Creative USB mus
Fra : Chris

Dato : 29-11-03 13:00

Hej,

Jeg har lige knaldet en Creative USB mus til min SuSE 9.
Sagen er nu, at den midterste knap og hjulet ikke virker. Hvad skal
jeg gøre, så det virker?

Chris
---
Reply with no _PRIVACY_ in mail address.

Fra : Peter Jensen

Dato : 29-11-03 14:47

Chris wrote:

> Jeg har lige knaldet en Creative USB mus til min SuSE 9.
> Sagen er nu, at den midterste knap og hjulet ikke virker. Hvad skal
> jeg gøre, så det virker?

Jeg har en lignende opsætning. Dette står i musesektionen af
/etc/X11/XF86Config:

#v+
Identifier "Mouse1"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "IMPS/2"
Option "Device" "/dev/input/mouse0"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
#v-

Hvad siger din?

--
PeKaJe

"Morality is one thing. Ratings are everything."
- A Network 23 executive on "Max Headroom"

Fra : Chris

Dato : 30-11-03 18:36

On 29 Nov 2003 13:46:44 GMT, Peter Jensen
<usenet@pekajemaps.homeip.net> wrote:

>Jeg har en lignende opsætning. Dette står i musesektionen af
>/etc/X11/XF86Config:
>
>Hvad siger din?

Min har slet ikke en musesektion.
Så hvad gør jeg så?

Chris
---
Reply with no _PRIVACY_ in mail address.

Fra : Peter Jensen

Dato : 01-12-03 10:53

Chris wrote:

> Min har slet ikke en musesektion.
> Så hvad gør jeg så?

Øh, du laver den vel. Den skulle dog være der. Nogle distributioner
bruger /etc/X11/XF86Config-4 i stedet for den jeg nævnte. Prøv først at
kigge der. Se evt. i /var/log/XFree86.0.log for at finde den
configurationsfil der bliver brugt. Ellers kører du noget som 'xf86cfg'
for at indstille det.

--
PeKaJe

Those who can, do; those who can't, simulate.

Fra : Chris

Dato : 01-12-03 11:46

On 01 Dec 2003 09:53:27 GMT, Peter Jensen
> [...]

>kigge der. Se evt. i /var/log/XFree86.0.log for at finde den
>configurationsfil der bliver brugt. Ellers kører du noget som 'xf86cfg'

Den bruger XF86Config i følge loggen, og der er to InputDevices, som
vedrører noget med mus. Den ene er den touchpad, som er indbygget i
min bærbar, og den anden er en standard seriel mus. Ikke noget, der
vedrører den USB mus, som er problemet.

Nu er jeg ikke den store konfigurationsmester... Skal jeg bare
tilfølge dét, som du skrev i din første besvarelse af mit indlæg?

Chris
---
Reply with no _PRIVACY_ in mail address.

Fra : Peter Jensen

Dato : 01-12-03 13:23

Chris wrote:

> Den bruger XF86Config i følge loggen, og der er to InputDevices, som
> vedrører noget med mus.

Det var ikke sådan jeg forstod det du skrev tidligere, men pyt.

> Den ene er den touchpad, som er indbygget i min bærbar, og den anden
> er en standard seriel mus. Ikke noget, der vedrører den USB mus, som
> er problemet.

Var det på en bærebar? Den slags har jeg ikke arbejdet med, så jeg ved
ikke helt hvordan X arbejder med både mus og touchpad. Er det meningen
at den serielle mus skal erstattes af USB musen? Ellers er der noget
jeg *helt* har misforstået ...

> Nu er jeg ikke den store konfigurationsmester... Skal jeg bare
> tilfølge dét, som du skrev i din første besvarelse af mit indlæg?

Det vil formentligt give problemer, da jeg har anden hardware og
software. Føst skal du finde hvilken device din USB mus sidder på. Det
kunne f.eks. være /dev/input/mice, men jeg har ikke erfaring med din
distribution. Derefter skal du ændre indstillingerne for den mus du
erstatter, så der står noget i stil med dette (kommentarerne er
selvfølgeligt ligegyldige):

# Som jeg forstår det, så er IMPS/2 den protokol der bliver brugt af
# wheel-mus.
Option "Protocol" "IMPS/2"

# Her skal bruges den device som USB musen sidder på.
Option "Device" "/dev/input/mice"

# Dette får scroll dimsen til at virke.
Option "ZAxisMapping" "4 5"

--
PeKaJe

Oh, well, I guess this is just going to be one of those lifetimes.

Fra : Chris

Dato : 02-12-03 16:11

On 01 Dec 2003 12:23:07 GMT, Peter Jensen
<usenet@pekajemaps.homeip.net> wrote:

Tak for hjælpen. Det virkede

Chris
---
Reply with no _PRIVACY_ in mail address.