klapsenen blev til forknæledsbetændelse
Fra : skingur

Dato : 01-12-03 18:08

Nå...jeg havde jo dyrlæge til Skenkur forrige fredag. Han undrede sig
over at hesten skulle have en klapsene og gav en ny diagnose, der hed
forknæledsbetændelse...altså slidgigt. Det er jo både godt og
skidt...godt, fordi mange islændere reagerer godt på den behandling, man
kan give dem og skidt, fordi det jo er lidt trist at have en
slidgigt-hest, man skal passe godt på "og være god ved", som dyrlægen
sagde.

Skenkur fik sprøjtet noget smertestillende og ledvædskestimulerende
direkte ind i ledene i forknæene. Det. kombineret med Artroflex 15 ml
dagligt forever, skulle holde ham velgående og smertefri - artroflexen
skal hjælpe ham med selv at producere ledvædske, så ledene ikke slides.
Ydermere skal han have sko med chok-absorberende såler på...det har han
så fået i dag. Gæt hvad jeg ønsker mig til jul... £ & $ !!!

jeg må begynde at ride ham let midt i december.... Om jeg glæder mig? Jo
tak, jeg kan snart ikke huske hvordan det er!

Han stortrives - er så blank som en nyslået mønt, så lodden som en
shetlænder og glad som en forårskåd gammel hest på 15!!!!!

Nu sidder jeg tilbage med en "ævs hvor er jeg træt af forskellige
diagnoser" smag i munden!. Det har foreløbig kostet mig over tre tusind
kroner.... Godt man har sin SU!!!!

Men jeg er glad når ponyen er glad og det er vel det vigtigste. Min mand
er glad når jeg er glad... og hjemmelavede julegaver er osse hyggeligt
*g*

Jeg har fået mit shetterføl hjem (igen...thankyou SUstyrelse!) og det
går rigtig godt. Han er blevet grimevant, blafrende håndklæde vant, vi
har gået ture mv mv. Herligt!

Gid det ikke kostede så meget at holde hest...men det gør det, og jeg er
stadig glad for at prioritere sådan. Om halvandet år er jeg
færdiguddannet...så kan vi måske selv få lidt nyt tøj! Håber ikke det
lyder som om jeg lider! Jeg har selv truffet valget! Og jeg elsker mine
dumme ponyer!

Kh CHristina

http://www.kandu.dk/

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 01-12-03 20:18

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Ydermere skal han have sko med chok-absorberende såler på...det har han

I kan også prøve at sko ham med www.easywalker.dk jeg skor en hest med
slidgigt, hvor Dyrlægen og jeg blev enige om at det ville være en god
løsning. Ihvertfald i en periode.

> jeg må begynde at ride ham let midt i december.... Om jeg glæder mig? Jo
> tak, jeg kan snart ikke huske hvordan det er!

Held og lykke med ham!

Fra : Liz B.

Dato : 01-12-03 20:25

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
..

> [...]
> færdiguddannet...så kan vi måske selv få lidt nyt tøj! Håber ikke det
> lyder som om jeg lider! Jeg har selv truffet valget! Og jeg elsker mine

Hej Christina,
Over 50 år har jeg ventet, og venter stadig. Heste er lige med penge!
Desværre. Men glæderne er mere værd end nok så mange penge. Så pyt med det
nyeste møde, engelsk bøffer og rødvinen hver weekend. Heste er, og bliver,
en vedværende glæde.

Mange hilsener Liz

Fra : Anet

Dato : 02-12-03 11:56

> [...]
> Nå...jeg havde jo dyrlæge til Skenkur forrige fredag. Han undrede sig
> over at hesten skulle have en klapsene og gav en ny diagnose, der hed

(klip)

Nu kan det godt være at jeg er stået lidt af. Hvor mange dyrlæger har du
haft ude til Skenkur? Ja, en diagnose kan være både til at græde og glædes
over. Men et eller andet sted så lyder det som du igen får din ridehest
tilbage måske bare i lidt forsigt form. Bare de små fremskridt kan man jo
tit leve højt på. Krydser fingre for at det stadig vil gå fremad med
Skenkur.

