virker wake-on-lan på asus WL-500b ??
Fra : lars

Dato : 01-12-03 10:38

Hej folkens
jeg leder med lys og lygte efter en router der
understøtter "wake on lan" kan denne router det ??
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=WL-500b&langs=01

Jeg har efter hånden læst stolpe op og ned om alle de
problemer der er med at få wake on lan til at virke.
Et af de største problemer er åbenbart at ARP ?!? tabellen
bliver slettet 5 minutter efter at pc'en på lan netværket er slukket.
Som jeg har læst det så er det nødvendigt at kunne route
en port eks udp port 7 til ip adresse eks 192.168.10.255 for
at kunne tænde en pc på mit lan.
(ude fra et step på internettet vel at mærke)

KAn asus WL-500b route til ip adresse 255 ?? eller
er der en router der kan ??
den skal have printer tilslutning, da det er meget vigtigt.

Håber på noget hjælp
Hilsen lars

Fra : SonnyBoy

Dato : 01-12-03 12:46

On Mon, 1 Dec 2003 10:37:51 +0100, "lars" <xxx@xx.xx> wrote:

>Hej folkens
>jeg leder med lys og lygte efter en router der
>understøtter "wake on lan" kan denne router det ??

Ander det ikke...

Men hvorfor ikke bare lade serveren køre 24/365, så undgå du alle
problemer med wake-on-lan..

<sb>

Fra : lars

Dato : 01-12-03 13:50

> Ander det ikke...
>
> Men hvorfor ikke bare lade serveren køre 24/365, så undgå du alle
> problemer med wake-on-lan..

fordi den -selv om det ikke er meget- larmer.
og så bruger den strøm, og det slider på
harddisken at køre 24 timer. jeg kunne
sætte den i standby, men når jeg bruger den
så vil jeg have at den er der når jeg spørger efter den
og ikke 5 minutter efter.

Det ville være smartere hvis jeg bare kunne tænde for den
når jeg havde brug for det. og så
slukke for den igen, når jeg ved at jeg ikke har brug for
den mere den dag.

hilsen lars

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 01-12-03 14:08

In article <bqfdc4$1vte$1@news.cybercity.dk>, lars wrote:

[snip: gode grunde for at slukke sin server]

> og det slider på harddisken at køre 24 timer

Det er faktisk lige modsat. Det slider meget mere paa en diske
at starte og slukke. De mest paalidelige harddiske er dem der aldrig
bliver slukket. Ofte doer de saa naar stroemmen ryger :-/

Har set det en del gange efterhaanden. Surt men sandt.

Mvh Thomas, 2720

Fra : SonnyBoy

Dato : 01-12-03 14:21

On Mon, 1 Dec 2003 13:50:24 +0100, "lars" <xxx@xx.xx> wrote:

> [...]
>harddisken at køre 24 timer. jeg kunne
>sætte den i standby, men når jeg bruger den
>så vil jeg have at den er der når jeg spørger efter den

Nu ved jeg ikke hva' du bruger serveren til...

Men hvis det kun er som fil/ftp server ku' løsningen jo være <subj>
dvs ASUS WL-500B med en harddisk på USB porten. Så slipper du jo helt
for problemet med at tænde/slukke for serveren...

<sb>

Fra : lars

Dato : 01-12-03 16:29

> [...]
> dvs ASUS WL-500B med en harddisk på USB porten. Så slipper du jo helt
> for problemet med at tænde/slukke for serveren...

Jeg har installeret et tv kort i min server og
køre SnapStream programmet på den.
Det er et program som kan optage tv på
et tidspunkt som passer mig. Jeg bruger
min server som en video maskine.
og snapstream har et web interface som
gør at jeg kan betjene den fra internettet af.

Og jeg har oplevet at jeg engang-imellem
gerne har villet optage noget
når jeg ikke har været hjemme.
Og der ville det jo have været smart hvis jeg kunne
starte serveren og så sætte den til at optage
det ønskede program ik ?

