Ramfejl?
Fra : Peter Ulriksen

Dato : 01-12-03 00:58

Hej NG! Her kommer et langt indlæg med highlights fra tidligere svar, håber
problemstillingen træder tydeligt frem.

DATA: P4 2,26 ghz 533 mhz. PC2700 Performance ram. Helt nyt MSI bundkort,
kan køre 800 mhz bus og dual ram hvis det skulle være, hedder noget med
Neo... 950 kr.. Det er vist det, der har betydning.

Sådan skrev jeg for noget tid siden:
"
Jeg har via ms-windows nyhedsgruppen fundet ud af, at mine ram sikkert er
dårlige. Jeg har kørt memtest. Da den havde kørt en halv time eller noget,
stoppede jeg den. Den havde optalt ca 178 errors ved 5 passes. Jeg fandt
frem
til at det var i test nr. 5 at det ikke gik så godt. Derudover er den test
næsten sort snak for mig - kan nogen hjælpe? Er mine RAM dårlige - eller er
det normalt med så mange fejl (det tror jeg ikke, men hvad ved jeg?)

Jeg håber den er gal med de RAM, så har jeg nemlig fundet en syndebuk
"

Jeg uddybede:
"
Efter en tur i bios: Alt var sat til auto, hvilket bevirkede at rammene
kørte med 266 mhz - altså mindre end de kan. Jeg satte rammene til at
køre ved 333 Mhz, sådan som de er beregnet til, og det var stadig test 5 der
afslørede fejl. En testgennemgang med nummer 5 viste 28 fejl.
"

Nye opdagelser:
Jeg testede dem i en anden maskine, denne maskine gjorde som min egen - den
definerede straks rammene til at køre med 266 mhz i stedet for de 333 de
skulle kunne køre. Satte vi denne maskines egne PC2700 Ram i, viste den 333
mhz som den skulle, via autodetect. Jeg konkluderer altså, at noget er galt
med disse ram. Maskinene fik ikke mine ram til at lave fejl i test 5 (dog et
par stykker i test 7, hvilket jeg aldrig selv har oplevet...), men det
skyldes sansynligvis at det var en ældre computer med AMD 1800+ processor.
Rammene kørte med ca. 650 mb/sek, hvor de hjemme hos mig kører med 1128
mb/sek. Generelt en langsommere computer, altså ikke så megen varme...!?

Et svar:
"
Som du selv er inde på, så må det være et varmeproblem.
Det er ikke nødvendigvis processoren, men prøv at se hvad temperaturen
er i Bios, lige efter den har kørt test 5 nogle gange.

Personligt ville jeg først mistænke "Nordbroen" af chipset'et.
Er den passivt eller aktivt kølet?
Er der kølepasta mellem den og køleprofilen?
"

Jeg pillede den passive køleblok af nordbroen, den var klistret fast med
noget trælst gul klister - ikke til at gnubbe af. Men jeg fik begge
overflader rengjorte, smurte noget artic silver på, og straks kørte testene
en del bedre - men slet ikke godt nok! Jeg kan nu køre test nr. 5 flere
gange helt uden fejl, men denne test stresser åbenbart ikke rammene meget,
for når jeg kører alle testene efter hinanden, begynder der at vise sig
flere og flere fejl i test 5. Det må altså være et spørgsmål om varme,
stadigvæk. Men et nyt bundkort med passiv køling af chipsæt kan vel ikke
være problemet? Jeg har endnu ikke haft andre ram i min egen maskine, det
vil jeg prøve snarest. Varme kan få test 5 til at vise op mod 40 fejl pr.
gang.

(det undrer mig, at bundkortet er lavet med så elendig en kølingsløsning,
hvorfor smører de ikke noget ordentlig kølepasta på fra fabrikken? Da jeg
kører et støjfrit projekt ville jeg nødigt sætte fan på den. Jeg har under
alle tests kørt med åben kabinet. Hvis jeg kører med åbent vindue og kold
vind direkte ind i computeren mindsker det fejlene drastisk, til næsten
ingen)

Håber nogle har forslag og kommentarer! Det MÅ være rammene..., please!

Peter Ulriksen

Fra : Peter Ulriksen

Dato : 01-12-03 01:11

"Peter Ulriksen" <peter.ulækkersen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ingen)
>
> Håber nogle har forslag og kommentarer! Det MÅ være rammene..., please!

