Jeg har dog en stærk trang til daggry-oplevelser og er at finde de
mærkeligste steder klokken 3-5 om morgen om sommeren. Min kæreste finder
denne trang lidt vel kinky, for hendes 'tidlig morgen' er klokken 09 - hele
året.
Så mine lumske planer om fælles maritime glæder omfatter en båd med
friskbrygget kaffe og en kæreste, der venter længselsfuldt på hende - på et
for hende passende tidspunkt. Måske i en ny spændende havn, som hun
transporterer sig til og fra via landjorden. Hvis altså vinden får båden til
at krænge. For hun ved jo endnu ikke, at den ikke vælter.
Mine behov for sejlads i alskens vindstyrker skal jeg såmænd nok få dækket,
for listen med kvalificerede gaster er allerede lang. En del af dem vil
ganske givet blive indført i logbogen som skibsførere, og så er det mig der
skal lære noget.
Hilsen Herman.
| |
Tine Andersen (06-12-2003)
| Kommentar Fra : Tine Andersen |
Dato : 06-12-03 17:53 |
|
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bqsl4p$k90$1@news.cybercity.dk...
> Rigtig god respons, Tine.
>
> /Bjarke
Tak - fint navn du har, forøvrigt. Det er tilfældigvis et af min søns
fornavne
Tine
| |
Tine Andersen (06-12-2003)
| Kommentar Fra : Tine Andersen |
Dato : 06-12-03 18:24 |
|
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bqsl4p$k90$1@news.cybercity.dk...
> Rigtig god respons, Tine.
>
> /Bjarke
Man kan ikke rigtigt have demokrati i en båd. Det er ligesom i en bil. Der
er kun en ad gangen, der kan styre. Derfor kan man jo godt skiftes, omend
jeg som oftest er for doven, når vi sejler.
Til gengæld er det altid mig, der kører bil. Og gud nåde og trøste den
stakkel, der blander sig i mine beslutninger, hvis han/hun ikke blevet
spurgt
Tine
| |
Tine Andersen (06-12-2003)
| Kommentar Fra : Tine Andersen |
Dato : 06-12-03 18:30 |
|
"Herman Persson" <Hr.Mand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3fd02880$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Andre forslag til pædagogik modtages med kyshånd. Det drejer sig jo om at
> kombinere glæden ved at være på vand med bevidstheden om at vand er den
del
> af den danske natur, som kræver flest dødsofre. Hun er fysisk modig med
> flere bæltegrader i kampsport, kreativ og altid med på enhver form for
leg.
Er det overhovedet tillokkende for hende? Det, der facinerede mig, var
muligheden for at transportere mig fra sted til sted uden brug af andet end
min gode forstand, en båd og vinden. Måske samme facination jeg har af
processen med at klippe et får, behandle ulden, spinde den og væve den for
til sidst at sy tøj. En uafhængighed af teknologi højere end fra
1700-tallet.
Hvis hun slet ikke har lyst, så nøjes med at invitere hende på frokost i en
havn (som du vist også antyder et eller andet sted). Det er masser af
mennesker, der gerne vil sejle med ud en aften. Og med 24 fod kan I jo sejle
den to mand m/k.
Held og lykke uanset hvad I bestemmer jer til. Du kan nok ikke kuppe hende
til at kunne lide det. Man skal lære gradvist, hvad en båd kan holde til.
F.eks. opdagede jeg, at jeg er en FORFÆRDELIG kylling, så snart vi havde
vores to unger på 11 og 6 år med. Så var alt over 4 m/s horribelt farligt.
Tine
| |
Bjarke Christensen (06-12-2003)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 06-12-03 19:09 |
|
Ja, det er rigtigt. Man skal ikke presse sin ægtefælle til noget de ikke
vil. Jeg vil ihvert fald gerne have mig frabedt noget at det min dejlige
kone godt kan lide at lave ...
