Hornfisk ?
Fra : Kim J

Dato : 17-04-01 18:59

Hvornår kommer hornfiskene til landet, og hvad er det bedste at fange dem
med. ?
Jeg tænker selv lidt på sildestykker og prop. Men hvorlangt ude og nede
"går" de

kim.jensen@get2net.dk

Fra : Alex Linaa

Dato : 17-04-01 21:58

Kim J wrote:

> Hvornår kommer hornfiskene til landet,

De plejer at komme sidst i april, men det ser ud som om de lader vente på sig
i år.
Vi prøver at holde os a jour på http://belone.linaa.com

> og hvad er det bedste at fange dem
> med. ?

Lange slanke blink, monteret med et stykke line mellem springringen og
trekrogen, eller sildestykker og prop. Brug en trekrog til sildestykket - Den
holder agnen bedre fast under kast.

> Jeg tænker selv lidt på sildestykker og prop. Men hvorlangt ude og nede
> "går" de

Hornfisken går helt tæt på kysten først på sæsonen, og næsten altid mindre
end en meter under overfladen.
Jeg plejer at have en tavs på 80 cm. mellem prop og sild.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Jørgen Bentzen

Dato : 18-04-01 16:15

Er der noget med at temperaturen i vandet skal være i et bestemt interval?
Jeg har lige hørt at det f.eks. er tåbeligt at fiske efter hornfisk hvor der
ikke
er en temperatur i overfladen på ml. 9-11 grader (tror jeg nok det var)!
mvh
JB

Fra : Alex Linaa

Dato : 18-04-01 20:04

"Jørgen Bentzen" wrote:

> [...]
> ikke
> er en temperatur i overfladen på ml. 9-11 grader (tror jeg nok det var)!

Det kan der være noget om, men jeg har fanget hornfisk under snart alle forhold
og temperaturer.
Grunden til det er nemmere at fange dem i fladt vand og solskin tror jeg er, at
man lettere får øje på flokkene, og fisken lettere får øje på agnen.
Min største hornfisk fangede jeg faktisk i et forrygende koldt blæsevejr på
molen i Hanstholm, og det vand der sprøjtede op i hovederne på os forekom
_meget_ koldt.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Benny Fly

Dato : 17-04-01 22:30

hej kim

jeg har fanget en del hornfisk på bobleflåd og 1 m line. 2 trekroge str 14
med 5 cm mellem hver og et sildestykke, der er noget længere. Jeg venter
lidt med tilslaget. Slanke blink med 4-5 cm line mellem blink og trekrog
virker også, men jeg synes sildestykkerne kroger bedst. Fiskene trækker ofte
rundt i flokke tæt på kysten og kan tit ses i overfladen.

knæk og bræk
Benny

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 19-04-01 03:39

"Kim J" <kim.jensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hvornår kommer hornfiskene til landet, og hvad er det bedste at fange dem
> med. ?

Hvis du er til fluer, så prøv en streamer- eller tanddemflue m. en vinge(r)
af et eller andet der glimrer, det har jeg selv haft held med.
Jeg ved ikke, om det den bedste metode, men den er i hvert fald sjov (når du
får hug

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : ss

Dato : 19-04-01 12:32

> [...]
> af et eller andet der glimrer, det har jeg selv haft held med.
> Jeg ved ikke, om det den bedste metode, men den er i hvert fald sjov (når

Jeg kunne godt tænke mig selv at begynde med fluefiskeri efter næbdyrene.
Hvilken krogstørrelse skal man benytte? Langskaftede eller korte kroge?
MVH Søren

Fra : Peter Schrøder

Dato : 19-04-01 13:22

ss skrev...

> Jeg kunne godt tænke mig selv at begynde med fluefiskeri efter
næbdyrene.
> Hvilken krogstørrelse skal man benytte? Langskaftede eller korte kroge?
> MVH Søren

Esmond Drury eller dobbeltkroge i str. 10 - 14 er et
godt valg.
Selvom Esmond Drury er noget stads at binde på
er det alligevel de kroge, der giver det bedste hold.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.