MS Windows
briani 27239
Paging File - bedste indstillinger
Fra : Peter Holm

Dato : 02-12-03 09:31

Hejsa.
Jeg har 3 harddiske i min maskine.
1x160 til styresystem + programmer
2x80 til lager.
1024 MB SD RAM

Lige nu har jeg en Paging File på 1536-3072 på C: hvor styresystem+progs
ligger.
Dette er på et næsten nyinstalleret winxp system. Men jeg synes den kører
lidt sløvt.

Men hvad er det optimale måde at have denne paging file på?
Skal den være større eller mindre?
Skal den ligge på et andet drev end styresystemet?
Hvordan flyttes den i så fald?

Mvh
Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 02-12-03 10:03

hovsa - faldt lige over denne side:
http://support.microsoft.com/?kbid=307886

Men er det helt problemfrit bare at oprette paging filen på et andet drev,
og så slette den på C: ?

Mvh
Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-12-03 11:21

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> wrote in message
> hovsa - faldt lige over denne side:
> http://support.microsoft.com/?kbid=307886
>
> Men er det helt problemfrit bare at oprette paging filen på et andet drev,
> og så slette den på C: ?

Ja, men du skal følge den metode der står i artiklen
Du må _ikke_ slette paging file via stifinder

- Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 02-12-03 11:51

Peter Lykkegaard wrote:
> "Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> wrote in message

> Ja, men du skal følge den metode der står i artiklen
> Du må _ikke_ slette paging file via stifinder

nej ok, jeg vidste bare ikke lige hvad jeg ellers skulle kalde det.
Dis-allokere måske

Mvh
Peter

Fra : SonnyBoy

Dato : 02-12-03 10:37

On Tue, 2 Dec 2003 09:31:02 +0100, "Peter Holm"
<phc@stofanet*REMOVE*.dk> wrote:

..cut

>Men hvad er det optimale måde at have denne paging file på?

Tidsmæssigt er det uhyre kostbart at flytte rundt på harddiskens
hoveder. Derfor gælder det om at placere filerne på en måde så
harddisken flytter så lidt så muligt på læsehovederne.

Da windows konstant læser/skriver til den virtuelle hukommelse
(paging file) kan denne med fordel lægges på en disk for sig selv, dvs
i praksis på den mest brugte partition på den mindst brugte disk.

<mlr>

Fra : Henrik Dissing

Dato : 02-12-03 17:59

On Tue, 2 Dec 2003 09:31:02 +0100, Peter Holm wrote:

>Men hvad er det optimale måde at have denne paging file på?

Læs først http://aumha.org/win5/a/xpvm.php?

Bemærk at det overordnede budskab er at lade XP styre det hele selv. Det er
kun fordi MS i sin tid valgte at gøre det muligt at pille disse parametre at
de så ofte diskuteres.

I teorien kan man godt, som beskrevet i artiklen, sætte en initial size som
dækker alle normale behov og en maximum size som er den størst mulige, men I
praksis er der aldrig nogen som har kunnet dokumentere nogen mærkbar
forbedring, i hvert fald ikke ved selv at styre størrelsen på page filen.

En hurtig, separat harddisk som i øvrigt kun bruges sjældent, f.eks. til
backup, lyder som det bedste sted at placere page filen, men om det hjælper
mærkbart at gøre dette, ved jeg ikke.
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : Peter Holm

Dato : 02-12-03 23:44

Henrik Dissing wrote:
> til backup, lyder som det bedste sted at placere page filen, men om
> det hjælper mærkbart at gøre dette, ved jeg ikke.

jeg vil prøve det - så får vi se.

Mvh
Peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-12-03 00:10

Det kommer vel an på hvor meget Windows bruger page filen - Med 1024
Mb RAM som nævnt tidligt i denne tråd, tror jeg ikke Windows bruger
page filen i større grad ?!?!

<mlr>

Fra : Thomas Madsen

Dato : 03-12-03 00:51

Michael Rasmussen skrev:

> Med 1024 Mb RAM som nævnt tidligt i denne tråd, tror jeg ikke
> Windows bruger page filen i større grad ?!?!

Selv med 2048 MB RAM bliver der brugt en større eller mindre del
af sidefilen, afhængig af hvilke programmer man bruger, hvor mange
programmer man har åbnet ad gangen, og hvor store filer man sidder
og tumler med i disse programmer.

Hvorfor kan læses på det link som Henrik Dissing sendte. Altså:
<http://aumha.org/win5/a/xpvm.php>.

Madsen.