Jeg tror lige jeg har en rekord at nævne i den sammenhæng (nu må vi jo se om
jeg overgås <smile>):
Jeg købte ny båd i april 2002 (2 sæson'er, 20 måneder siden). Min kone har
endnu ikke se den nye !! Jeg har bare fortalt hende, at den er lidt mindre
end den gamle (som hun dog nåede både at se og prøve en tur i ...)
/Bjarke
"Tine Andersen" <ditmar123@hotmail.com> wrote in message
news:lkoAb.53753$jf4.2952744@news000.worldonline.dk...
> "Herman Persson" <Hr.Mand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3fd02880$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> > Andre forslag til pædagogik modtages med kyshånd. Det drejer sig jo om
at
> > kombinere glæden ved at være på vand med bevidstheden om at vand er den
> del
> > af den danske natur, som kræver flest dødsofre. Hun er fysisk modig med
> > flere bæltegrader i kampsport, kreativ og altid med på enhver form for
> leg.
>
> Er det overhovedet tillokkende for hende? Det, der facinerede mig, var
> muligheden for at transportere mig fra sted til sted uden brug af andet
end
> min gode forstand, en båd og vinden. Måske samme facination jeg har af
> processen med at klippe et får, behandle ulden, spinde den og væve den for
> til sidst at sy tøj. En uafhængighed af teknologi højere end fra
> 1700-tallet.
>
> Hvis hun slet ikke har lyst, så nøjes med at invitere hende på frokost i
en
> havn (som du vist også antyder et eller andet sted). Det er masser af
> mennesker, der gerne vil sejle med ud en aften. Og med 24 fod kan I jo
sejle
> den to mand m/k.
>
> Held og lykke uanset hvad I bestemmer jer til. Du kan nok ikke kuppe hende
> til at kunne lide det. Man skal lære gradvist, hvad en båd kan holde til.
> F.eks. opdagede jeg, at jeg er en FORFÆRDELIG kylling, så snart vi havde
> vores to unger på 11 og 6 år med. Så var alt over 4 m/s horribelt
farligt.
>
> Tine
>
>
| |
Tine Andersen (06-12-2003)
| Kommentar Fra : Tine Andersen |
Dato : 06-12-03 19:33 |
|
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bqt60r$18pb$1@news.cybercity.dk...
> Jeg tror lige jeg har en rekord at nævne i den sammenhæng (nu må vi jo se
om
> jeg overgås <smile>):
>
> Jeg købte ny båd i april 2002 (2 sæson'er, 20 måneder siden). Min kone har
> endnu ikke se den nye !! Jeg har bare fortalt hende, at den er lidt mindre
> end den gamle (som hun dog nåede både at se og prøve en tur i ...)
>
> /Bjarke
>
Jeg har en anden rekord - ikke en sejlerrekord. Jeg købte knallert-45 for
næsten fem år siden. Min kæreste har endnu ikke kørt på den - vi bor sammen.
Han vil hellere gå eller tage bus.
Tine
| |
Herman Persson (07-12-2003)
| Kommentar Fra : Herman Persson |
Dato : 07-12-03 08:29 |
|
"Tine Andersen" <ditmar123@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:lkoAb.53753$jf4.2952744@news000.worldonline.dk...
> "Herman Persson" <Hr.Mand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Er det overhovedet tillokkende for hende?
Hun vil meget gerne med ud at sejle, og al manipulation foregår skam i fuld
åbenhed.
Jeg har da også fortalt hende om denne NG, og da skulle da ikke undre mig,
om hun læser med.
Derfor har jeg også lært reglerne 21 og 22 udenad, så hun kan være helt
tryg, når vi taber en åre på Farum sø.
Vi driller konstant hinanden med 'at lade som om' og smålyve / bedrage med
henblik på små overraskelser, og hun spekulerer sikkert som en gal på, hvad
hun skal gøre i den situation.
Hun hører mange skipperskrøner, når vennerne og jeg snakker om tidligere
sejloplevelser. Turen ØST om Orø er en af favoritterne. Men da hun ikke
rigtigt kan finde ud af det med øst og vest, er hun lidt på den.
