Diamanters hårdhed
Fra : LR

Dato : 19-11-03 21:49

Hvis man forestiller sig en 1 meter lang diamantstang som fx er 0,5 cm i
diameter, ville det så være muligt at knække den ved håndkraft som fx en
glasstang?

Nogen der kan fortælle noget om diamanters egenskaber mht. "styrke",
"hårdhed", mv, og hvordan det hele hænger sammen?

Mvh,

Lasse

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 19-11-03 23:10

LR wrote:
> Hvis man forestiller sig en 1 meter lang diamantstang som fx er 0,5
> cm i diameter, ville det så være muligt at knække den ved håndkraft
> som fx en glasstang?

Ja, det laver jeg en beregning på i morgen men jeg skal tidligt op så indtil
videre må du nøjes med nedenstående:

> Nogen der kan fortælle noget om diamanters egenskaber mht. "styrke",
> "hårdhed", mv, og hvordan det hele hænger sammen?

Ja, det kan jeg da:
Først et par data om "diamant"-materialet:

Densitet = ca. 3,5 g/cm^3
Pris: ca. 2.500.000 kr/kg

Trykstyrke-spænding = ca. 15000 MPa
Vickers-hårdhed = ca. 4500 HV
Poissons forhold = ca. 0,2
Max. trækstyrke = ca. 2900 MPa.
Brudstyrke = ca. 2800 MPa
E-modul: ca. 1100 GPa.

Jeg vender tilbage i morgen med yderligere kommentarer. Indtil da, kan du jo
bare spørge hvis du skal have forklaret ovenstående nærmere... Så besvarer
jeg det nærmere ved lejlighed.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jakob M

Dato : 20-11-03 13:02

> Vickers-hårdhed = ca. 4500 HV

Øhh, så vidt jeg husker måler man Vickers med en diamant, så den værdi må da
være approksimeret eller tilnærmet ?

Mvh
Jakob

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 20-11-03 18:46

Jakob M wrote:

> Øhh, så vidt jeg husker måler man Vickers med en diamant, så den
> værdi må da være approksimeret eller tilnærmet ?

Ved materialets hårdhed, forstås materialets modstand mod, at en andet
trænger ind i det. Jeg tror at du har ret i at man bruger en
diamant-pyramide til at måle Vickers-hårdheden med...

Men jeg kan ikke forklare hvorfor tallet ikke står anført som
"approksimeret" i min tabel. Det gør derimod materialets brudstyrke (er
anført med en * i min tabel)...

Derimod har jeg fundet ud af at Vickers-standarden er beskrevet i DS 10411
og ISO 6507, men jeg kan ikke forklare hvordan tallet er fremkommet.

Jeg har fundet lidt på tysk, vha. google:
http://www.surface-net.de/download/haerte2003.pdf

Mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jakob M

Dato : 20-11-03 20:09

> Ved materialets hårdhed, forstås materialets modstand mod, at en andet
> trænger ind i det. Jeg tror at du har ret i at man bruger en
> diamant-pyramide til at måle Vickers-hårdheden med...

Det gjorde i hvert tilfælde da jeg prøvede i min studietid. Så vidt jeg
husker er Vickers hårdhed bedst egnet til at beskrive metallers hårdhed.

> Men jeg kan ikke forklare hvorfor tallet ikke står anført som
> "approksimeret" i min tabel. Det gør derimod materialets brudstyrke
> (er anført med en * i min tabel)...

Det kan være en fejl, det er det mest sandsynlige.

Mvh
Jakob

Fra : Allan Olesen

Dato : 20-11-03 20:26

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> wrote:

>Det gør derimod materialets brudstyrke (er
>anført med en * i min tabel)...

Der er maaske ingen, der har oensket at betale for et
proeveemne med standardiserede dimensioner...

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 20-11-03 22:02

LR wrote:
> Hvis man forestiller sig en 1 meter lang diamantstang som fx er 0,5
> cm i diameter, ville det så være muligt at knække den ved håndkraft
> som fx en glasstang?

Det har taget mig en hel del tid at finde gamle notater frem (og bladre i
bøger), men jeg håber at du værdsætter flg. forklaring:

Først nogle forudsætninger:

Vi regner på en simpel understøttet bjælke. Denne ser således ud:

-------------------------- længden = 1 meter.
^ ^

2 understøtninger, angivet symbolsk på tegningen med "^".
"|" = trykbelastningen. Denne er placeret midtpå bjælken og afstanden til
understøtningerne er således ½ meter.

