Kan man styre en flash præsentation via ke~
Fra : Jakob

Dato : 30-11-03 17:44

Jeg er ved at undersøge mulighederne for at lave nogle infostandere til
min arbejdsplads. Man skal have mulighed for at vælge mellem forskellige
informationer, og helst uden mus. Derfor tænkte jeg om det er muligt at
lave en flash præsentation hvor forskellige taster medfører en specifik
handling ???

Desuden tænkte jeg om en sådan præsentation kan afvikles via et tv, ved
godt at det er lidt offtopic, men vil gerne have et par inputs hvis
nogen ligger inde med viden derom

Venlig hilsen

jakob

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 01-12-03 10:22

"Jakob" <ingen@mail.dk> escribió en el mensaje
> [...]
> informationer, og helst uden mus. Derfor tænkte jeg om det er muligt at
> lave en flash præsentation hvor forskellige taster medfører en specifik

Jaja, det er ikke noget problem. Actionscript har events til styring af
hvilke taster der er blevet trykket på. Jeg mener dog at der er nogle
enkelte begrænsninger, f.eks kan F-tasterne (F1, F2, etc)ikke bruges.

> Desuden tænkte jeg om en sådan præsentation kan afvikles via et tv, ved
> godt at det er lidt offtopic, men vil gerne have et par inputs hvis
> nogen ligger inde med viden derom

No problem, et tv med scart indgang og et grafikkort med TV-out og så er den
ikke længere
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jakob

Dato : 01-12-03 18:47

> No problem, et tv med scart indgang og et grafikkort med TV-out og så er den
> ikke længere

Hej Lars

Tak for dine svar, grunden til at jeg spørger er at jeg overvejer om det
kan lade sig gøre at konstruere en pc der skal bruges som infostander i
en museums udstilling. Der skal være mulighed for at vælge mellem
forskellige informationer via trykknapper etc.

Har du nogen ide om hvor god billedkvalitet man kan opnå når det vises
via en tv-monitor. Grunden til at jeg spørger er at jeg tidligere har
set mit pc skrivebord på en tvskærm via tvud og det var noget uldent,
når det skal bruges i en udstilling skal det jo helst se ordentligt ud

Hygge

Jakob

Fra : Benny Nissen

Dato : 01-12-03 19:39

"Jakob" <ingen@mail.dk> wrote in message
> [...]
> en museums udstilling. Der skal være mulighed for at vælge mellem
> forskellige informationer via trykknapper etc.

Hvor stort budget har du til rådighed ?
Hvad med en touch-skærm ? Altså trykfølsom.
Det vil se vildt godt ud, og virke mindst lige så godt.

--
Benny

Fra : Jakob

Dato : 02-12-03 21:57

> Hvor stort budget har du til rådighed ?
> Hvad med en touch-skærm ? Altså trykfølsom.
> Det vil se vildt godt ud, og virke mindst lige så godt.

Jeg er i princippet helt enig i at der ikke er noget der er så intuitivt
at bruge som en trykfølsom skærm med tilhørende præsentation, ingen
tvivl om det.

Probelmet er blot er det skal bruges i en udstilling i forbindelse med
en række tv-skærme der er integreret i udstilligen og ikke lige er til
at skifte ud. Det er dog rigtigt gode B & O skærme. Men det betyder som
sagt jo også at det er lidt mere knudret mht. til at lave noget der kan
navigeres i på en god måde. Jeg tænkte på at lave en barebone maskine
med godt grafikkort (ati et eller andet). Dertil en flashpræsentation
der kunne navigeres via et trykknappanel bygget til formåles baseret på
et løst numerisk tastatur, men der er muligvis smartere måder at gøre
det på.

Som sagt er det et krav at billedkvaliteten bliver god. Det andet jeg
har overvejet var at author nogle dvd'er til formålet, men igen skal der
laves en "fusket" løsning mht navigering. Her havde jeg overvejet et
trykknapspanel baseret på en modificeret fjernbetjening men ved ikke om
det bliver for fusket.

Det kan godt være at det skal være løsningen med trykskærm..

Men tak for dine inputs.