Lige efter at have sendt denne meddelelse, gik min computer i sort,
pludselig og brutal genstart. Det gør den tit. Intet i computeren var varm,
ingen andre programmer kørte. Nogle gange kommer windows med en fejlrapport
som viser, at problemet er en "device driver", men at den ikke kan sige
hvilken... Men den har ellers nu kørt i to dage næsten uden pludselige
genstart, selv når jeg har chattet med webcam, spillet UT2003 m.m. Det
virker så tilfældigt, at jeg har meget svært ved at lave systematiske
analyser på det!
I det hele taget bliver mange af mine programmer langsomt ødelagt. Norton
kan ikke længere vises som åbnet program på skrivebordet, kun på
proceslinien, windows kommer med meddelelse om at den har gendannet en
systemfil hver eneste gang jeg starter op... det bliver kun værre med
tiden - og erfaringen viser at det ender med en totalt død computer. Puha,
problemer er der nok af. Måske kan noget af dette hjælpe med til
problemløsningen. Sig jeg bare skal købe nye ram!

Peter

Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 01-12-03 02:46

Du kunne starte med at få dine ram testet, i en ramtester enkelte
computerforhandler har dem de kan også fastslå om du har fået pc 2100 eller
2700ram.
som du skriver er problemet sikkert varme, hvad er din temp på MB og CPU ?
Dit chipsættet på MB har måske taget skade og melder derfor stadig om fejl.
Hvis din CPU er en boxet version kunne det tænkes den også skulle afmonteres
og have en gang aktiv silver for god kontakt. Noget andet er at hvis du har
haft en høj temp i kabinettet kan din hard disk også have taget skade.
Hvis du stadig er på bar bund så tag det hele ud og start fra en ende, pil
alle dine PCI kort ud og start med kun en ram klods et grafik kort, gerne en
anden hard disk + cpu og test igen. Men hvis ikke du har sørger for
ordentlig køling går din PC igen ud med diverse defekter. ( køling er
vigtig )
Venligst Glenn.

Fra : Peter Ulriksen

Dato : 01-12-03 07:50

"Glenn Hagedorn" <glennh@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Du kunne starte med at få dine ram testet, i en ramtester enkelte
> computerforhandler har dem de kan også fastslå om du har fået pc 2100
eller
> 2700ram.

Ja, det er en god ide, men de har nu kørt 333 mhz i over et år.

> som du skriver er problemet sikkert varme, hvad er din temp på MB og CPU ?

Som den står og kører nu:
CPU TEMP 42
SYS TEMP 38
NB TEMP 34 (kan ikke huske hvad den måler på)

> Dit chipsættet på MB har måske taget skade og melder derfor stadig om
fejl.

Det siger du bare ikke det der! Jeg skal snart indlægges med en
depression... husk, det er mit andet bundkort, jeg er svagelig, og det er
tidlig morgen...

> Hvis din CPU er en boxet version kunne det tænkes den også skulle
afmonteres
> og have en gang aktiv silver for god kontakt.

Det er en ThermalTake - den har fået pasta. Lige nu kører den godt nok med
en lavere hastighed end den gerne vil, men med de temperaturer tror jeg ikke
det gør noget. Har presset den op på 65 grader ved full load, eller hvad man
siger...

Noget andet er at hvis du har
> haft en høj temp i kabinettet kan din hard disk også have taget skade.

Det har jeg ikke generelt, det er et big atx kabinet fra Noise Control. En
Papst suger frisk luft ind.

> [...]
> alle dine PCI kort ud og start med kun en ram klods et grafik kort, gerne

Har harddisken noget at sige, når man kører Memtest?

Men hvis ikke du har sørger for
> ordentlig køling går din PC igen ud med diverse defekter. ( køling er
> vigtig )
Puha, det håber jeg, jeg har.
> Venligst Glenn.

Jeg takker mange gange! Selvom jeg går i koma over det er bras!

Fra : Peter Ulriksen

Dato : 01-12-03 16:54

> [...]
>
> Men hvis ikke du har sørger for
> Puha, det håber jeg, jeg har.
> >
> Jeg takker mange gange! Selvom jeg går i koma over det er bras!

Test 8 [Block move, 512 moves, cached]
This is the same as test #5 except that we do a lot more memory moves
before checking memory. Errors from this test are not used to calculate
BadRAM patterns.