Ved at placere belastningen midt på bjælken fås den største udbøjning af
bjælken og de største spændinger vil placeres midtpå bjælken hvor
bøjningsmomentet er størst. De maksimale spændinger er placeret på oversiden
og undersiden af bjælken (oversiden = tryk-spændinger, undersiden =
trækspændinger).

Max.spænding = (M/I) * y´
M = Bøjningsmoment = 1/4 * P * L = 0,25 * P * 1 m = P * 0,25 m (kraften P
findes senere)

I = Intertimoment for cirkulært tværsnit = (pi/64) * d^4 = (pi/64) * 0,005^4
= 3,07E-11 m^4

y´ = ½ diameter = 0,005 m, da det er afstanden fra midten af stangen til
hhv. over- og undersiden, hvor spændingerne er størst, jvf. ovenstående
forklaring.

Den kritiske spænding er (jvf.
news:3fbbea21$0$9820$edfadb0f@dread14.news.tele.dk ) trækspændingen på ca.
2900 MPa, da trykspændingen er ca. 15000 MPa. Det skulle såvidt jeg ved også
betyde at materialet er "skørt" ligesom glas, men også ret stærkt - korrekt
mig hvis det er forkert mht. at diamant er skørt... Mindes at have læst et
eller andet sted at materialet skulle være skørt fordi træk- og
trykspændingen afviger væsentligt meget fra hinanden - er dette forkert skal
forklaringen vel ligge i diamants atom-struktur (BCC kontra FCC - kan ikke
lige huske det, kommentarer er velkomne).

Tilbage er der at isolere P vha. ligningen:

2900 = (M/I) * y´ <=> 2900 = (P * 0,25/3,07E-11) * 0,005 => P = 0,00007 N.

Jeg troede egentligt at jeg havde regnet forkert men efter at have kigget
beregningerne igennem nogle gange kan jeg ikke umiddelbart finde en fejl.
0,00007 N svarer jo til (g = 9,82 m/s^2) at man max. må placere en last på F
= mg <=> m = F/g = 0,00007 / 10 = 0,000007 kg = 0,007 gram, hvilket lyder af
utroligt lidt.

Forklaringen må være at trækstyrken for diamant er så (forholdsvis) lav?
Eller at jeg har regnet forkert
Bruddet vil ihvertfald forekomme på undersiden af bjælken (teoretisk).

Svaret på dit spørgsmål må være at bjælken knækker så let som ingenting og
nærmest ved at du puster på den

Men mon ikke jeg har regnet forkert (f.eks. potens-fejl? forkert antal
nuller?), så jeg håber at der er nogen som vil checke beregningen. Det er
ret lang tid siden jeg sidst har lavet styrkeberegninger, så jeg tog
egentligt udfordringen op for lige at genopfriske det lærte...

E-modulet skal åbenbart ikke anvendes her, men man kan nok betragte
problemet set udfra flere synsvinkler. F.eks. kan man også lave en
Euler-beregning for slanke søjler, men det er vist en helt anden historie.

Jeg håber nogen vil checke ovenstående og kommentarer er velkomne.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : LR

Dato : 20-11-03 22:18

Hehe.

Det jeg egentlig ville vide er, hvordan diamants egenskaber er sådan i
praksis. Ville diamantstangen fx være sværere at knække end en stang af
hærdet stål? (Er det skørt som glas).

Jeg vil kikke lidt på matematikken! Tak for den.

Mvh,

Lasse

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 20-11-03 22:31

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
-SNIP-
> [...]
> ret lang tid siden jeg sidst har lavet styrkeberegninger, så jeg tog
> egentligt udfordringen op for lige at genopfriske det lærte...

Nu har jeg checket lidt på det ved at indtaste tallene i et computerprogram
og jeg ved ikke hvad jeg har gjort forkert i den tidligere beregning, men
inertimomentet ser ud til at være korrekt... Der må være et eller andet
galt, men jeg kan ikke se det
(jeg hader når det sker)...

Vha. programmet "engineering power tools" og lidt eksperimentering får jeg
at "total load = ca 143 N", hvilket lyder mere rimeligt end at stangen
knækker bare ved at man puster på den?

