He-Ne Laser
Fra : Bizty

Dato : 25-11-03 17:26

Jeg skal lave en fysikopgave vedrørende en He-Ne laser. Jeg har udregnet
hvor mange fotoner laseren udsender pr. sekund (2,23e15 1/s) og dermed også
hvor mange elektroner der emiteres fra tilstand A til B. Det oplyses at
antallet af Neonatomer i tilstand B aftager eksponentielt med
halveringstiden 10 ns når laseren slukkes. Dette henfald sker naturligvis
også men laseren er tænd. Spørgsmålet lyder så: hvor mange neonantomer
befinder sig i tilstand B men laseren er tændt?

Er der nogen som kan hjælpe?

Fra : Martin Thoegersen

Dato : 25-11-03 19:00

Bizty wrote:
> [...]
> også men laseren er tænd. Spørgsmålet lyder så: hvor mange neonantomer
> befinder sig i tilstand B men laseren er tændt?

Betegnelser:
N(t):    antal elektroner i tilstand B til tiden t.
N(0):   antal idet vi slukker laseren (t=0). Denne skal vi finde
T:   halveringstiden 10ns
dN/dt(t):ændringen af besættelsesantallet. Kender dN/dt(0)

Du har for t>=0:
N(t)=N(0)*exp(-t/T)
Diffentier og få:
dN/dt(t)=N(0)*exp(-t/T)*(-1/T)=-N(t)/T =>

N(t)=-T*dN/dt(t)
N(0)=-T*dN/dt(0)=(10ns)*(2,23e15 1/s)=2.23e7

--
Martin Thøgersen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 26-11-03 10:32

Martin Thoegersen wrote:

> [...]
> T: halveringstiden 10ns
> dN/dt(t):ændringen af besættelsesantallet. Kender dN/dt(0)

Nej, der er noget galt. Det er

N(t) = N(0)·(1/2)^(t/T) = N(0)·2^(-t/T) = N(0)·exp(-t·ln(2)/T)

Du mangler derfor den kendte faktor ln(2).

Koefficienten ln(2)/T i den sidste eksponent kaldes henfaldskonstanten.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 26-11-03 10:17

Bizty wrote:

> [...]
> også men laseren er tænd. Spørgsmålet lyder så: hvor mange neonantomer
> befinder sig i tilstand B men laseren er tændt?

Det du har udregnet, er en aktivitet A som kan skrives som A=k·N hvor k
er henfaldskonstanten og N er det søgte antal. Benyt din viden om
sammenhængen mellem henfaldskonstant k og halveringstid til at beregne
k for processen. Så finder du let N af min formel.

Hvis du ikke på forhånd kender sammenhængen mellem k og T_{1/2}, kan du
udlede den med differentialregning, jf. det andet indlæg.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bizty

Dato : 26-11-03 20:34

Vi har ikke lært at bruge differentialregning til symboler endnu... er først
lige begyndt med det, og den henfaldslov som du også bruger gennemgik vi i
dag. (og afleveringen var til i dag). Så jeg fandt på noget andet...

Forklarede hvordan N vil nærme sig 2,23e7 meget hurtigt, men ikke overstige.
Noget i retning af (for hver gang der går 10 ns): N(t)=N(t-10ns)+2,23e7 -
(N(t-10ns)-2,23e7/ knap 2)

Ved ikke om det er rigtigt, men pyt.