syg hanhun
Fra : Jørgen

Dato : 30-11-03 09:47

Hej

Jeg har en schæfer han på 3 år.

Han har problem med afføring, vi gik til lægen og fik
konstateret at han har bylder ved endetarmen.

Han blev ordineret penicillin kur i 5 dag 1 tablet 2 gange dagligt,
efter 6 dage var der ingen bedring, gik til lægen, fik ny kur 10 dage
1 tablet 2 gange dagligt, gik igen til dyrlægen, da der igen ikke var
nogen
forbedring aftalte jeg med Dyrlægen at komme igen og en uges tid,
så skulle vi se hvad der ellers kan gøres. og det i nu på Tirsdag
vi skal til Dyrlægen igen.

Er der nogen af jer der har gode erfaringer med sådan problem,
og i værste flad hvad ?

Jørgen og Nico

Fra : Pia Nave

Dato : 30-11-03 14:57

Jørgen wrote:
> [...]
> vi skal til Dyrlægen igen.
>
> Er der nogen af jer der har gode erfaringer med sådan problem,

Hej Jørgen

Er du sikker på at det ikke er betændelse i analkirtlerne?
Hvis det er det, så skal betændelsen først presses ud eller der skal
foretages en udskylning af analsækken og _derefter_ behandles med
antibiotika.

Prøv evt. lige at kigge her:
http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Sygdomsleksikon/hund_syg_analsaekbetaendelse.html

Held og lykke med den lille vuffi

Mvh. Pia

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-12-03 01:32

"Jørgen" <oz7aik@mail.dkx> skrev i en meddelelse
> [...]
> vi skal til Dyrlægen igen.
>
> Er der nogen af jer der har gode erfaringer med sådan problem,

Hej Jørgen & Nico

Vi må jo håbe i finder hvad der kan gøre kål på bylderne. De kan være
pokkers vanskelige at have med at gøre, når de sidder indvortes. Men du kan
hjælpe kuren på vej, ved at sætte ham på meget fedtfattig kost. Du må
samtidigt gerne underfodre lidt også. Det kan være Vuffi taber sig lidt,
men hvis bare det så hjælper ham af med bylderne, så kan han hente det
fortabte bagefter. Alternativet er jo operative indgreb, hvor bylderne skal
skæres op, og det var jo noget, som det var både bedst og billigst at undgå.
Ved du om bylderne vender ind i, eller ud fra tarmen. Der skulle jo gerne
undgås, at der går hul på tarmen. Jeg går ud fra, at de ikke kan ses
udefra.

M.V.H.....Benny..

Fra : Jørgen

Dato : 02-12-03 07:33

Tak for svarene

Man kan se bylden ude fra, jeg ved ikke og der er flere inde.
første gang vi var hos dyrlægen var der en i venstre side,
anden gang vi var hos dyrlægen var der en i højre side.

Vi skal til dyrlægen i aften Tirsdag, så jeg håber at der håb forude.

hilsen Jørgen & Nico

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-12-03 01:31

> [...]
> anden gang vi var hos dyrlægen var der en i højre side.
>
> Vi skal til dyrlægen i aften Tirsdag, så jeg håber at der håb forude.

Hej igen Jørgen

hvis der ikke er flere indenfor, og selvfølgelig, lidt afhængigt af
størrelsen på dem, og hvordan de ser ud, hvordan de sidder, og alt den dyre
snak, som kan lyde som øregejl, selvom jeg er helt sikker på, at din hund
har forklaret dig, at det er ingen spøg. Prøv at forestille dig, et par
gevaldige takker, og du skal sk..., så vil du være enig ... Se på dem,
som en bums i overstørrelse. Lille og næsten normal farvet, eller rød og
irriteret, så er de ømme som bare F..... . Det eneste du kan hjælpe ham
med, er enten smertestillede piller, men husk, disse er som regel ret hårde
ved maven, og giver gerne hård mave, og det er jo ikke lige det, han har
brug for. Så kan man få noget lokalbedøvende creme. Men brug det kun, hvis
det er absolut nødvendigt, og så sparsomt som muligt. Det lyder ondt, men
bruger du for meget, eller for ofte, trænger den lokalbedøvende virkning
langt op i tarmen, og han vil komme og fortælle dig, at han skal ud, når han
har besørget på gulvet, og var han ikke elendig før, så er han det nu, hvor
han også skammer sig. Men så snart der er antydning af en lille gul plet,
så prik hul, og klem alt det ud du kan, hvis den er stor, kan du bruge
sprøjter til at suge det ud. Men det fremmer altså kun helingen, når den er
kommet dertil, er den ikke nær så øm mere. Men smør gerne med pattesalve,
det gør det hele blødt, og bekæmper også infektion, men altså ikke nok til
egenhændigt at fjerne bylder.
Men det er jo ikke ligefrem sikkert, at han vil være helt vild med det, men
helt ærligt, vi kan sgu heller ikke lide når nogen vil pille ved vores
bagdør. Så efter et par gange tarmkræft og tarmslyng, så giv ham et ekstra
knus, jeg føler virkeligt med ham, for jeg kender turen..... Det er ikke
spor sjovt at have ild i R....

M.V.H......Benny...