Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
kontant og financieret handel
Fra : rasmus

Dato : 29-11-03 11:58

Hvad er forskellen på at gennemføre en hushandel som kontant handel og som
financieret handel? Fordele og ulemper? Eller kommer det ud på et?

ras

Fra : Nico de Jong

Dato : 29-11-03 13:43

"rasmus" <rasmus.carlsenX@tdcadsl.dk (fjern X)> skrev i en meddelelse
> Hvad er forskellen på at gennemføre en hushandel som kontant handel og som
> financieret handel? Fordele og ulemper? Eller kommer det ud på et?

Ved kontant handel sparer du først og fremmest kurstab, og dernest
stiftelses- og overtagelsesomkostninger.
Jeg kigger her på en salgsopstilling på et hus i Sakskøbing til kontantpris
925.000.
Der skal optages lån på 740.000 i realkredit, og 172.221 i privat pantebrev.
Du skal også komme med 40.000 i udbetaling. Ialt 952.221. Hvis du havde en
cigarkasse med, kunne du nøjes med 925.000. Stiftelsesomkostninger er
angivet til 4.715. Ialt ville du derfor kunne spare 31.936.

Jeg kan ikke se nogen ulemper i en kontant handel, da det hele alligevel
skal/bør gå gennem advokat og eller bank (indløsning af gamle lån).

Nico

Fra : Devilicious

Dato : 09-12-03 21:55

"rasmus" <rasmus.carlsenX@tdcadsl.dk (fjern X)> skrev i en meddelelse
> Hvad er forskellen på at gennemføre en hushandel som kontant handel og som
> financieret handel? Fordele og ulemper? Eller kommer det ud på et?

Forskellen ligger i hvem der finansierer handlen. Ved en finansieret handlen
har ejendomsmægleren lavet et forslag til finansieringen, gennem banker og
realkreditinstitutter som han vælger.
Ved en kontanthandel fastlægger du selv finansieringen i samråd med din
bank.
Tidligere benyttede man ofte finansierede handler, I dag bruges de - af
mange årsager - sjældent.

-dev

Fra : J. Nielsen

Dato : 10-12-03 17:06

"Devilicious" <Magickemi@hotmail.com> wrote:

> [...]
> bank.

> Tidligere benyttede man ofte finansierede handler, I dag bruges de - af

Hvad er det for mange årsager, du snakker om?

Finansierede handler er stort set lige så udbredte som kontanthandler.
Det er jo et spørgsmål om, om lånet hjemtages af sælger eller af køber
og ikke om omkostningerne ved lånets etablering er til stede. Disse
betales under alle omstændigheder af køber, idet de indgår i
kontantomregningen. Iøvrigt vil kontanthandler tit være dyrere, da der
skal stilles garanti overfor sælger samt at lånet skal udbetales på
grundlag af garanti for tinglyst skøde. Det undgår man jo ved en
finansieret handel.

Mvh.

J. Nielsen