Hvor sårbar er trådløs net værk?
Fra : Gunnar Grooss

Dato : 02-12-03 11:02

Hej
Hvor sårbar er trådløs net værk? Der var en udsendelse i fjernsynet forleden
aften hvor de vist en der kørte rundt i gaderne med en bærbar computer og
trådløs netværk. Han kunne gå ind på folks kommutere ude fra gaden. Når han
var i nærheden af et hus der havde det kunne han koble sig direkte på. De
var inde hos en de havde fundet, og han havde godt en fornemmelse af at der
var andre på maskinen. Han blev spurgt om han havde fået oplysninger om
risikoen ved at bruge det da han købte det, men ingen havde sagt noget om
det. Jeg er blevet betænkelig ved at installere et sådant, kan man beskytte
sig mod det???
Gunnar

Fra : Jens

Dato : 02-12-03 11:16

"Gunnar Grooss" <g.grooss@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Hvor sårbar er trådløs net værk?

Det afhænger af konfigurationen.

> [...]
han
> var i nærheden af et hus der havde det kunne han koble sig direkte på.

Ingen problemer, det har jeg også prøvet. Min statistik siger mig at ca.
60-80% af de trådløse netværk jeg finder, de er >ikke< beskyttet.

> [...]
> var andre på maskinen. Han blev spurgt om han havde fået oplysninger om
> risikoen ved at bruge det da han købte det, men ingen havde sagt noget om

Nej, de fleste trådløse netværk sælges i Aldi, Netto, Bilka, Føtex osv.
Hvordan skulle en kassedame kunne vide noget om det ?

> Jeg er blevet betænkelig ved at installere et sådant, kan man beskytte
> sig mod det???

Du kan på et trådløst netværk konfigurere kryptering og kun give adgang til
bestemte netkort.
Med det konfigureret er du "nogenlunde sikker" og efter min mening vil der
så ikke være den store grund til frygt for at opstille et trådløst netværk.

Jens

Fra : Ivan G

Dato : 02-12-03 12:43

> Nej, de fleste trådløse netværk sælges i Aldi, Netto, Bilka, Føtex osv.
> Hvordan skulle en kassedame kunne vide noget om det ?
Netop.......Hvis man vil have expertbistand må man gå i en "autoriseret"
butik og betale for det. Det skal dog siges, at jeg endnu ikke har set en
brugervejledning til Wlan, der ikke instruerer i både wep og opsætning af
AP´en til brug med specifikke MAC-adresser. Så tit er det jo nok mere folk
der bare smider manualen over i hjørnet lige så snart de er på nettet.

> [...]
> Med det konfigureret er du "nogenlunde sikker" og efter min mening vil der
> så ikke være den store grund til frygt for at opstille et trådløst

Ja, det lyder fornuftigt. Selvfølgelig vile en erfaren Gut kunne komme ind,
hvis han vil, som på ALLE systemer. Men risikoen er lille. Og han ville
dælme nok også fryse, hvis han skulle stå uden for dit vindue flere timer!
Og mons tro han ikke ville blive træt af at skulle løbe hjem for at tanke
strøm på den bærbare?

Ivan G

Der selv har et nogenlunde sikkert Wlan.

Fra : Anders Christensen

Dato : 02-12-03 17:30

"Ivan G" <nix@pille.du> skrev i en meddelelse

> [...]
> AP´en til brug med specifikke MAC-adresser. Så tit er det jo nok mere folk
> der bare smider manualen over i hjørnet lige så snart de er på nettet.

WEP kryptering tager ikke synderligt lang tid at bryde med de tools der
findes idag, dog kræver det at man kan sniffe pakker nok til at "gætte"
koden.

> til
> netværk.

MAC filtering er lidt mere langhåret at skulle omgå, men dette kan sådan set
også lade sig gøre.

> [...]
> dælme nok også fryse, hvis han skulle stå uden for dit vindue flere timer!

Det er da bare et spørgsmål om en ordentlig påklædning... :)
-Eller bare bo i tættere bebygget område, fra min lejlighed kan jeg PT se 7
accesspoints i området, hvoraf de 4 er uden kryptering eller filter af nogen
art, hvilket nok betyder at det stadigvæk er flertallet der er ligeglade med
sikkerheden, eller bare ikke tænker over det.

> Og mons tro han ikke ville blive træt af at skulle løbe hjem for at tanke
> strøm på den bærbare?

Der findes da modeller der holder strøm op til 11 timer nu om dage(IBM
X31+ekstra batteri)
-Mon ikke man fryser før man løber tør for strøm så?

Det sikreste man kan gøre med trådløst netværk er såmænd at slukke det når
man ikke selv bruger det.
Og så selvfølgelig køre med WEP og MAC filter, da wardrivere logisk nok
vælger den linie der er lettest at komme på.

Mvh Anders Christensen
P.S. Århus C er et dejligt sted at wardrive :)

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 02-12-03 18:35

"Anders Christensen" <vladimirr@RØDSPÆTTEvladimirr.dk> wrote:

> [...]
> art, hvilket nok betyder at det stadigvæk er flertallet der er ligeglade med
> sikkerheden, eller bare ikke tænker over det.

Det er jo nok det sidste der er problemet.

> [...]
> Og så selvfølgelig køre med WEP og MAC filter, da wardrivere logisk nok
> vælger den linie der er lettest at komme på.

Tja, jeg skal til at lave WLAN herhjemme, og sætter no AP'et på et
separat netkort i min linux-router, hvor der er lukket til/fra
omverdenen. Når jeg så selv skal bruge forbindelsen laver jeg en VPN
forbindelse ind til routeren.

Så burde sikkerheden være i top, og i den opsætning burde både låsnign
til MAC-adresser og WEB være ligegyldig. Om andre kan bruge mit AP er
vel egentlig ligegyldigt, da de ellers bare vil forstyre det i stedet
for, eller tager jeg fejl?

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 03-12-03 03:04

Anders Christensen wrote:

> [...]
> nogen art, hvilket nok betyder at det stadigvæk er flertallet der er
> ligeglade med sikkerheden, eller bare ikke tænker over det.

Det kan jo også være at de har tænkt over sikkerheden, besluttet at du godt
må bruge deres netværk og sikret deres computere på anden vis.

--
Niels

Fra : Jens

Dato : 04-12-03 17:21

"Niels Elgaard Larsen" <elgaard@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan jo også være at de har tænkt over sikkerheden, besluttet at du
godt
> må bruge deres netværk og sikret deres computere på anden vis.

Hvad nytter det når man så kan misbruge deres Internet forbindelse og bruge
deres båndbredde ?
Forestil dig situation hvor jeg med min bærbare kobler til deres AP og
downloader børneporno fra en server overvåget af politiet, hvem får
balladen ? Mig eller ejeren af AP'et ?

Jens

Fra : VIP

Dato : 02-12-03 14:23