Børnehaven til fødselsdag
Fra : hedegaard

Dato : 01-12-03 22:42

Hej gr
Vi får børnehaven på besøg til lillepigens fødselsdag om et par uger. Vi
mangler lige et par gode ideer til hvad vi kan lave - vejret er jo
sandsynligvis ikke til det helt store udendørs, så hvad stiller vi op med 20
børn indendørs på ikke alt for meget plads???
Nogen gode ideer???

TAK Tina

Fra : Jens og Jannie

Dato : 01-12-03 23:56

hedegaard wrote:
> [...]
> sandsynligvis ikke til det helt store udendørs, så hvad stiller vi op
> med 20 børn indendørs på ikke alt for meget plads???

som pæd. medhjælper og praktikant har jeg været med til et par stykker.
sådan en fødselsdag plejer vel at vare en 3 til 4 timer, hvor de skal have
boller og kage og så lige en slik pose på vej ud af døren.

så mit råd til hvad i skal stille op er ingenting apsolut ingenting, det
betyder meget for sådan nogle størelser at komme hjem til kammeraten se
værelset og rode en helt utroligt masse, så alt for mange fælles lege og
hvad ved jeg, er at skyde over målet.

ved alle de fødselsdage jeg har været med til med forskellige børnehaver,
har der været alt for meget, endten er der serveret flere retter end man kan
nå at spise hvis også der skal være tid til at lege, eller også har der
været lavet skattejagt, med det resultat at vi er kommet for sent tilbage i
børnehaven.

det eneste der er vigtigt er slik posen og kaffen til de voksne

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-03 00:08

"Jens og Jannie" <jannieogfjernjens@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> betyder meget for sådan nogle størelser at komme hjem til kammeraten se
> værelset og rode en helt utroligt masse, så alt for mange fælles lege og

Det er jeg enig i.
Vi har efterhånden holdt børnefødselsdage, nogle gange.
Det første stykke tid, går som regel med fødseldagssang, boller, kage osv.
Derefter smutter børnene på værelset, hiver alt legetøjet frem og så leges
der

Hvis i gerne vil have et alternativ, så er nogle sanglege måske en mulighed.
F.eks: Ta`den ring og lad den vandre, osv....

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Nette

Dato : 02-12-03 00:25

"Jens og Jannie" skrev i en meddelelse

> sådan en fødselsdag plejer vel at vare en 3 til 4 timer, hvor de skal have
> boller og kage og så lige en slik pose på vej ud af døren.

De fødselsdagsfester jeg har været med til igennem de sidste mange år, har
vi spist middagsmad hos fødselsdagsbarnet. Ikke noget vildt, men lidt
pølsehorn, små frikadeller, agurke/gulerodsstave osv. Altså lidt af det mere
sunde inden alt det søde.
Man er jo afsted i det tidsrum, hvor man i børnehaven alligevel ville have
spist sin madpakke.

Når de så har leget lidt, har vi fået kagemand, slik og sodavand.

> [...]
> betyder meget for sådan nogle størelser at komme hjem til kammeraten se
> værelset og rode en helt utroligt masse, så alt for mange fælles lege og

Ja, vil give dig helt ret. Ungerne kan slet ikke nå at forholde sig til det,
og de elsker at gå på "rov" og rode rundt i deres kammerats legetøj. De kan
få timer til at gå med det, og er også gode til at hjælpe til med
oprydningen bagefter, hvis altså pædagogerne husker at bede dem om det.
Ydermere er f.eks. en skattejagt ikke spor sjov for de 3 -4 årige, hvor imod
de 5 -6 årige altid styrter i forvejen og har gættet det hele inden alle når
at være med.

> det eneste der er vigtigt er slik posen og kaffen til de voksne

Og et glas portvin, lidt hjemmebagt kage og og et par afslappede forældre,
som ikke styrter stressede rundt og forsøger at gøre tingene så perfekte så
muligt.....*G*

Uhm, holder meget af at gå til hjemmefødselsdag, der er altid sådan en
dejlig stemning.

Nette

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-03 21:35

> [...]
imod
> de 5 -6 årige altid styrter i forvejen og har gættet det hele inden alle

ovennævnte vil jeg ikke give dig helt ret i. Jeg er pædagog i en børnehave
og har også været til utallige fødselsdage. Jeg har tit været med til at
forældrene har arrangeret en skattejagt, selvfølgelig tilpasset børnenes
alder. I en periode var det, det børnene forbandt med en fødselsdag og
præmien var selvfølgelig slikposerne som de fandt til sidst.
Men udover det: lege lege lege med værtens legetøj, uden al for megen
indblandig fra de voksne; det elsker børnene også til de fødselsdage.
Lav ikke for meget mad - børnene kan alligevel ikke spise både stor frokost
og kage på 2-3 timer.

God fornøjelse
Cecilie

Fra : Lykke

Dato : 02-12-03 15:58

ja, det er sååå hyggeligt med børnehaven til fødselsdag.
men jeg foretrækker frokost frem for lagkage, det er jo i dette tidsrum de
små er der.
vi arrangere absolut ingenting, de leger bare, også ude i vådt vejr, de har
selvfølgelig regntøj på ved våd ankomst, leg skal man ikke tænke på.
men lidt god mad,
som små pizza + agurk, gulerod, feta, oliven, flute.
el. pølsehorn, tomat, agurk, æble, ostestave, frikadeller og pommefrites.
el. nuggets, pasta, ærter, majs, flute.
det er altsammen "tør" fingermad , der kan indtages med siddende på gulvet.

