UPDATE statement med Valuta-data???
Fra : Søren G. Andersen

Dato : 30-11-03 21:03

Heysa!

Jeg har et problem... Jeg har en database hvor jeg skal lægge x
antal kroner på samtlige varer...
Det kan man ikke lige umiddelbart i Access, så jeg ville lave en
UPDATE funktion til det, men efter jeg har trukket data om prisen
ud (prodpris = rs("produktPris")) lagt penge til (prodpris =
prodpris + xx) og sætter den så ind i min UPDATE statement...
"UPDATE produkter SET produktPris = '" & prodpris &"' where ID =
'x'"

Men, jeg får at vide at der er "Data type mismatch in criteria
expression."
Så, jeg formoder at prodpris skal "formateres" som valuta-data???
Men hvordan gør jeg det?

Mange tak!

Mvh.

Søren

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-11-03 22:17

Søren G. Andersen skrev:

> Jeg har et problem... Jeg har en database hvor jeg skal lægge x
> antal kroner på samtlige varer...

Det er ganske nemt i en database.

> Det kan man ikke lige umiddelbart i Access,

Jo da.

> så jeg ville lave en UPDATE funktion til det,

Du skal bare køre en update-kommando på hele tabellen:

Her et par eksempler:

/* Læg 20 kr til alle priser */
UPDATE produkter SET produktPris = produktPris + 20

/* Læg 5 % til alle priser */
UPDATE produkter SET produktPris = 1.05 * produktPris

/* Læg 20 kr til alle priser der er større end 5 kr */
UPDATE produkter SET produktPris = produktPris + 20
WHERE produktPris > 5

Det kan absolut ikke anbefales at trække hvert enkelt produkt ud
for at lægge beløbet til i asp. Databasen kan gøre den slags
_mange_ gange hurtigere.

> Så, jeg formoder at prodpris skal "formateres" som valuta-data???

Generelt kan du prøve med Cdate. Men som nævnt er det din
indgangsvinkel der er forkert.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Søren G. Andersen

Dato : 30-11-03 22:43

> [...]
>
> Det kan absolut ikke anbefales at trække hvert enkelt produkt ud
> for at lægge beløbet til i asp. Databasen kan gøre den slags

*HULK*
Her har jeg siddet i TIMER og prøvet alt muligt andet... Suk...
Well, så ved vi da hvad der skiller amatører og proffer... ;)

Anyways, MANGE tak for hjælpen!!!! :)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-11-03 22:49

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

[om at konvertere til valuta]

> Generelt kan du prøve med Cdate.

Argh! - skrivefejl. Der skulle stå CCur (convert to currency).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-11-03 22:52

Søren G. Andersen skrev:

> Anyways, MANGE tak for hjælpen!!!! :)

Velbekomme.

Jeg kan anbefale et hæfte eller en bog om databaser - det kan være
ganske praktisk at vide lidt om hvordan man arbejder med den slags.
I modsætning til tekstbehandling og (til en vis grad) regneark, som
mange har en umiddelbar forståelse for, så er databaser ikke så
indlysende. Lidt læsestof kan gøre underværker for forståelsen.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 01-12-03 12:32

> Det er ganske nemt i en database.

> Jo da.

Access har endda en type forespørgsler specielt til formålet:
opdateringsforespørgsler

Mvh

C@rsten