MVH

Jakob

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 01-12-03 22:28

Jakob escribió / skrev

> Har du nogen ide om hvor god billedkvalitet man kan opn† n†r det
> vises via en tv-monitor. Grunden til at jeg sp›rger er at jeg
> tidligere har set mit pc skrivebord p† en tvsk‘rm via tvud og det
> var noget uldent, n†r det skal bruges i en udstilling skal det jo
> helst se ordentligt ud

Hvis man designer det til at blive vist på en tv skærm og derved holder
sig til en tilpas stor skrift, og klare farver, kan man få et godt
resultat ud af billigt udstyr. Som Benny er inde på, handler det alt
sammen om penge, da man f.eks med en plasmaskærm og en DVI udgang på et
graffikkort kan få et djævlens godt billede, men hvis man bruger et 6 år
gammelt voodoo graffikkort på bedstemors 32 år gamle 14 tommers
Schneider fjersyn, kan få noget ganske ubrugeligt

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Steph - Gamesweb.dk

Dato : 02-12-03 08:44

Nu er en fladskærm jo heller ikke dyrrere end man kan overveje det...
Jeg kan ikke se fordelen ved at bruge et TV, andet end den maget lave
pris... Men hvis det er sagen så kan man jo også bruge en PC skærm...?

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 02-12-03 10:55

"Steph - Gamesweb.dk" <info@firben.dk> escribió en el mensaje
> Nu er en fladskærm jo heller ikke dyrrere end man kan overveje det...
> Jeg kan ikke se fordelen ved at bruge et TV, andet end den maget lave
> pris... Men hvis det er sagen så kan man jo også bruge en PC skærm...?

Size does matter

Fra : Steph - Gamesweb.dk

Dato : 02-12-03 20:21

Ja... jeg tænkte på det lige efter jeg havde skrevet... sorry!!!

Fra : Jakob

Dato : 02-12-03 22:00

In article <3fcc42cb$0$30064$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
info@firben.dk says...
> Nu er en fladskærm jo heller ikke dyrrere end man kan overveje det...
> Jeg kan ikke se fordelen ved at bruge et TV,

De er allerede en integreret del af en eksisterende udstilling som der
helst skulle bygges videre på, derfor

Hygge

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 02-12-03 21:59

> gammelt voodoo graffikkort på bedstemors 32 år gamle 14 tommers
> Schneider fjersyn, kan få noget ganske ubrugeligt

Som nævnt i anden tråd ville det skulle afvikles fra minipc bygget til
formålet med godt 2d grafikkort. Fjernsynet er absolut kvalivarer

Men som sagt kan det godt være at det bliver for bøvlet en løsning.

Kan du foriøvrigt fortælle mig om det er muligt i en flaspræsentation at
vise fuldskærm avi film i høj kvalitet ??

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-12-03 14:22

"Jakob" <ingen@mail.dk> wrote

> Kan du foriøvrigt fortælle mig om det er muligt i en flaspræsentation at
> vise fuldskærm avi film i høj kvalitet ??

Sagtens.

Flash er jo vektorialgrafisk så teoretisk er der intet tab ved
fullscreen.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jakob

Dato : 03-12-03 17:27

> Sagtens.
>
> Flash er jo vektorialgrafisk så teoretisk er der intet tab ved
> fullscreen.
> Med venlig hilsen
> Lars Hoffmann

Men filmen vil jo vel stadig være i avi, og ikke vektorformat.

Hygge

Jakob

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-12-03 09:38

"Jakob" <ingen@mail.dk> escribió

> Men filmen vil jo vel stadig være i avi, og ikke vektorformat.

Ah, jeg var ikke klar over at der skulle indbygges en AVI fil, jeg troede du
snakkede om en komplet flash præsentation. Husk på at de fleste fjernsyn
bruger en opløsning der ikke overstiger 800*600, så blot fordi de er
størrere, betyder det ikke nødvendigvis at de bruger højere opløsning.
Generelt kan vil siges at hvis du kan få det til at se ordenltligt ud på en
skærm i 800*600, kan du få et udemærket resultat på et TV.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jakob

Dato : 04-12-03 12:55

> Generelt kan vil siges at hvis du kan få det til at se ordenltligt ud på en
> skærm i 800*600, kan du få et udemærket resultat på et TV.

Jeg havde regnet med at lave det i 720 * 576 som er PAL opløsning.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-12-03 14:44

> Jeg havde regnet med at lave det i 720 * 576 som er PAL opløsning.

Men det fleste tv-out sender dirrekte i 800*600.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jakob

Dato : 05-12-03 17:51

> Men det fleste tv-out sender dirrekte i 800*600.
> Med venlig hilsen
> Lars Hoffmann

Nåhh det var sgu da underligt, men tak for tippet.

MVH

jakob