Det begynder dog at hjælpe en anelse, for da vi snakkede i telefon i aftes
kunne hun sidde og se på månen. Jeg måtte lige udenfor og kunne så fortælle
hende at den stod ca. 180 grader - nå ikke? - syd da
For mig er det meget svært at forstå at nogen ikke kan orienter sig i
forhold til verdenshjørnerne. Dvs. oppe i hovedet kan jeg godt, men da jeg
næsten altid - bevidst eller ubevidst - lægger mærke til, hvor lyset kommer
fra på forskellige tidspunkter - har jeg en rimelig fornemmelse for det.
De første gange, hun skal med ud at sejl med sejl, skal det være med
styrefart fra en havn i beskyttet farvand. Jeg tror at hun bliver hooked, nå
hun får overladt pinden med besked om at ligegyldigt, hvad hun gør, kan det
ikke gå galt.
Jeg har mødt mange, der har været BANGE for havet, og jeg har set enkelte
blive det. Den situation skulle vi nødigt komme i.
Hilsen Herman.
| |
Bjarke Christensen (07-12-2003)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 07-12-03 11:59 |
|
Hvad er det nu der er galt med "øst om Orø" ?? Er det noget med en
kabelfærge , eller ??
/Bjarke
PS: sejler aldrig i isefjorden ...
"Herman Persson" <Hr.Mand@mail.dk> wrote in message
news:3fd2d6d9$0$148$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
CUT
>
> Hun hører mange skipperskrøner, når vennerne og jeg snakker om tidligere
> sejloplevelser. Turen ØST om Orø er en af favoritterne. Men da hun ikke
> rigtigt kan finde ud af det med øst og vest, er hun lidt på den.
CUT
| |
Lars Kristensen (07-12-2003)
| Kommentar Fra : Lars Kristensen |
Dato : 07-12-03 14:54 |
|
Bjarke Christensen wrote:
> Hvad er det nu der er galt med "øst om Orø" ?? Er det noget med en
> kabelfærge , eller ??
Blandt andet. Det er snævert farvand og dårligt eller slet ikke
opmærket, men kan sagtens lade sig gøre at komme igennem hvis man bruger
sit søkort ordentligt.
- Lars
| |
Ole Pagh (07-12-2003)
| Kommentar Fra : Ole Pagh |
Dato : 07-12-03 16:54 |
|
"Lars Kristensen" <kom@acdc.dk> skrev
> Blandt andet. Det er snævert farvand og dårligt eller slet ikke
> opmærket, men kan sagtens lade sig gøre at komme igennem hvis man bruger
> sit søkort ordentligt.
Og et rigtig ledt stenrev nede ved Bagerovnen som man kan sidde noget så
infamt fast i...
Når det så er på en hverdag hvor der ikke kommer ret mange andre forbi der
kan hive lidt i ens spilerfald og krænge båden fri, så kan man altså "hygge"
sig der i et antal
timer, husker jeg bestemt...
Ole Pagh
| |
Lars Kristensen (07-12-2003)
| Kommentar Fra : Lars Kristensen |
Dato : 07-12-03 18:16 |
|
Ole Pagh wrote:
> "Lars Kristensen" <kom@acdc.dk> skrev
>
>>Blandt andet. Det er snævert farvand og dårligt eller slet ikke
>>opmærket, men kan sagtens lade sig gøre at komme igennem hvis man bruger
>>sit søkort ordentligt.
>
>
> Og et rigtig ledt stenrev nede ved Bagerovnen som man kan sidde noget så
> infamt fast i...
> Når det så er på en hverdag hvor der ikke kommer ret mange andre forbi der
> kan hive lidt i ens spilerfald og krænge båden fri, så kan man altså "hygge"
> sig der i et antal
> timer, husker jeg bestemt...
Er ikke sikker, men er det ikke den der ligger på vej ned til
Dronnigedyssen fra trækfærgen. Den er ikke markeret, men ligger lige
midt i det hele hvis man holder direkte på Dronnigedyssen.