> [...]
> færdiguddannet...så kan vi måske selv få lidt nyt tøj! Håber ikke det
> lyder som om jeg lider! Jeg har selv truffet valget! Og jeg elsker mine

(klip)

Sidder her og kigger ned af mig selv......gammel trøje der er nok 5 år
gammel og cowboybukser der er vel 10 år gamle med hul ved lyslåsen.....Joh,
joh jeg kan følge din tankegang *smiler* herfra.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Lene

Dato : 03-12-03 11:44

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev

Klip.

> Skenkur fik sprøjtet noget smertestillende og ledvædskestimulerende
> direkte ind i ledene i forknæene. Det. kombineret med Artroflex 15 ml
> dagligt forever, skulle holde ham velgående og smertefri

Hm, jeg vil så bare lige sige, at ledbehandlinger med injektion stort set er
passé i dag - simpelthen fordi de er for dyre, og fordi risikoen for
komplikationer er meget stor. Istedet bruger man Artroflex 25ml 2 gange
daglig + Cartrofen som injektion i den akutte situation. Virkningen er både
bedre, billigere og helt uden risiko for komplikationer. Efter den akutte
fase, går man over til en støttende vedligeholdelses behandling med
Artroflex på 25 ml pr. dag til 500 kg hest.

Klip.

> Nu sidder jeg tilbage med en "ævs hvor er jeg træt af forskellige
> diagnoser" smag i munden!. Det har foreløbig kostet mig over tre tusind
> kroner.... Godt man har sin SU!!!!

Den oprindelige diagnose på klapsene er højst sandsynlig rigtig - dels fordi
symptomerne på klapsene er meget klare og adskiller sig distingt fra
ledproblemer, dels fordi ledproblemet nemt kan have udløst klapsenen, og når
klapsenen så har lagt sig, vil det primære problem stå stærkt frem.
Klapsenen kan altså være udløst af knæledsproblemet, men så længe klapsenen
er aktiv, vil det være umuligt at konstatere ledproblemet, med mindre man
laver en bedøvelsestest på alle elementer i benet ( både led, nerver,
muskelgrupper osv. )

Meget ofte ser man faktisk at det primære problem " flytter sig "
efterhånden som man kommer dybere ind i hestens problemstilling. Således ser
man ofte at et problem i fx højre forknæled reelt stammer fra venstre
bagben, eller fra en skævvridning af nakke / hals mod venstre, eller fra
sadeltryk, eller fra rytterens dårlige vaner ( - her iblandt kan nævnes
traditionen med altid at stige op fra venstre ) eller eller eller........

Så hele problemstillingen kan altså være meget kompleks.

Generelt er der nok intet der kan hidse mig så meget op som dyrlæger der
udsteder fejldiagnoser og derfor også fejlbehandler, men lige i den her
situation, tror jeg ikke det er sket.

Mvh. Lene

Fra : skingur

Dato : 04-12-03 07:33

"Lene" skrev d. 03-12-03 11:44 dette indlæg :
> [...]
man
> laver en bedøvelsestest på alle elementer i benet ( både led, nerver,

hej igen
Dyrlægen undrede sig bare over, hvorfor dælen hesten havde fået
diagnosen klapsene...der var intet med senen nu, og der var kun gået en
fire-fem uger. Men det ville glæde mig, om det var sandt at den var
forsvundet så hurtigt, hvis den havde været der... det er nemlig alt for
forvirrende for en stakkels lægmandd som mig, når der kommer alt for
mange forskellige meninger!

Jeg har kun haft 2 dyrlæger til Skenkur. Først en lokal og så en
importeret klapsenemand fra Århus (ham der sagde at der IKKE var en
klapsene!)

Jeg har kigget på Matildes easywalkers..de ser ret seje ud (men også
frygteligt dyre!) Håber dem jeg har fået er gode nok.