Det svarer så til at man kan binde et ca. 14 kg´s lod fast i midten af
bjælken...... hmmm. jeg er forvirret nu
Håber nogen kan hjælpe med at løse problemet

E-modulet har vist kun betydning for udbøjningen og den kigger vi jo ikke
på...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Torben Simonsen

Dato : 20-11-03 23:59

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> writes:

[snip]
> Den kritiske spænding er (jvf.
> news:3fbbea21$0$9820$edfadb0f@dread14.news.tele.dk ) trækspændingen på ca.
> 2900 MPa, [...]

[snip]
> [...]

[snip]
> Men mon ikke jeg har regnet forkert (f.eks. potens-fejl? forkert antal

Jo. Du har lavet beregningen ud fra en trækspænding på 2900 Pa og ikke
2900 MPa, så kommaet i dit resultat skal lige 6 pladser mod højre.

--
-- Torben.

Fra : Henrik

Dato : 21-11-03 07:19

On Thu, 20 Nov 2003 23:58:32 +0100, Torben Simonsen
<ts@biograferne.dk.invalid> wrote:

>Jo. Du har lavet beregningen ud fra en trækspænding på 2900 Pa og ikke
>2900 MPa, så kommaet i dit resultat skal lige 6 pladser mod højre.

Bare en generel tilføjelse om at jeg kun kan anbefale at have enheder
med. Rigtig mange fejl kan opdages ved at se om enhederne passer
sammen (og kan forkortes ud med hinanden).

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 21-11-03 13:20

Hej Torben:

Torben Simonsen wrote:
> [...]
>
> Jo. Du har lavet beregningen ud fra en trækspænding på 2900 Pa og ikke
> 2900 MPa, så kommaet i dit resultat skal lige 6 pladser mod højre.

hehe. Ups. Takker for rettelsen

Det giver så 70 N, maksimalt = ca. 7 kg... Så konklusionen på det
oprindelige spørgsmål må være at ja: Det er muligt at knække stangen, som en
glas-stang. Du skal dog puste ret kraftigt eller slå på stangen med ca.
samme kraft som et 7 kg´s lod i tyngdefeltet udøver

Men jeg undrer mig over at "engineering power tools" giver ca. det
dobbelte..... Måske nogle kan forklare det?

Folk som interesserer sig for den slags kan vist med fordel hente programmet
fra http://www.pwr-tools.com/download.htm

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-11-03 17:58

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> wrote:

>Forklaringen må være at trækstyrken for diamant er så (forholdsvis) lav?

Lav?

2900 MPa er 6-8 gange mere end vanlige konstruktionsstaals
brudspaending.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 21-11-03 20:13

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Lav?
>
> 2900 MPa er 6-8 gange mere end vanlige konstruktionsstaals
> brudspaending.

Ja, men jeg mente ift. trykstyrke-spændingen som er ca. 15000 MPa der er
2900 MPa lavt (faktor 5).... Men vi kan da godt blive enige om at det er et
utroligt stærkt materiale... Den kritiske belastning er dog i dette tilfælde
træk og der er 2900 MPa jo lavt ift. 15000 MPa...

Så det er jo også årsagen til at det ikke kan betale sig at konstruere i
diamant når prisen er så enorm (der er jo stort set ingen gevinst ift. at
konstruere i stål når man tager prisen i betragning ift. styrken når vi
taler trækspændinger).

6-8 gange mere end vanlige konstruktionsstaals brudspaending er jo intet
ift. den ekstra pris man betaler

Men et godt eksempel på steder hvor man anvender diamant har vi jo tidligere
allerede været inde på, er ifb. med hårdhedsmålinger. Her er der jo ikke
trækspændinger og så skulle den maks. tilladelige trykspænding jo være ca.
30-40 gange konstruktionsståls... Her betyder forskellen virkeligt noget.

Diamant bliver såvidt jeg husker også anvendt i tandlægebor?

Her kan man vel heller ikke tale om at der er trækspændinger.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-11-03 21:02

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> wrote:

>Ja, men jeg mente ift. trykstyrke-spændingen som er ca. 15000 MPa

Din udtalelse mangler mening, naar du har brugt den som
forklaring paa, at en bjaelke med tyngdepunktet beliggende
midt i tvaersnittet havde svaert ved at modstaa
boejningsmoment.

Her er forholdet mellem trykstyrke og traekstyrke ligegyldigt,
naar bare man bruger den mindste af de to.

(Situationen kunne vaere anderledes, hvis ikke tyngdepunktet
var beliggende midt i tvaersnittet).

