Nyt bundkort
Fra : Ukendt

Dato : 02-12-03 10:22

Hejsa.
Jeg vil måske ud og købe en nyt bundkort, men hvad skal jeg vælge. Jeg har
en AMD athlon xp 1800+, og 512 MB SDram der gerne skulle med over på det nye
bundkort. Der skal være agp port. Kom med nogle forslag!!

Hilsen Johnny

Fra : JK

Dato : 02-12-03 11:12

On Tue, 2 Dec 2003 10:21:31 +0100, "Johnny Ravn" <gab"gab.gab> wrote:

> [...]
>en AMD athlon xp 1800+, og 512 MB SDram der gerne skulle med over på det nye
>bundkort. Der skal være agp port. Kom med nogle forslag!!

Det mest moderne chipset får du med kt266a på jetway v266b til 499 kr.

Jeg har selv haft bundkortet. Det er OK. Det kan tage 512 Mbyte sdram
moduler, 2 stk.
Har desuden 2 sokler til DDR ram.

Jeg vil ikke anbefale et ecs k7s5a til 258 kr. Det kører ofte ikke
godt med sdram, men det er især med 2 ram klodser, at der er
problemer. Men kortet driller ofte ved at glemme bios indstillinger og
det klapper ned til fsb100. Så ryger din 1800+ ned på 1150 MHz. Det er
ganske vist bare, at stille den tilbage til 11.5x133=1533, men det er
ret irriterende. Sis chipset er måske heller ikke sagen.

Ellers kan du overveje soltek sl75kav til 395. Det er med gamle kt133a
chipset. Det tager også 512 Mbyte moduler, 3 af dem evt.

Det er ikke godt at anskaffe en hurtigere cpu end XP1800+, når man
anvender sdram. For hurtigere cpu'er end det, bør man anvende DDR ram.

Men det mine bud: jetway eller soltek.
De kan begge tage alle fsb266 cpu'er op til 2400+ Thoroughbred (eller
2600+ i fsb266 udgave, men den er sjælden). Jetway'en kan desuden tage
DDR ram. Man skal enten køre med sdram eller ddr, aldrig begge dele.

For DFI og Epox er for dyre, og slet ikke bedre.

mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-03 11:55

Hej John
Jeg kan ikke rigtig finde nogen forhandler har du et link til kt266a kortet

Hilsen Johnny

Fra : Henrik \(8600\)

Dato : 02-12-03 13:11

Prøv www.edbpriser.dk så får du det også til en go' pris...

Mvh Henrik

Fra : JK

Dato : 02-12-03 13:12

On Tue, 2 Dec 2003 11:54:56 +0100, "Johnny Ravn" <gab"gab.gab> wrote:

>Hej John
>Jeg kan ikke rigtig finde nogen forhandler har du et link til kt266a kortet

v.hj.a. www.edbpriser.dk

finder man

http://www.mariendals.dk/shop/item.asp?id=1270

soltek kortet f.eks.
http://www.prc-data.dk/ProduktLinkFrame.asp?produktId=5282347

mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-03 13:48

Hvis jeg bestemmer mig for at købe et nyt bundkort, kan jeg så uden
problemer flytte mine harddiske, uden at skal formatere dem.

Hilsen Johnny

Fra : JK

Dato : 02-12-03 14:02

On Tue, 2 Dec 2003 13:47:56 +0100, "Johnny Ravn" <gab"gab.gab> wrote:

>Hvis jeg bestemmer mig for at købe et nyt bundkort, kan jeg så uden
>problemer flytte mine harddiske, uden at skal formatere dem.

Ja, da
Teknisk kører de ialfald. Bios vil se dem.

Noget andet er om windows vil boote uden videre. Sandsynligvis ikke.

Medicinen afhænger af hvilket styresystem du bruger:

- windows 98: du skal bare fodre med source CD til win98 og evt. andre
drivere
- win2k og winxp. Man kan forsøge med en repair installation hvor
registry ikke overskrives, dvs. at alle installerede programmer stadig
haves. Man foretager en repair installation ved at påbegynde en normal
installation. 2. gang repair tilbydes er lige efter F8 Agreement
skærmbilledet: så tryk på R på tastaturet.

Jeg har kun een gang været ude for at Repair installation ikke var
mulig. Det var ved skift fra BX chipset til sis. Så skal man lave en
clean install forfra af windows. Hvilket slet ikke er nogen dårlig
ide, iøvrigt.

mvh

John

Fra : Anders Pedersen

Dato : 02-12-03 15:52

On Tue, 2 Dec 2003 10:21:31 +0100, Johnny Ravn wrote:

> [...]
> en AMD athlon xp 1800+, og 512 MB SDram der gerne skulle med over på det nye
> bundkort. Der skal være agp port. Kom med nogle forslag!!

Du er i den forkerete gruppe
dk.edb.hardware.bundkort , er den rigtige
--
Med Venlig Hilsen
Anders Pedersen