Pt er mit største problem egentlig den sure stråle, hesten har pådraget
sig af at komme på stald. Han er det største svin!!! Tømmer sin boks for
strøhalm i løbet af en time, skider halvtreds gange, hopper rundt i det
og tisser så lige oven i det hele en syv - otte gange! Nu er han kommet
på spåner og bliver behandlet med "smedens middel mod sur stråle". Hvor
længe skal jeg regne med det tager, før jeg kan se en synlig bedring?
Min smed kendte det ikke...måske gør Matilde?

I næste weekend, om alt går vel, vil jeg ride min første lille tur i
laaang tid!

Hvad er et liv uden ponyer...med eller uden sygdomme og gammelt tøj!!!!

kh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 04-12-03 09:27

> Pt er mit største problem egentlig den sure stråle, hesten har pådraget
> sig af at komme på stald.

(klip)

Tag 1 del rød biotex og 9 dele lunkent vand. Bland det og vask den eller de
hove der er sure. Der er enzym i rød biotex som gør at sur stråle prompte
stopper. Foretag denne afvaskning i nogle dage og så er den sure stråle med
garanti væk.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Michael Schrøder

Dato : 04-12-03 18:09

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hove der er sure. Der er enzym i rød biotex som gør at sur stråle prompte
> stopper. Foretag denne afvaskning i nogle dage og så er den sure stråle

Det lyder som en meget alternativ behandling, har du erfaring med eller
dokumentation for at det virker ?

Jeg ved godt at jeg er ukendt i gruppen, men min datter har for nylig fået
en pony, og i den forbindelse begyndte jeg at følge med i gruppen
- det virker som om I alle er hjælpsomme og dygtige.

Ponyen Silver blev købt vel vidende at der var sur stråle på 3 ben, og samme
dag som den ankom havde vi smed som igangsatte behandling.
Hovene blev renset og skåret, og en tot vat blev presset ind i strålen.
Denne blev vædet med "noget lilla giftigt stads, som jeg ikke kan huske hvad
hedder" og dækket med tjære.Efterfølgende har jeg hver 2. dag også vædet
strålen med det og dækket med tjære - dette skal vi gøre i 6 uger.

Smeden kommer igen efter 8 uger og forventede så at det ville være væk - vi
håber

Ellers kan jeg tilføje at jeg selv har haft hest, men at det er mange år
siden - men derfor glemmer man ikke hvordan man omgås heste

mvh Michael

Fra : Anet

Dato : 05-12-03 08:00

"Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> skrev i en meddelelse

> de
> med
>
> Det lyder som en meget alternativ behandling, har du erfaring med eller
> dokumentation for at det virker ?

(klip)

Jamen da velkommen til gruppen her og tillykke med ponykøbet.

ja, jeg har erfaring igennem flere år med den røde biotex. Faktisk så har
jeg hørt det i sin tid fra en smed fra Københavnsområdet. Når man tager i
betragtning at behandlingsting til heste tit er dyre så er dette et billigt
råd som også virker godt.

Jeg vil tro at det er blåsten( Kobbersulfat) som I bruger nu til behandling
af sur stråle. Og det har du helt ret i er giftigt.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Michael Schrøder

Dato : 07-12-03 10:59

> Jamen da velkommen til gruppen her og tillykke med ponykøbet.

Tak.

> [...]
> jeg hørt det i sin tid fra en smed fra Københavnsområdet. Når man tager i
> betragtning at behandlingsting til heste tit er dyre så er dette et

Når den nuværende behandling er overstået prøver vi det.

mvh Michael

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 05-12-03 09:19

Michael Schrøder wrote:
> Det lyder som en meget alternativ behandling, har du erfaring med eller
> dokumentation for at det virker ?

Jeg tror såmend godt det kunne dokumenteres, at der er bakterie og
forrådnelses-bekæmpende elementer i rød biotex. Ihvertfald er det ret
anderkendt at det har en stor effekt, ligesom blå biotex har på
behandling af åbne sår.

