Hive data ud fra mySQL og skrive rigtigt u~
Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 30-11-03 14:55

Hej Gruppe,

Jeg er ikke sikker på jeg poster det her det rigtige sted, da det
sikkert er et rent mySQL problem jeg har.

Sagen er den, at jeg har lavet en database som indeholder
oplysninger om hele min efterhånden store cd-samling, såsom
artist, cd-titel, udgivelsesår og land (og naturligvis også id),
som jeg gerne vil holde styr på i en netudgave. Jeg har hevet
alle data ud fra databasen, og det er der som sådean ikke noget
galt i, men nu vil jeg gerne udbygge scriptet lidt med lidt sjov.
Jeg kunne godt tænke mig en lille boks som holder styr på for
eksempel fra hvilke lande jeg har flest cd'er. Altså en lille
liste som ligner noget i retning af det her:

1. Danmark (31 cd'er)
2. USA (28 cd'er)
3. England (12 cd'er)
4. Sverige (11 cd'er)
5. Norge (2 cd'er)

Problemet er så at sige bare hvordan problemet skal løses, for
det har jeg faktisk ingen anelse om. Jeg har dog en ide om at jeg
skal bruge noget SQL i form af:

SELECT land FROM database WHERE land=?

- og derefter udskrive dataerne i rækkefølgen efter fra hvilket
land der er flest cd'er der kommer fra. Men hvordan gør man det?

Med venlig hilsen,
Christoffer Kjeldgaard

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : kim isaksen

Dato : 30-11-03 15:06

"Christoffer Kjeldgaard" <christoffer@sappy.dk> wrote in message
> [...]

> - og derefter udskrive dataerne i rækkefølgen efter fra hvilket
> land der er flest cd'er der kommer fra. Men hvordan gør man det?

Prøve med "SELECT count(id) as cnt, land FROM database GROUP BY land ORDER
BY cnt;"

mvh Kim Isaksen

Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 30-11-03 15:13

kim isaksen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Prøve med "SELECT count(id) as cnt, land FROM database GROUP BY land ORDER
> BY cnt;"
>
> mvh Kim Isaksen

Okay, det lader i hvert fald til at der sker nogle ting og sager. Jeg får i
hvert fald fat på hvor mange forskellige lande databasen indeholder. Men
hvordan får jeg det så skrevet rigtigt? Skal der bruges mysql_fetch_array(),
så det ligner noget som det her:

$quote = mysql_query("SELECT count(id) as cnt, land FROM database GROUP BY
land ORDER BY cnt;");
$antal = mysql_fetch_array($quote);
echo "$antal";

Umiddelbart ser dette her ikke ud til at være rigtigt...

Fra : Leonard

Dato : 30-11-03 15:51

Christoffer Kjeldgaard <christoffer@sappy.dk> wrote:

>$quote = mysql_query("SELECT count(id) as cnt, land FROM database GROUP BY
> [...]

echo $antal['cnt'];
--
mvh Leonard http://leonard.dk/
Det er en muldvarp på motorcykel!

Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 30-11-03 18:44

Leonard wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> echo $antal['cnt'];

Hmm... det giver så et 1-tal i browseren. Men det er måske også meningen når
der bliver gjort sådan? Betyder det bare at den returnerer 'sandt'? Og i
såfald hvordan kan jeg så få det omskrevet til en liste af tal?

Fra : René Lønstrup

Dato : 30-11-03 20:16

Christoffer Kjeldgaard wrote:
> Okay, det lader i hvert fald til at der sker nogle ting og sager. Jeg
> får i hvert fald fat på hvor mange forskellige lande databasen
> indeholder. Men hvordan får jeg det så skrevet rigtigt?

På samme måde som du udskriver listen af CD'er :

<?
$sql = "SELECT count(id) as cnt, land FROM database GROUP BY land ORDER BY
cnt DESC";
$result = mysql_query($sql);
$counter = 1;
while ($row = mysql_fetch_array($result)) {
echo $counter . ". " . $row["land"] . " (" . $row["cnt"] . "
cd'er)<br>\n";
$counter++;
}
?>

Jeg har her vendt sorteringen om så højeste antal udskrives først, samt
tilføjet en tæller variabel ($counter) til nummerering af listen.

--
Mvh René Lønstrup
min web: http://www.rel7star.dk?r=usenet

Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 30-11-03 23:44

René Lønstrup wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Jeg har her vendt sorteringen om så højeste antal udskrives først, samt
> tilføjet en tæller variabel ($counter) til nummerering af listen.

Hej René,

Mange tak skal du have! Det virker fuldstændig efter hensigten. Mange tusind
tak.