Militære personer
Fra : PM

Dato : 30-11-03 12:09

Min tip tip kommer fra Slesvig Holsten ca 1812, hvor han vies. Så langt så
godt.
Han oplyses at være vagtmester i et regiment på Næstved Kaserne og kommende
fra Slesvig Holsten.

Findes der papirer på mititærpersoner og hvad ka man se ??

Ka lige oplyse, at de oplysninger jeg iøvrigt har om hans herkomst er
fremskaffet af den berygtede Brenner, og viser sig falske...... og helt ude
i skoven

Preben Müller

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 30-11-03 12:33

Hej Preben

"PM" <ps98@Zteliamail.dk> wrote in message news:bqcj4t$3vd$1@sunsite.dk...
> [...]
kommende
> fra Slesvig Holsten.
>
> Findes der papirer på mititærpersoner og hvad ka man se ??

Ja, der er Hærens arkiver. En venlig slægtsforsker bosiddende i København
hjalp mig en gang med at finde papirer på min tip4oldefar som kom fra
Osnabrück til det danske rytteri og senere husarene (begge steder som
fanesmed). Blandt papirene fandtes registre over hvornår han tegnede
kontrakt, hvilket regiment han tilhørte hvornår, hvornår han fornyede
kontrakten, fysike kendetegn, hvornår han fik pension (og hvor meget),
fødested og tro. Og sørme om ikke også skiftet efter ham fandtes i hærens
arkiver selvom han for længst havde haft sin afsked fra husarene i Gentofte
og skiftet til et embede i Nibe som konsumptionsbtjent.

Fra : B.M. Askholm

Dato : 01-12-03 11:25

Fra : PM

Dato : 01-12-03 13:38

Tippen hedder

Wilhelm Heinrich Müller * ca 1767
vies 1813 i Præstø til Bodil Kirstine Nummesen. Oplyses som kommende fra
Slesvig Holsen

Han dør 1842 i Næstved som pensioneret vagtmester.

Har intet på ham op til 1812, idet jeg satsede på, at de oplysninger jeg
havde, passede. Men AK.
Samme Brenner, som tidligere omtalt, brugte Nummesen til at sætte slægten i
forbidelse med H.C. Andersen, hvilket er afsløret som et falsum.
Mvh

Preben Müller

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 01-12-03 13:29

> Han oplyses at være vagtmester i et regiment på Næstved Kaserne og
kommende
> fra Slesvig Holsten.
>
> Findes der papirer på mititærpersoner og hvad ka man se ??

Mange vagtmestre var officerer, hvilket betyder at de skulle betale indskud
til Den almindelige Enkekasse ved giftemål. For ca 85% af indskyderne er der
bilagt dåbsattest for begge ægtefæller. Arkivalierne befinder sig i RA.
Jeg er i færd med at oprette en database over indskyderne og er forløbig
nået til 1807 (fra 1774) og forventer at nå 1812/1813 omkring begyndelsen af
januar. Du kan jo sende mig en mail medio januar, så kan jeg fortælle om han
er registreret og måske også hvilket sogn han kommer fra.

Børge

Fra : PM

Dato : 01-12-03 21:56

.. Du kan jo sende mig en mail medio
> januar, så kan jeg fortælle om han er registreret og måske også
> hvilket sogn han kommer fra.
>
> Børge

Tak Børge, det vil jeg tillade mig at gøre, med venlig hilsen

Preben