Men i de allerslemmeste tilfælde tror jeg ikke rød biotex alene
nødvendigvis vil løse problemet.

> [...]
>
> Ponyen Silver blev købt vel vidende at der var sur stråle på 3 ben, og samme
> dag som den ankom havde vi smed som igangsatte behandling.

Lidt af en risiko?

> Hovene blev renset og skåret, og en tot vat blev presset ind i strålen.
> Denne blev vædet med "noget lilla giftigt stads, som jeg ikke kan huske hvad
> hedder" og dækket med tjære.

Blåsten sandsynligvis. Nogle bruger også "Thrush Buster" som er blåsten
opløst i formalin. Om muligt *endnu* mere giftigt.

Vi har engang haft et tilfælde så slemt (ikke sur stråle som sådan, men
nærmere hovkræft) at vi endte med at bruge calicyl-syre mv. Ret
voldsomme sager. Men det endte desværre ikke godt.

> Efterfølgende har jeg hver 2. dag også vædet
> strålen med det og dækket med tjære - dette skal vi gøre i 6 uger.

Det lyder rigtigt. I virkeligheden ville det fungere bedst, hvis strålen
beskæres (mildt) under hele processen, idet mere og mere af den "dør"
ved behandlingen.

> Ellers kan jeg tilføje at jeg selv har haft hest, men at det er mange år
> siden - men derfor glemmer man ikke hvordan man omgås heste

Nej det er bare lidt ligesom at cykle. Bare med firehjulstræk... :)

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anet

Dato : 05-12-03 10:03

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> behandling af åbne sår.
>
> Men i de allerslemmeste tilfælde tror jeg ikke rød biotex alene

For 4 år siden fik vi vores araber hjem. Det var indtil da min mor der havde
ejet ham og hun havde ham opstaldet på et ridecenter. De havde udmugning en
gang om måneden med en bobcat. Problemet opstod fordi, at vandkopperne i de
andre bokse indimellem var utætte og ikke blev lavet rigtigt og så skrånede
gulvet så vandet rendte ned i boksen hvor min mors hest stod. Med resultat
at han stod og soppede i vand, hestetis og for lidt halm. Han var konstant
fugtig op af benene og da han kom her havde han så meget sur stråle, at
smeden sagde, at det ville tage op til et år at rette op på det igen.
Faktisk var især det ene forben så surt, at der var hul helt op og det var
en meget alvorlig ting. Jeg vaskede dagligt med rød biotex og faktisk fra
dag til dag kunne jeg se en klar forbedring. Det er supereffektivt med rød
biotex så jeg kan kun anbefale det. Hvordan er det de sagde for nogle år
siden en hygiejnebindsreklame.....prøv det...prøv det.

Jeg bruger også blå biotex til sår og skrammer. Det heler pænt på sår og
renser og giver minimale ardannelser.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Michael Schrøder

Dato : 07-12-03 11:01

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

(mere klip .-)

> [...]
> biotex så jeg kan kun anbefale det. Hvordan er det de sagde for nogle år
> siden en hygiejnebindsreklame.....prøv det...prøv det.

En klam historie...

> Jeg bruger også blå biotex til sår og skrammer. Det heler pænt på sår og
> renser og giver minimale ardannelser.

Det må jeg også huske
Er det så pulveret du bruger direkte på såret ?

mvh Michael

Fra : Anet

Dato : 07-12-03 11:15

> Det må jeg også huske
> Er det så pulveret du bruger direkte på såret ?

(klip)

Nej, eg plejer at bruge pulveret opløst eller det flydende biotex opløst i
lunkent vand. Det bruges som en gang sæbevand som rensende og det er
effektivt.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Michael Schrøder

Dato : 07-12-03 10:57

> [...]
> behandling af åbne sår.
>
> Men i de allerslemmeste tilfælde tror jeg ikke rød biotex alene

Det vil jeg huske når den nuværende behandling er overstået.

