2 klip fra Katte-Journalen (Dyrefondet)
Fra : Camilla Baird

Dato : 03-12-03 18:57

Jeg synes lige, jeg ville dele flg med jer fra Katte-Journalen udgivet af
Dyrefondet - klippene er skrevet af Lene Graziano.

KLIP 1:
Er du et godt kattemenneske?
Stillet overfor dette spørgsmål ville de fleste katteejere nok hæve
øjenbrynene og n smule forarget sige: Selvfølgelig er jeg da det, min kat
har det godt. Det er sikkert også rigtigt i masser af tilfælde - men prøv
lige at se på nedenstående, som er ganske tankevækkende.
Definitionen af et gost kattemenneske kunne være et menneske, som:
* er åbensindet og villig til at acceptere de grundlæggende regler for
kattehold og kattepasning
* kan sætte sig i kattens sted
* har en dyb medfølen med alle dyr
* er gavmild med tid og penge brugt på katten
* har respekt for alle katte og ikke blot for en bestemt race eller en
bestemt gruppe katte
* er ansvarlig for de killinger, som familiens kat bringer ind i verden
* beskytter sin kat mod ulykke, ensomhed og sygdom
* er stolt af sin kat

KLIP 2:
Kattens rettigheder
Menneskene har deres rettigheder, og nogle dyr har nogle få rettigheder. De
fleste af disse rettigheder er fældet ned i love og regulativer. Hvis vi som
kattevenner skulle opstille en "ikke-juridisk" ønskeliste over rettigheder
for katten, kunne man forestille sig noget lignende som:
* retten til at være ren og fri for parasitter
* retten til at være rask
* retten til at have sin egen dyrlæge
* retten til at leve i et beskyttet miljø
* retten til at gøre krav på ét menneske som sin ejer
* retten til at leve et liv uden angst
* retten til at få den rette kost
* retten til at udøve sin naturlige adfærd
* retten til at spinde af lykke
* retten til at udleve hele sit naturlige liv

Og sidst men ikke mindst - for en ikke-racekat og en kat, som ikke skal
bruges i avl:

* retten til at blive neutraliseret

Hvor heldig er DIN kat? Nyder den nogle af disse "rettigheder"?
------------------

Jeg synes, disse to klip er fornuftige og dog tankevækkende - findes der
virkelig mennesker, der kalder sig kattevenner, der ikke sørger for disse
basale ting for deres katte?

mvh Camilla
--
Camilla Baird mail@korat.dk
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Stine Frandsen

Dato : 03-12-03 22:36

> Og sidst men ikke mindst - for en ikke-racekat og en kat, som ikke skal
> bruges i avl:
>
> * retten til at blive neutraliseret
>
> Hvor heldig er DIN kat? Nyder den nogle af disse "rettigheder"?

Hej :))

Så synes jeg mine katte er heldige *GG*

MEEN der er en sætning jeg ikke bryder mig om : > for en ikke-racekat og en
kat, som ikke skal
bruges i avl: <

Jeg laver altså seriøst hobbyavl på mine huskatte :))

Så jeg synes, at sætningen i stedet skal hedde : for en kat der ikke skal
bruges i avl:

Nå ja, har nu kun 1 fertil hunkat og hun er på P-piller indtil jeg finder
den vidunderlige han, hun skal parres med. Og hun får max 2 kuld, derefter
sterilisation :))
Helt seriøst opdræt med alt hvad dertil hører - bortset fra en stamtavle,
men forældre + bedsteforældre kendes :))
De 2 andre er infertile.

Stine

Fra : Charlotte

Dato : 03-12-03 23:33

Hej

"Stine Frandsen" <xsantippe@mail.dk> skrev i news:bqllqk$2op$1@sunsite.dk...
> Så synes jeg mine katte er heldige *GG*

Også vores

> MEEN der er en sætning jeg ikke bryder mig om : > for en ikke-racekat og
en
> kat, som ikke skal bruges i avl: <

Enig!

> Jeg laver altså seriøst hobbyavl på mine huskatte :))

Og det synes jeg er helt, helt okay - så længe man er seriøs - vi har haft
diskussionen herinde flere (og sikkert mange) gange...og min holdning er,
som jeg føler, de fleste andres holdning også er....at: er man seriøs og
elsker sin kat/sit dyr så højt, som langt de fleste af os gør - hvis man er
ansvarlig, og ja, vel egentlig lever op til de ting, der er skitseret i
Katte-journalen - så er man sg velovervejet og gør ikke tingene for sjov
skyld! - eller hvordan jeg nu end skal formulere det...

Der ER brodne kar - allesteder! Hvad enten vi taler om "seriøs
stamtavle-avl" eller "seriøs hobbyavl".....nøjagtigt som der er dybt
ansvarlige mennesker i begge kategorier.

Da der ER ansvarlige mennesker i begge disse kategorier og vi behandler
vores katte med KÆRLIGHED, VÆRDIGHED og RESPEKT, så mener jeg bestemt også
sætningen >for en ikke-racekat og en kat, som ikke skal bruges i avl< ikke
er rigtig!!

> [...]
> Helt seriøst opdræt med alt hvad dertil hører - bortset fra en stamtavle,
> men forældre + bedsteforældre kendes :))

Nemmerlig!
Vores Mercedes og Luffe er heller ikke med stamtavle, men vi har en
afstamningsoplysninger 4 grene tilbage

KH
Charlotte
www.skovkatten.dk