Hilsen lars

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-12-03 18:57

"lars" <xxx@xxx.dk> wrote:

...cut noget om tv-kort og fjern betjening...

>Og der ville det jo have været smart hvis jeg kunne
>starte serveren og så sætte den til at optage
>det ønskede program ik ?

Jeg ville uden at betænke mig lade computer stå 24/365, men sådan er
vi forskellige

Anyway: Du skrive at wake-on-lan ikke fungerer over routeren fordi ARP
tabellen slettes efter 5 min - Har du prøvet at ændre DHCP serverens
lease time ?!?!

På min egen DLink router er default lease time 1 time, men den kan
ændres til 1 uge...

<mlr>

Fra : lars

Dato : 01-12-03 19:25

> [...]

> lease time ?!?!
>
> På min egen DLink router er default lease time 1 time, men den kan

Det er et af mine problemer,
jeg kan ikke gøre ret meget på min nuværende router.
og den option du nævner er ikke tilstæde i min øv router.
Jeg vil gerne købe en anden, men jeg vil helst sikre mig
at jeg køber en der vil slippe "wake on lan" magic packet igennem.
Ikke fordi den router jeg har ikke virker, men den kan bare
ikke gøre alt det jeg gerne ville.
Da jeg ikke har uanede midler til at købe alle de routere
jeg kan finde, ja så bliver jeg nød til at forsøge at få hjælp,
til hvilken en der måske kan bruges til formålet.
og så samtidig blive klogere. Men jeg
synes også at det er lidt sjovt og spændende at
forsøge at løse dette problem

hilsen lars

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-12-03 20:01

"lars" <xxx@xxx.dk> wrote:

>Det er et af mine problemer,
>jeg kan ikke gøre ret meget på min nuværende router.
>og den option du nævner er ikke tilstæde i min øv router.

Det var mystisk - Lease time har kunnet vælges på alle de routere jeg
har set indtil nu, kører den med nyeste firmware, check f.eks.

http://tsd.dlink.com.tw/info.nsf/download%2Fbroadband?OpenView&Start=1&Count=30&Expand=7#7

>Jeg vil gerne købe en anden, men jeg vil helst sikre mig
>at jeg køber en der vil slippe "wake on lan" magic packet igennem.

Den omtalte ASUS WL-500x har jeg også stærkt overvejet at købe - Om
den slipper wake-on-lan packets igennem skal jeg ikke garantere, men
den gi'r i hvert fald mulighed for at ændre lease-time - Ifølge
manualen som kan hentes på ASUS site..

<mlr>

Fra : lars

Dato : 01-12-03 20:31

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in message

> [...]
> den slipper wake-on-lan packets igennem skal jeg ikke garantere, men
> den gi'r i hvert fald mulighed for at ændre lease-time - Ifølge

min router er en "sercom ip515h"
den er forsvundet fra sercoms website
http://www.sercomm.com.tw/BR.htm#BR
men min firmware er
IP515H_1416.bin og jeg er nogenlunde sikker på at det var den sidste
der blev lavet til den. Jeg går meget op i at
holde den slags ved lige.
ellers god ide.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-12-03 20:45

"lars" <xxx@xxx.dk> wrote:

> [...]
>http://www.sercomm.com.tw/BR.htm#BR
>men min firmware er
>IP515H_1416.bin og jeg er nogenlunde sikker på at det var den sidste

Ups, jeg havde opfattet det var en DLink 604 - men jeg blander nok
noget sammen

<mlr>

Fra : lars

Dato : 02-12-03 10:01

> Ups, jeg havde opfattet det var en DLink 604 - men jeg blander nok
> noget sammen
>
> <mlr>

Nej det tætteste jeg er kommet er denne
dims fra england
http://www.cpscom.com/gprod/nrrc.htm
men der er godt nok noget dyr synes jeg.
ca 2 kilo for at kunde tænde sin pc, er
lige i overkanten.....