Tror det var den en sejler i årets Sjælland Rundt på Indersiden fandt.
Han ringede til Orø-færgen da det var det eneste nummer han kunne finde
- foruden SOK - og bad dem få en båd i Orø havn sendt ned til dem og
trække dem fri. De sad der vist nogle timer også.
Men ok han er også berygtet for sin evne til at finde alle grundene der
er på hans rute
- Lars
| |
Ole Pagh (08-12-2003)
| Kommentar Fra : Ole Pagh |
Dato : 08-12-03 08:06 |
|
Lars Kristensen wrote:
>
> Er ikke sikker, men er det ikke den der ligger på vej ned til
> Dronnigedyssen fra trækfærgen. Den er ikke markeret, men ligger lige
> midt i det hele hvis man holder direkte på Dronnigedyssen.
Jo, det er vist rigtig nok. Stenrevet ligger lige E for Rønø.
Jeg lægger et skærm dump af området i dk.binaer til orientering for dem der
ikke er kendt i Isefjorden og omegn.
(Orø_S.jpg)
Jeg var nu på vej N-over. Alene
Efter et par timers baksen, kaldte jeg via VHF'en på både i området, og den
daværende Kulhusfærge svarede...
Han kedede sig vist lidt og mente, efter at have givet 'gode råd' at der nok
ville blive lettere højvande om 12-15 timer. Hmmm...
Nå, men efter en times tid yderligere kom der en lille jolle med motor
forbi, og han var så venlig at hive og slide i mit spilerfald så vi endelig
fik båden fri.
Det kostede mig næsten alle de øller som jeg havde i båden i bjergningsløn,
men det var ham aldeles velundt.
> Tror det var den en sejler i årets Sjælland Rundt på Indersiden fandt.
> Han ringede til Orø-færgen da det var det eneste nummer han kunne
> finde - foruden SOK - og bad dem få en båd i Orø havn sendt ned til
> dem og
> trække dem fri. De sad der vist nogle timer også.
Det kunne have blevet en _rigtig_ dyr omgang, tror jeg.
>
> Men ok han er også berygtet for sin evne til at finde alle grundene
> der
> er på hans rute
Bare han så sejler forrest, så ved man hvor man IKKE skal gå ind.
Ole Pagh
| |
Lars Kristensen (08-12-2003)
| Kommentar Fra : Lars Kristensen |
Dato : 08-12-03 17:57 |
|
Ole Pagh wrote:
>>Men ok han er også berygtet for sin evne til at finde alle grundene
>>der
>>er på hans rute
>
>
> Bare han så sejler forrest, så ved man hvor man IKKE skal gå ind.
Det gør han sjældent
- Lars
| |
Jan Rasmussen (06-12-2003)
| Kommentar Fra : Jan Rasmussen |
Dato : 06-12-03 16:24 |
|
Hvilken sammenhæng er der mellem en båd til flere tusinde og prisen på en
bog!!!
Iøvrigt mener jeg selvstudium ikke behøver at være ringere end alskens
aftenskoler etc.
Mange bliver f.eks. Civil ingeniør gennem selvstudium... og ja, de
indstiller sig selv og tager en eksamen fordi det er et krav.... Det er det
ikke på vandet... og behøver ikke forringe selvstudiet...
Så nu får jeg på nakken af lobbyisterne
--
Med venlig hilsen
Jan Rasmussen
"Ivar Holm" <IvarHolm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3fcf3afb$0$9817$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hvis man nu køber en båd til mange tusinde, så er det godt at finde en
> navigationsbog til 69 kr.
>
> Ivar Holm
>
>
| |
Herman Persson (06-12-2003)
| Kommentar Fra : Herman Persson |
Dato : 06-12-03 16:42 |
|
"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:bqssa6$1mbp$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Hvilken sammenhæng er der mellem en båd til flere tusinde og prisen på en
> bog!!!
>
> Iøvrigt mener jeg selvstudium ikke behøver at være ringere end alskens
> aftenskoler etc.