> Lidt af en risiko?

Ikke i følge vores dyrlæge som foretog en grundig undersøgelse af hesten
inden vi købte den.

> Blåsten sandsynligvis. Nogle bruger også "Thrush Buster" som er blåsten
> opløst i formalin. Om muligt *endnu* mere giftigt.

Det er det vi bruger.

> Det lyder rigtigt. I virkeligheden ville det fungere bedst, hvis strålen
> beskæres (mildt) under hele processen, idet mere og mere af den "dør"
> ved behandlingen.

Det er nok for dyrt at få smeden til det

> Nej det er bare lidt ligesom at cykle. Bare med firehjulstræk... :)

Firehjulstræk - nej det er bilen
- men det er vist en snak der hører til i en anden gruppe...

mvh Michael

Fra : Lene

Dato : 07-12-03 14:37

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse > hej igen
> [...]
> forsvundet så hurtigt, hvis den havde været der... det er nemlig alt for
> forvirrende for en stakkels lægmandd som mig, når der kommer alt for

En klap-sene kan godt hele så meget op på 4 uger, at hesten enten er helt
kureret eller er symptomfri ved klinisk undersøgelse. Der er således ikke
noget underligt i, at den dyrlæge du nu har haft giver en anden diagnose.
Forknæledsbetændelsen kan være det som har udløst klap-senen, og, som
allerede sagt, bliv ikke forundret hvis det viser sig at hestens primære
problem efterfølgende " flytter sig ".

> Jeg har kun haft 2 dyrlæger til Skenkur. Først en lokal og så en
> importeret klapsenemand fra Århus (ham der sagde at der IKKE var en
> klapsene!)

Lige et lille spørgsmål: Det skulle vel aldrig være Skovgård?

> Jeg har kigget på Matildes easywalkers..de ser ret seje ud (men også
> frygteligt dyre!) Håber dem jeg har fået er gode nok.

Der er stor forskel på hvilke sko forskellige smede anbefaler til heste med
ledproblemer. Nogle er dyre end andre, men fælles for alle er: Der findes
ikke en eneste uvildig undersøgelse som underbygger de næsten mirakuløse
egenskaber som diverse skoproducenter siger_at_de _har. Omvendt findes der
heller ingen undersøgelser som viser at de skamroser deres produkter. For
det ikke skal være løgn: der findes i det hele taget slet ingen uvildige og
sammenlignende undersøgelser af diverse beslag, med videnskabeligt
testgrundlag - og det er ikke alene sørgeligt for forbrugerne, men også en
hæmsko (*s*) for de producenter som virkelig har noget ekseptionelt at byde
på.

Som hesteejer kan man så ikke gøre ret meget andet, end at stole på sin
smeds erfaringsgrundlag og anbefaling. Så hvis du har en dygtig smed, som du
har tillid til, så lad ham kloge i det. Nok så vigtig ved knæledsproblemer
er dog selve beskæringen, som skal tilgodese overrulningspunktet og fasen
bedst muligt.

Erfaringsmæssigt kan jeg sige dig at overrulningsfasen kan lettes utroligt
meget med en almindelig plasticsko (pris normalt omkring ca 20kr pr stk). Og
det som smeden gør er at skære en del af fordelen af, så skoen bliver lige
fortil, og tåen skæres tilsvarende lige, samtidig med at hesten " stilles
op" i dragterne. Plasticsko har desuden den fordel at de er meget lette. Alt
i alt får man følgende ændring: skridtlængden bliver kortere, skridtet
bliver hurtigere afviklet, sener, muskler og led bliver lettet for
belastning. På den negative side kan siges, at udskridningsfasen bliver en
lille smule længere, fodfæstet er ikke ret godt på plasticsko.

Min egen Hamadryad har gået med den type forsko, men ikke pga. ledproblemer.
Hans problem var at få plads til sine store bagskridt. Nu går han barfodet i
for, og med alm. lette 6mm i bag.

Mvh. Lene