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 21-11-03 23:15

Allan Olesen wrote:

> Din udtalelse mangler mening, naar du har brugt den som
> forklaring paa, at en bjaelke med tyngdepunktet beliggende
> midt i tvaersnittet havde svaert ved at modstaa
> boejningsmoment.

Jeg har såvidt jeg husker ikke talt om noget med tyngdepunktet. Jeg ved ikke
hvad du mener med at "Din udtalelse mangler mening"? Forklaring udbedes. Det
jeg skrev var at y´ = ½ diameter = 0,005 m, "da det er afstanden fra midten
af stangen til hhv. over- og undersiden, hvor spændingerne er størst"...

Det har såvidt jeg husker intet som helst at gøre med hvor tyngdepunktet er
placeret. Men nu er det sådan at tyngdepunktet /tilfældigvis/ i vores
tilfælde ligger i et spændingsfrit punkt (hvor y´ = 0). Tyngdepunktet på et
legeme behøves ikke at være spændingsfrit bare fordi det er det, i vores
tilfælde med en cirkulær bjælke. Jeg ved ikke om det er noget med det, du er
inde på men det er ihvertfald irrelevant.

> Her er forholdet mellem trykstyrke og traekstyrke ligegyldigt,
> naar bare man bruger den mindste af de to.
>
> (Situationen kunne vaere anderledes, hvis ikke tyngdepunktet
> var beliggende midt i tvaersnittet).

Jeg tror du misforstår et eller andet:

Nu er situationen den, at trækspændingerne er den kritiske faktor i dette
tilfælde. Er du enig eller uenig i det?

For at lave den beregning jeg har lavet må man først definere sine
forudsætninger og her har jeg valgt at kigge på en simpel understøttet
bjælke - det behøves jeg vel ikke at give en nærmere forklaring/afhandling
omkring hvorfor jeg har valgt?

Den oprindelige spørger (JR) har fra det første indlæg defineret at stangens
tværsnit er cirkulært da han fastsætter at diamantstangen er 1 meter lang og
at diameteren er 5 mm.

Jeg syntes da nærmere at det er dit seneste indlæg der mangler mening, men
måske misforstår jeg dig? Lige meget hvordan du vender og drejer det, så
kalder jeg 2900 MPa lavt ift. 15000 MPa. Har du nu tænkt dig at proklamere
og lave en længere diskussion ud af, hvorvidt at 2900 er lavt ift. 15000
eller ej? Jeg kan slet ikke se pointen med dit seneste indlæg, beklager...

Diamant er et stærkt materiale, men 2900 MPa syntes jeg er lavt ift. 15000
MPa. Det var det jeg skrev men det syntes du åbenbart "mangler mening"?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Allan Olesen

Dato : 25-11-03 18:21

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> wrote:

>Jeg har såvidt jeg husker ikke talt om noget med tyngdepunktet.

Nej, men det var en forudsaetning for _min_ paastand.

Og forudsaetningen er overholdt ved din bjaelke.

>Jeg ved ikke
>hvad du mener med at "Din udtalelse mangler mening"? Forklaring udbedes.

Se nedenfor.

>Det har såvidt jeg husker intet som helst at gøre med hvor tyngdepunktet er
>placeret.

Jeg mener at huske, at du laeser til ingenioer? Det har jeg svaert ved
at tro, naar du kommer med saadan en udtalelse.

Naturligvis har det betydning, hvor tyngdepunktet er placeret. Hvis
ikke tyngdepunktet er placeret i midten, vil der vaere forskel paa den
maksimale trykspaending og den maksimale traekspaending, man opnaar
ved boejning. I den situation kan det vaere noedvendigt at kontrollere
om baade tryk- og traekstyrke er overskredet.

I situationer, hvor tyngdepunktet er placeret i midten, kan man
derimod noejes med at bruge den laveste af de to og ignorere den
anden.

>Nu er situationen den, at trækspændingerne er den kritiske faktor i dette
>tilfælde. Er du enig eller uenig i det?

Jeg er for daelen da enig. Det er endda lige netop det, jeg har
forsoegt at forklare dig hele tiden:
Ignorer _forholdet_ mellem traekstyrken og trykstyrken. Brug den
laveste af de to. Glem den anden - nu da tyngdepunktet ligger midt i
profilet.

> [...]
>forudsætninger og her har jeg valgt at kigge på en simpel understøttet
>bjælke - det behøves jeg vel ikke at give en nærmere forklaring/afhandling

Nej, det er fint nok.

