Skiftevis en farve ved celler
Fra : Dennis Møller

Dato : 02-12-03 18:43

Jeg henter nogle data fra en database med en løkke, som bliver
skrevet i en tabel, hvor hver linje i databasen bliver til en
række celler i en tabel.
Jeg vil gerne have at hver anden række har en anden farve, så
tabellen bliver flot og overskuelig. Se evt.:
http://www.html.dk/scripts/css/00002/eksempel.asp
Dataene i databasen kan både slettes og redigeres fra en
administrationsside.
Men det er jo heller ikke i databasen at farverne skal angives.
Det må være på siden med noget ASP... men hvordan?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : pepss

Dato : 02-12-03 19:07

"Dennis Møller" skrev
> [...]
> række celler i en tabel.
> Jeg vil gerne have at hver anden række har en anden farve, så

du kan prøve at kikke har
http://activedeveloper.dk/aspdigital/2002101701.asp
det kan dda gi een ide til hvordan det kan gøres

--
pepss
den ordblinde der prøver at blive web-designer

Fra : Dennis Møller

Dato : 02-12-03 21:08

Det virker bare for fedt ! Tusind tak for hjælpen! :P

pepss wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> du kan prøve at kikke har
> http://activedeveloper.dk/aspdigital/2002101701.asp
> det kan dda gi een ide til hvordan det kan gøres

For lige at gøre det lidt nemmere for andre, så er koden, som
folk skal bruge følgende:

If blnBGColor = True Then
strBGColor = "#999966"
blnBGColor = False
Else
strBGColor = "#CCCC99"
blnBGColor = True
End If

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-12-03 22:23

Dennis Møller skrev:

> If blnBGColor = True Then

- kan også skrives:

   If blnBGColor Then

( = True er underforstået i en if-sætning)

Hvis man har en tæller-variabel, kan den også bruges til at sætte
baggrundsfarven:

If count MOD 2 = 0 Then
   bgcolor = "red"
Else
   bgcolor = "blue"
End if
count = count + 1
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Linde

Dato : 03-12-03 10:10

Jeg plejer at bruge følgende kode

Det fede er at funktionen kan benyttes til så maget andet and bare lige
farveskift

<%
'Funktion til at erstatte en simpel If-Then-Else konstruktion
Function Iif(pvExpr,pvIfTrue,pvIfFalse)
If pvExpr Then
Iif = pvIfTrue
Else
Iif = pvIfFalse
End If
End Function
%>

<head>
<title>Untitled</title>
td {font-family: Verdana; font-size: 12px;}
</head>
<%
for intCount = 1 to 20
Response.write "<tr bgcolor=""" & Iif(intCount MOD 2 =
0,"#CCCCCC","#FFFFFF") & """>"
Response.write "<td>" & intcount & "</td>"
Response.write "<td></td>"
Response.write "</tr>"
Next
%>

Lars Linde

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-12-03 10:54

Lars Linde skrev:

> Function Iif(pvExpr,pvIfTrue,pvIfFalse)
> If pvExpr Then
> Iif = pvIfTrue
> Else
> Iif = pvIfFalse
> End If
> End Function

Ikke tosset - det gør udskrivningskoden lettere at læse (og
skrive).

NB: Læs gerne min signatur. Det er lettere at følge tråden hvis du
citerer lidt af det du kommenterer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Linde

Dato : 03-12-03 13:29

> Ikke tosset - det gør udskrivningskoden lettere at læse (og
> skrive).

Nemlig

> NB: Læs gerne min signatur. Det er lettere at følge tråden hvis du
> citerer lidt af det du kommenterer.

Den har jeg læst, jeg mente bare at det var bedre at gøre "plads" til koden.
Jeg har muligvis taget fejl...

--
Lars Linde

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-12-03 14:05

Lars Linde skrev:

> Den har jeg læst, jeg mente bare at det var bedre at gøre
> "plads" til koden. Jeg har muligvis taget fejl...

Det er ikke godt at citere for meget - for så bliver det svært at
finde frem til hvad den nye tekst kommenterer. Men det er heller
ikke godt helt at undlade at citere - for her kan man slet ikke se
hvad der kommenteres.

Nogle af os ser kun nye (ulæste) indlæg i en tråd - og andre har
visning af indlæg helt adskilt fra visning af tråde. Derfor er det
vigtigt at man i det enkelte indlæg kan se dels hvem der har
skrevet det ("Hans Hansen skrev:") og dels et kort citat der viser
hvad Hans Hansen skrev (bare nok til at man kan forstå
tilføjelsen). Hvis man ikke kan finde et relevant citat, kan man
skrive et kort resume i klammer:

   Hans Hansen skrev:

   [...om at lave skiftende farver i tabeller]

I de fleste tilfælde er et citat dog at foretrække.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Linde

Dato : 04-12-03 09:39

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> [...]
> finde frem til hvad den nye tekst kommenterer. Men det er heller
> ikke godt helt at undlade at citere - for her kan man slet ikke se

Det er hermed noteret.

Jeg kender kun til Outlook Express, så jeg havde ikke kendskab
til at, andre news readers viser tråde og indlæg anderledes end den
måde jeg ser dem på.

Man lærer lidt hver dag...

--
Lars Linde