Advarsel mod svindleren Jens Raunkjaer Gra~
Fra : Adam Tønsberg

Dato : 29-11-03 12:47

En Jens Aunkjaer Graungaard har taget bondefanget mig ret så
eftertrykkeligt, hvorfor jeg nu advarer andre om at sende deres filer til
ham:

Efter at have indsendt min GEDCOM-fil til GEDCOMP, fik jeg en mail fra Jens
Raunkjaer Graungaard, der gjorde opmærksom på, at "hvis jeg sendte min fil
til ham skulle jeg bare se løjer", da han havde "over 23.000 personer i sin
fil" og dermed kunne hjælpe mig.

Derefter fik jeg en fuldstændig ubrugelig fil retur (jeg har andetsteds i
gruppen, med subject "Tydning af ENS-filer" fra den 23/11/2003, forsøgt at
få hjælp til tydning af "ENS-filer", men ingen har åbenbart kunnet tyde dem,
hvorfor jeg går ud fra, at jeg ikke er den eneste, der ikke får mening ud af
dem).

Efter gentagne(!) forgæves forsøg via mail - og via denne gruppe, hvor jeg
indtil jeg var sikker i min sag ikke nævnede Jens Raunkjaer Graungaard ved
navn - har jeg forsøgt at få Jens Raunkjaer Graungaard til at forklare
hvordan personerne i ENS-filerne overhovedet skulle kunne relateres til min
GEDCOM-fil. Han vil ikke sende et relevantudsnit af hans GEDCOM-fil til mig.
Dertil blev jeg tilbudt at købe slægtsbøger for 0,10 kr. pr. side - hvilket
jeg ikke var gjort opmærksom på da jeg bliver bedt om at fremsende min fil.

Jeg har mailet og skrevet og opfordret og forklaret - al sammen i den
naivitet, at der var en venlig slægtsforsker i den anden ende. Det er der
ikke, men en svindler, som I skal passe på!

Til sidst fik jeg nedenstående mail, der rammer sagen i en nøddeskal:

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 29-11-03 14:56

On Sat, 29 Nov 2003 12:46:33 +0100, "Adam Tønsberg"
<adam@DELETEWHENREPLYINGtoensberg.com> wrote:

>En Jens Aunkjaer Graungaard har taget bondefanget mig ret så
>eftertrykkeligt, hvorfor jeg nu advarer andre om at sende deres filer til
>ham:

Jeg synes du skulle køle en smule af. Beskyldninger om bondefangeri
fremsat i et offentligt forum er efter min forståelse injurienrende.
D.v.s. du skal kunne bevise det i byretten, ellers kan du straffes for
det, så tænk dig lige lidt om.

> [...]
>hvorfor jeg går ud fra, at jeg ikke er den eneste, der ikke får mening ud af

Jeg havde ikke lige bemærket dit tidligere indlæg; men efter min
mening er det nu ret enkelt. I det udsnit du sendte stod der f.eks.:

( 6C-1) 2g-1) 56EbdA-1 106 Marie
Frederikke T>nsberg 1885.07.19

På din hjemmeside har du f.eks.:

Marie Frederikke Tønsberg
Born: 19 Jul 1885, Copenhagen
Married 9 Nov 1913, Copenhagen, to Thomas Martin Brofeldt
Died: 21 Feb 1955

Jeg kan da godt se ligheden.....

> [...]
>jeg ikke var gjort opmærksom på da jeg bliver bedt om at fremsende min fil.

Hvis det drejer sig om fotokopier af slægtsbøger - der formentlig ikke
kan købes nogen steder, fordi de er udsolgt for mange år siden, så
synes jeg da at 10 øre/side lyder utroligt rimeligt.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Adam Tønsberg

Dato : 29-11-03 19:51

"Lars J. Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Marie Frederikke Tønsberg
> Born: 19 Jul 1885, Copenhagen
> Married 9 Nov 1913, Copenhagen, to Thomas Martin Brofeldt

Som jeg flere gange har forsøgt at fortælle Jens Raunkjaer Graungaard kan
jeg ikke se hvilken VÆRDI det har at sende mig samme navn retur som allerede
står i min GEDCOM-fil. Det er simpelthen fup.

Det jeg forgæves har forsøgt at få svar på at hvilken RELATION hans personer
har til mine personer. Jeg er jo interesseret i at få UDVIDET mit stamtræ,
ikke blot gentaget personerne i det.

//Adam Tønsberg

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 29-11-03 22:55

On Sat, 29 Nov 2003 19:50:43 +0100, "Adam Tønsberg"
> [...]

