softmodem
Fra : Wiljan

Dato : 17-04-01 13:59

Hej

Jeg har et HSP56 softmodem med PCtel chip og kører win98se

når jeg åbner f.eks et fax program så siger det at port (com4) allerede
er i brug af et andet pgm..

hvis jeg deletert modemet i controlpanelet og rebooter så finder win98
det igen og installerer driver til det og så virker det hele !!! INDTILl
jeg rebooter igen så er det samme problem

jeg har prøvet flere forskellige drive = samme resultat
håber der er nogen der har et hint

--
Venlig hilsen

Wiljan

Fra : Thumb

Dato : 17-04-01 15:06

On Tue, 17 Apr 2001 14:59:05 +0200, Wiljan <Wiljan@post8.tele.dk>
wrote:

> [...]
>jeg rebooter igen så er det samme problem
>
>jeg har prøvet flere forskellige drive = samme resultat

Ja, det modem kan være meget drilagtigt.

Det første, du bør gøre, før installation af sådan et modem, er at
fjerne comporten i bios og control panel.

Bruger du en PS/2 mus eller en seriel mus ?

Hvis du bruger en PS/2 mus kan du disable både com1 og com 2 i bios,
samt fjerne dem begge i kontrolpanel.

Hvis du bruger en seriel mus på com1 kan du fjerne com2 i bios og
kontrolpanel.
Fjern også modem i kontrolpanel, og reboot.

Så skulle modemet installere korrekt.

Gå derefter ind i kontrolpanel under Internet og find folderen
Forbindelse:

- ret nummeret du ringer op til, idet du tilføjer 2 kommaer før og 4
efter.

Det lyder mærkeligt, men det er noget som man er ved at glemme. Det
var ret almindeligt kendt engang.

Dette skulle klare, den fejl: 'Linien er optaget' som man ellers er
plaget af.

Hvis du undertiden ikke kan få modemet til at lukke forbindelsen igen,
så er der vist ikke andet at gøre end at trække modemledningen ud af
stikket.

Måske kan du bruge en init-streng:
http://www.shoal.net.au/modem/index.html

En initstreng sætter du på inde i egenskaber for modem.

m0
vil f.eks. kvæle den generende lyd under opringning,
w2
vil give visning af reel konnekt hastighed.

Jeg har set dette modem konnekte med 48000 bit/s imod TeleDanmark,
hvilket er rimeligt udmærket.

Hvordan det er med fax, det har jeg ikke prøvet.

Det modem er et skod-modem ! Det er de fleste softmodems. Du kan godt
købe et billigt internt modem, der ikke er softmodem:

http://www.zitech.dk

under løsdele, katalog nr. 230052 til 370,- kr.

Dette modem ved jeg ikke giver problemer.

Dette er stadig billigt, selv om det ikke kan hamle op med de 170 kr.
et PCTel modem koster.

mvh

John

Fra : Wiljan

Dato : 17-04-01 16:21

Hej igen

Jeg har ps2 og har prøvet at disable com port i bios = samme resultat
jeg har netkort og ADSL over routewr og skal kun bruge modemet til at modtage
fax )da pc er tændt altid da den også virker som server)
iøvrigt vil jeg gerne bruge både com1+ 2 til noget helt andet og er derfor
glad for softmodemet bruger PCI slottes IRQ og ikke 3+4
Det virker som om der måske er et program der rent faktisk "besætter porten"
når der startes normalt ? er der en måde man kan se hvis / hvem der er owner
til en port?
når modemet fjernes og genfindes ved reboot virker fax rebt faktisk fint

håber det gav lidt mere menung

Hilsne Wiljan

--
Venlig hilsen

Jan Jacobsen

Tecodan ApS
Dronninggaards Alle 22
2840 Holte
Denmark

Phone: +45 45 42 43 38
Fax: +45 45 42 43 68
GSM: +45 40 45 43 38 obs !! NEW

WWW: www.tecodan.com
Email mail@tecodan.com

Fra : Thumb

Dato : 19-04-01 08:43

On Tue, 17 Apr 2001 17:21:10 +0200, Wiljan <Wiljan@post8.tele.dk>
wrote:

> [...]
>til en port?
>når modemet fjernes og genfindes ved reboot virker fax rebt faktisk fint

Et softmodem emulerer en com port, og jeg tror der er tradition for at
de lægger sig på enten irq 3 eller 4.
Så under alle omstændigheder kan du kun få een com port mere til
rådighed.

Hvad med at initialisere modemet, når det siger at com porten er i
brug. Det er vist: AT&T
eller sådan noget.

mvh

John

Fra : JSM

Dato : 17-04-01 19:23

"Wiljan" <Wiljan@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg rebooter igen så er det samme problem
>
> jeg har prøvet flere forskellige drive = samme resultat

Hvilken type chip-sæt sidder på dit bundkort ? Er det et Via-chipsæt er det
vigitigt at du har installeret "Via 4in1 servicepack" for at få systemet til
at køre ordentligt. (kig på windrivers.com hvis du skal ha' den downloadet).
Håber det måske kan hjælpe dig
mvh
JSM