I denne test finder den 1737 fejl. Hvad vil BadRAM patterns sige?

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-03 23:07

Peter Ulriksen wrote:
> [...]
> This is the same as test #5 except that we do a lot more memory moves
> before checking memory. Errors from this test are not used to calculate

I linux kan man bruge et "BadRAM pattern" til at ændre kernel'ens "kort"
over RAM'en, så kun de ikke-defekte områder bliver brugt til noget.

Det gør, at man godt kan bruge en defekt stang RAM i linux, når bare
kernel'en er "lavet" med denne patch:
(den er ikke standard med i en linux-kernel)

http://rick.vanrein.org/linux/badram/

Fra : Peter Ulriksen

Dato : 01-12-03 23:29

"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> skrev i en meddelelse

> [...]
> kernel'en er "lavet" med denne patch:
> (den er ikke standard med i en linux-kernel)

Vil det sige, at det slet ikke er fejl, den finder, men noget andet...?
Jeg savner en forklaring på hvad disse to tests går ud på, især hvad fejl i
testene går ud på. Altså test nr 5 og 8. Det er de eneste tests den fejler
i - og åbenbart de eneste som ikke har med BadRAM patterns at gøre...
Tak for hjælpen så langt, nu mangler jeg lige en tolkning af analysen... i
windowsk perspektiv.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-03 01:55

Peter Ulriksen wrote:

> Vil det sige, at det slet ikke er fejl, den finder, men noget andet...?

Jo, de evt. fejl som memtest86 finder, er reélle nok i teknisk forstand.
Ethvert andet program vil også _opleve det som RAM-fejl._
Det er dog meget sandsynligt at fejlene istedet skyldes en overophedet
Nordbro, eller ditto processor, eller for lav spænding på RAM'en, eller
noget helt fjerde (fordi der ikke var fejl på dem i din brors pc).
Jeg kan se at du fik smurt noget andet kølepasta mellem Nordbro og
køler, og at det hjalp lidt på testene - det støtter desværre kun alt
for godt min teori om at Nordbroen er varmeskadet, og så skal der nyt
bundkort til.
Det gamle bundkort burde kunne byttes på garantien/reklamationsretten.

> [...]
> testene går ud på. Altså test nr 5 og 8. Det er de eneste tests den fejler
> i - og åbenbart de eneste som ikke har med BadRAM patterns at gøre...

Test 5 og 8 er blokflytning, dvs. noget som stresser især processor og
Nordbro, fordi de flytter data langt hurtigere end ved de andre tests.
Disse tests kan ikke bruges til at lave BadRAM patterns efter, fordi man
ikke direkte ud fra testen kan se, hvor fejlen(e) opstod.
Test 5 flytter kun en data-blok én gang, før det bliver checket om noget
har ændret sig før/under/efter flytningen.
Det vil i dette tilfælde sige _under_ flytningen.
Test 8 flytter bare samme blok data flere gange inden der checkes.

> Tak for hjælpen så langt, nu mangler jeg lige en tolkning af analysen... i
> windowsk perspektiv.

Øh..?

Fra : Peter Ulriksen

Dato : 15-12-03 00:34

> [...]
> bundkort til.
> Det gamle bundkort burde kunne byttes på garantien/reklamationsretten.

Jeg har nu prøvet at putte min storebrors ramblok (identisk med min, PC2700)
over i min computer. Med mine ram lavede den 1700 fejl i test #8, også en
"flytte test", med min brors lavede den 0 fejl - og rammene arbejdede
hurtigere. Yderligere kørte jeg en hård varmeprøve på min brors ram. 2,25
timers memtest 3,0 for lukket kabinet uden kabinetblæser: 0 fejl igen! Jeg
kan kun konkludere at mine ram er defekte...! Eller kan det OGSÅ have noget
med nordbroen at gøre?? nej vel..?

Venlig hilsen Peter Ulriksen

Fra : Peter Ulriksen

Dato : 15-12-03 00:39

> [...]
> timers memtest 3,0 for lukket kabinet uden kabinetblæser: 0 fejl igen! Jeg
> kan kun konkludere at mine ram er defekte...! Eller kan det OGSÅ have

Og så har jeg for øvrigt købt 2x512 mb dual-kit fra performance (Geil)...
5,0 ns osv, slut med dårlige ram, forhåbentligt