>har til mine personer. Jeg er jo interesseret i at få UDVIDET mit stamtræ,

Når personerne er identiske, så må man da i høj grad sige, at de står
i relation til hinanden

Men pointen er vel, at Jens Raunkjaer Graungaard har en slægtsbog
(eller måske flere), hvor flere af dine personer er nærmere omtalt.
Med disse oplysninger kunne du sikkert udvide dit stamtræ; men da du
ikke vil betale 10 øre for en fotokopi, så må du jo nok desværre klare
dig uden denne kilde.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Ole Munk

Dato : 30-11-03 00:14

> [...]
> Med disse oplysninger kunne du sikkert udvide dit stamtræ; men da du
> ikke vil betale 10 øre for en fotokopi, så må du jo nok desværre klare

Hvis du kigger i tråden "MANGE manglende E-mail-adresser REVIDERET", så
skriver Jens Raunkjaer Graungaard selv:

CITAT START:
Min baggrund er, at jeg har været fuldtids slægtsforsker i snart 14 år. Jeg
har for flere år siden modtaget de vedkommendes GEDCOM'er og har
sammenlignet disse med mine data. Jeg henvender mig dernæst til disse
personer med oplysning om vores fælles data, idet jeg tilbyder at levere dem
relevante slægtsbøger i form af filer. Prisen er i givet fald 10 øre pr.
side, hvilket er det eneste komercielle islæt.
CITAT SLUT

Som jeg læser ovenstående er der ikke tale om fotokopier, men om filer, hvor
der ikke er udgifter til papir og toner. Jeg forstår iøvrigt ikke, hvorfor
Jens Raunkjaer Graungaard ikke blot returnerer en gedcomfil incl. noter og
kildeangivelser som svar på en mail om sammenfald.

mvh Ole
--
E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 30-11-03 15:33

On Sun, 30 Nov 2003 00:14:18 +0100, "Ole Munk" <ole@ole-munk.dk>
wrote:

> [...]

>Som jeg læser ovenstående er der ikke tale om fotokopier, men om filer, hvor
>der ikke er udgifter til papir og toner.

Det er da muligt, men så kan man jo bare sige nej tak, hvor er
problemet? Istedet kan man jo så gå på biblioteket, finde de relevante
slægtsbøger og skrive dem af eller kopiere dem, hvis man synes det er
sjovere.

>Jeg forstår iøvrigt ikke, hvorfor
>Jens Raunkjaer Graungaard ikke blot returnerer en gedcomfil incl. noter og
>kildeangivelser som svar på en mail om sammenfald.

Det kan jeg nu fint forstå. Hvis man har en stor database, er det ikke
særlig smart blot at sende en _hel_ gedcomfil. Det kan modtageren ofte
ikke bruge til alverden. Omvendt kan det være svært at klippe
relevante dele ud for at sende dem.

Men her er der jo åbenbart også nogle slægtsbøger indblandet. D.v.s.
det er jo slet ikke sikkert, at der findes en gedcom-fil, som
indeholder alle relevante data.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Erik R.N.

Dato : 30-11-03 09:18

> Når personerne er identiske, så må man da i høj grad sige, at de står
> i relation til hinanden

Du er et geni Lars og du skjuler det ikke.

Venlig hilsen
Erik Reinert Nielsen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 30-11-03 15:36

On Sun, 30 Nov 2003 09:17:43 +0100, "Erik R.N."
<fox44FJERN-DETTE@c.dk> wrote:

>Du er et geni Lars og du skjuler det ikke.

Tja, nu hævdede Adam Tønsberg altså, at personerne _ikke_ stod i
relation til hinanden. Er det ikke tilladt at modsige det?

Hvad mener du egentlig om sagen? Jeg synes faktisk du skulle forholde
dig til emnet, og beholde dine personligheder for dig selv.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Arne Feldborg

Dato : 30-11-03 05:30

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Sat, 29 Nov 2003 14:56:18 +0100

>fremsat i et offentligt forum er efter min forståelse injurienrende.
>D.v.s. du skal kunne bevise det i byretten, ellers kan du straffes for
>det, så tænk dig lige lidt om.

Og det skulle komme fra netop dig.!

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 29-11-03 18:36

"Adam Tønsberg" <adam@DELETEWHENREPLYINGtoensberg.com> skrev i en
meddelelse news:3fc88718$0$95010$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Uden helt at vide hvad det er Jens har gang i, så vil jeg nok sige det
er langt ude af proportion offentligt at anklage folk for svindel,
hvilket jeg finder uetisk og slutter helt op om Lars Helbos indlæg i
tråden.

Spørgsmålet er om ikke Adam Tønsberg lægger alt for stor vægt på egne
forventninger til det materiale Jens tilbyder ham - og som han
velsagtens blot kan sige nej tak til.

> Jeg har mailet og skrevet og opfordret og forklaret - al
> sammen i den naivitet, at der var en venlig slægtsforsker
> i den anden ende.

Så skal Jens have forandret sig meget - han har altid hurtigt og venligt
sendt de data han havde eller skaffede på opfordring. Når han så kræver
10 øre pr udprint/kopi og vi alle er klar over at det kan knapt betale
papiret alene, så kan jeg ikke tage en klage herover særligt seriøst -
og kommercielt heller.

Men Jens har ikke været på banen i lang tid og skal måske vænne sig til
at udviklingen har ændret den hyggelige "alle kender hinanden" stemning
til en stor gruppe hvor mange møder op med mistro og skræk for afsløre
sig selv.

Men har man seriøse anklager som bondefangeri og svindel, så hører det
hjemme i en politianmeldelse og slet ikke i et forum på internettet,
hvor det ikke føre til andet en unødig støj.

--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : Bent Fleron

Dato : 29-11-03 21:12

> [...]

> hjemme i en politianmeldelse og slet ikke i et forum på internettet,
> hvor det ikke føre til andet en unødig støj.

Det samme gælder injurier, og som Lars Jørgen nævner er det injurier
medmindre der ligger håndfast bevismateriale til grund.
Vi kan godt undvære den slags her i gruppen.