>
> Mange bliver f.eks. Civil ingeniør gennem selvstudium... og ja, de
> indstiller sig selv og tager en eksamen fordi det er et krav.... Det er
det
> ikke på vandet... og behøver ikke forringe selvstudiet...
>
> Så nu får jeg på nakken af lobbyisterne
> --
> Med venlig hilsen
> Jan Rasmussen
>
> "Ivar Holm" <IvarHolm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:3fcf3afb$0$9817$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Hvis man nu køber en båd til mange tusinde, så er det godt at finde en
> > navigationsbog til 69 kr.
> >
> > Ivar Holm
> >
> >
>
>
| |
Herman Persson (06-12-2003)
| Kommentar Fra : Herman Persson |
Dato : 06-12-03 16:44 |
|
"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:bqssa6$1mbp$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Hvilken sammenhæng er der mellem en båd til flere tusinde og prisen på en
> bog!!!
>
> Iøvrigt mener jeg selvstudium ikke behøver at være ringere end alskens
> aftenskoler etc.
>
> Mange bliver f.eks. Civil ingeniør gennem selvstudium... og ja, de
> indstiller sig selv og tager en eksamen fordi det er et krav.... Det er
det
> ikke på vandet... og behøver ikke forringe selvstudiet...
>
> Så nu får jeg på nakken af lobbyisterne
Ikke af mig, for jeg har tilbragt samlet to aftner på et vinterkursus i
duelighed. Det var mig et nummer for latterligt.
Eksempel: Hvilken lanterneføring skal en luftpudebåd have?
Hvis jeg nogen sinde kommer i den situation, at jeg skal montere lanterner
på en luftpudebåd, finder jeg nok ud af det.
Et eller andet hurtigtgående med blink i en eller anden farve, vil jeg givet
opdage - og ikke kunne gøre ret meget ved.
Hilsen Herman.
| |
Claus Tersgov (06-12-2003)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 06-12-03 16:56 |
|
Uheldigvis faldt Herman Persson over tastaturet og skrev derved
følgende:
> Ikke af mig, for jeg har tilbragt samlet to aftner på et
vinterkursus
> i duelighed. Det var mig et nummer for latterligt.
> Eksempel: Hvilken lanterneføring skal en luftpudebåd have?
> Hvis jeg nogen sinde kommer i den situation, at jeg skal montere
> lanterner på en luftpudebåd, finder jeg nok ud af det.
Og så må man jo også håbe, at du som skipper aldrig kommer til at møde
en luftpudebåd på vandet, fordi du tilsyneladende ikke vil være i
stand til at genkende dens lanterner....!!
> Et eller andet hurtigtgående med blink i en eller anden farve, vil
> jeg givet opdage - og ikke kunne gøre ret meget ved.
Mig bekendt er det intet fartøj, der har blink som en del af deres
lanterneføring. Bortset fra ubåde, som skal føre blåt blink over de
almindelige rød/grøn. Men den er næppe hurtiggående...
Sluttelig er det da tankevækkende, at du på baggrund af *kun* to
aftener kan betegne et navigationskursus som latterligt....
Claus
| |
Claus Tersgov (06-12-2003)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 06-12-03 17:28 |
|
Uheldigvis faldt Claus Tersgov over tastaturet og skrev derved
følgende:
> Mig bekendt er det intet fartøj, der har blink som en del af deres
Der skulle have stået hurtiggående fartøj.
Claus
| |
Claus Tersgov (06-12-2003)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 06-12-03 17:23 |
|
Uheldigvis faldt Herman Persson over tastaturet og skrev derved
følgende:
> Et eller andet hurtigtgående med blink i en eller anden farve, vil
> jeg givet opdage - og ikke kunne gøre ret meget ved.
Jo, havde du fuldendt dit navigationskursus ville du vide, hvad du
skulle gøre, hvis du mødte et fartøj med blinkende lys i henhold til
regel 21 og 22.
Claus
| |
|
|