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-03 16:04

"Lykke" <rodinnospam@nyka.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> el. nuggets, pasta, ærter, majs, flute.
> det er altsammen "tør" fingermad , der kan indtages med siddende på

Det er nok forskelligt, hvad tidspunkt børnene er på besøg.
Vores børnehave kom kl 10 og gik igen kl. 12.

Hvis børnene er der omkring frokost er det selvfølgelig nærliggende, at
diske op med lidt "rigtig" mad.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Nette

Dato : 02-12-03 21:46

"Buffy" skrev i en meddelelse
> Det er nok forskelligt, hvad tidspunkt børnene er på besøg.
> Vores børnehave kom kl 10 og gik igen kl. 12.
>
> Hvis børnene er der omkring frokost er det selvfølgelig nærliggende, at
> diske op med lidt "rigtig" mad.

Jeg tror ikke, det er så forskelligt.
Men fælles er vel næsten altid, at de er afsted på frokosttidspunktet i
børnehaven.
Hvis de er ude af børnehaven kl. 9.30 og derhjemme igen kl. 12.30, hvor
personalet begynder deres pauseafvikling, så er de jo også afsted, når de
skulle have spist deres madpakker?

Nette

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-03 22:34

"Nette" <nettesnetpost(fjerndette)@@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis de er ude af børnehaven kl. 9.30 og derhjemme igen kl. 12.30, hvor
> personalet begynder deres pauseafvikling, så er de jo også afsted, når de

Vores børnehave tog tilbage til børnehaven for, at spise deres frokost.
Det blev så en senere frokost for børnene, end normalt, hvor de svjh
plejede, at spise ved 11-11.30 tiden.
Kan godt se, at det ville have været mere smart, hvis de var blevet til
efter middag, som i andre beskriver det.
Det var en økologisk børnehave, hvor børnene ikke måtte medbringe slik, kage
osv. i børnehaven på deres fødselsdag, hvilket skabte en del debat, blandt
forældre, da det jo ikke var alle forældre, som havde muligheden for, at få
børnehaven på besøg, til barnets fødselsdag.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Tine Andersen

Dato : 03-12-03 07:41

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forældre, da det jo ikke var alle forældre, som havde muligheden for, at

> børnehaven på besøg, til barnets fødselsdag.

I vores børnehave måtte ungerne heller ikke medbringe slik, men der måtte
heller ikke serveres slik hjemme hos ungerne, når børnehaven var på besøg,
så forskellen var ikke så stor. Kage måtte vi dog gerne, og også is.

Det var meget rart som forælder at vide, at uanset hvor børnehaven var i de
timer, barnet blev passet, blev der ikke hældt slik indeholdende
farvestoffer i mit barn. Jeg var glad for ordningen.

Tine

Fra : Jens og Jannie

Dato : 04-12-03 00:31

Buffy wrote:
> [...]
> del debat, blandt forældre, da det jo ikke var alle forældre, som
> havde muligheden for, at få børnehaven på besøg, til barnets

hvis jeg ikke tager meget fejl, så må man slet ikke servere hjemmelavet kage
fra forældrene i børnehaver, noget med at det bliver serveret ofentlig, og
så skal man have den der uddannelse omkring madlavning og hygiegne og sådan
noget plader.

det resulterer så i at hvis forældrene vil servere kage, så er det noget
forældre bestyrelsen står for, så må man nemlig godt.

ret mig venligst hvis jeg tager fejl.

Jens

Fra : Lykke

Dato : 04-12-03 17:59

der har været en sag "lagkagesagen", den blev heldigvis manet til jorden,
opstod nærmest fra et tilfælde af hysteri.
så man igen kan byde på hjemmebag, fremfor (gåsehud) køberoulade.
ingen børn eller voksne tager skade af almindelig tilberedt mad/kage,
fremstillet under normal hygiegne.
der kan læses om sagen på fødevaredirektorates hjemmeside, ca. 2-3 mdr.
tilbage.

Fra : Nette

Dato : 04-12-03 23:28

"Lykke" skrev i en meddelelse news:bqnoqj$f69$1@news.net.uni-c.dk...

> [...]
> fremstillet under normal hygiegne.
> der kan læses om sagen på fødevaredirektorates hjemmeside, ca. 2-3 mdr.

Ja, sådan mener jeg også, det endte.
Børnene må også godt selv medbringe en ret til f.eks. julefrokost i
børnehaven.

Nette

Fra : Jens og Jannie

Dato : 05-12-03 22:55

Lykke wrote:
> [...]
> fremstillet under normal hygiegne.
> der kan læses om sagen på fødevaredirektorates hjemmeside, ca. 2-3

ok det glæder mig da hvis det er lavet om. men det var nu også i forbindelse
med det her pølsekursus, og det blev jo også trukket tilbage.

Jens

Fra : Lykke

Dato : 06-12-03 09:09

"pølsekusus" hvad var det, det er da gået min næse forbi.

Fra : Jens og Jannie

Dato : 07-12-03 22:18

Lykke wrote:
> "pølsekusus" hvad var det, det er da gået min næse forbi.

hø hø ja det var de her kurser man skulle på, hvis man feks. skulle servere
pølser i en idrætsklub, alle der serverede mad ofentligt skulle på sådan et
kursus, men det blev taget tilbage igen, hvis mest fordi det var umuligt for
for de stakkels idrætsforeninger at leve op til, da det jo tit er
forskellige forældre der får det job.

Jens