vende rækkefølgen om
Fra : Lyd

Dato : 30-11-03 19:41

Hey.
Jeg er rimelig ny til mysql og DB generelt.

jeg har lavet en side der henter nogle rækker fra en DB:

$query = mysql_query("SELECT `id` , `text` , `name` , `datet` , `title` ,
`email` , `replyto` , `userfile` FROM `hate`");
while ($row = mysql_fetch_array($query)) {

og så bliver rækkerne skrevet ud med echo's

Problemet er nu at de bliver udskrevet i nummerisk rækkefølge med nr 1
først.
Hvordan kan man få den til at starte med det sidste nr i "id"?

mvh
Lyd

Fra : Jimmy

Dato : 30-11-03 19:45

"Lyd" <webmaster@team-urin.dk> wrote in message
> [...]
> først.
> Hvordan kan man få den til at starte med det sidste nr i "id"?

ORDER BY ID DESC

Hvis dit ID er af typen AUTO_INCREMENT *bør* man ikke basere rækkefølge på
det.

Mvh
Jimmy

Fra : Lyd

Dato : 30-11-03 19:47

Takker mange gange!

mvh
Lyd

Fra : Harald

Dato : 30-11-03 19:55

"Jimmy" <nyhedsgruppe2@get2net.danmark> skrev i en meddelelse

> "Lyd" <webmaster@team-urin.dk> wrote in message

> ORDER BY ID DESC
>
> Hvis dit ID er af typen AUTO_INCREMENT *bør* man ikke basere rækkefølge på
> det.

Hvorfor ikke?

/HK

Fra : Jimmy

Dato : 30-11-03 20:01

> Hvorfor ikke?

Det eneste et AUTO_INCREMENT felt garanterer er, at hver værdi er unik og at
en ny unik værdi automatisk vælges, hvis man ikke sætter een ind.

Der er således ikke noget i vejen for at jeg sætter værdier ind selv, som
ikke følger den rækkefølge der er i gang.

Feltets type garanterer ikke, at der lægges een til og er designet til at
autogenerere primærnøgler, der f.eks. kan bruges som fremmednøgler.

Generelt set er det dårligt design at bruge feltet til andet end dette.

Mvh
Jimmy

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 30-11-03 19:47

> [...]
> først.
> Hvordan kan man få den til at starte med det sidste nr i "id"?

Det er vel i grunden et databasespørgsmål, men OK.

Du skal bare tilføje " ORDER BY id DESC" i slutningen af din query.

---
Med venlig hilsen / Regards
Kasper Garnæs
http://kasper.garnaes.dk

Fra : Lyd

Dato : 30-11-03 19:50

> Det er vel i grunden et databasespørgsmål, men OK.

Det kunne jo godt være at det skulle sorteres i php..

> Du skal bare tilføje " ORDER BY id DESC" i slutningen af din query.

Er gjort og det funker bare.. tak

mvh
Lyd