>Den oprindelige spørger (JR) har fra det første indlæg defineret at stangens
>tværsnit er cirkulært da han fastsætter at diamantstangen er 1 meter lang og
>at diameteren er 5 mm.

Det er ogsaa fint.

> [...]
>eller ej? Jeg kan slet ikke se pointen med dit seneste indlæg, beklager...

Lad os lige gaa tilbage til start:
1. Du regner paa bjaelken og konstaterer, at den ikke kan holde til
saa meget, som du havde forventet.

2. Du forsoeger at finde en forklaring paa, at den ikke kan holde til
saa meget, som du havde forventet (meget fornuftigt).

3. Dit forslag til en forklaring er, at traekstyrken er relativt lav.

4. Jeg paapeger derefter, at den ikke er spor lav.

5. Du forsoeger at redde den ved at sige, at du mente lav i forhold
til trykstyrken.

6. Jeg paapeger, at saa kan du ikke bruge det som en mulig forklaring
paa, at bjaelken ikke holder til saa meget, som du havde forventet.

>Diamant er et stærkt materiale, men 2900 MPa syntes jeg er lavt ift. 15000
>MPa. Det var det jeg skrev men det syntes du åbenbart "mangler mening"?

Ja, naar det bliver brugt som forklaring paa, at du ikke kan faa den
til at holde.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 26-11-03 19:48

Allan Olesen wrote:
> "Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> wrote:
-SNIP-

> Jeg mener at huske, at du laeser til ingenioer? Det har jeg svaert ved
> at tro, naar du kommer med saadan en udtalelse.

Jeg kan heller ikke forestille mig at du skulle være ingeniør eller
tilsvarende med dine udtalelser i tråden:

Du kan tro hvad du vil og du kan angribe min person i mangel af faglige
argumenter, men det hverken giver dig mere ret, eller ændrer min tidligere
afgivne forklaring. Denne skulle, såvidt jeg kan se være iorden.

Jeg har kigget min lærebog igennem og jeg finder ingen sammenhæng mellem
tyngdepunktet og bjælkens neutrale bøjningsakse. Såvidt jeg kan se, er denne
ikke-eksisterende. Har du i modsat fald nogen referencer at henvise mig til?

Man kan forestille sig en bjælke med flanger, hvor tyngdepunktet rykkes, men
bjælkens neutrale bøjningsakse vil forskydes ift. tyngdepunktet.
Tyngdepunktet behøves ikke at være på linje med den neutrale bøjningsakse.

Eller du kan forestille dig en bjælke med et lod fastspændt/et sammensvejst
legeme, som vil rykke dit tyngdepunkt, og lade tyngdepunktet falde udenfor
den neutrale bøjningsakse. Din argumentation falder således på jorden og din
snak om tyngdepunktet er aldeles irrelevant som jeg også tidligere har
skrevet til dig. Havde du istedet talt om den neutrale bøjningsakse, ville
dit indlæg give mere mening men du insisterer jo på at tale om "at det har
betydning hvor tyngdepunktet er placeret" og det er rent vrøvl såvidt jeg
kan se....

Nedenstående forklaring, fra dig er således generelt ukorrekt men som jeg
også tidligere har skrevet så får du lige forklaringen én gang til:

> [...]
> spændingsfrit bare fordi det er det, i vores tilfælde med en cirkulær
> bjælke. Jeg ved ikke om det er noget med det, du er inde på men det

Så skriver du:

> [...]
> ved boejning. I den situation kan det vaere noedvendigt at kontrollere
> om baade tryk- og traekstyrke er overskredet.

Du kan /IKKE/ sætte lighedstegn mellem tyndepunktets placering og den
neutrale bøjningsakse, som du forsøger. Hvad er egentligt din baggrund for
at diskutere det jeg skriver? Gæt: Musiker? At dømme efter din signatur...

> I situationer, hvor tyngdepunktet er placeret i midten, kan man
> derimod noejes med at bruge den laveste af de to og ignorere den
> anden.

Igen: Læs hvad jeg skriver.

Jeg skrev (kører lige forklaringen igennem i slow-motion, igen):

> [...]
> spændingsfrit bare fordi det er det, i vores tilfælde med en cirkulær
> bjælke. Jeg ved ikke om det er noget med det, du er inde på men det

Som du kan se, er det du kalder for "tyngdepunktet" faktisk en hel "neutral
akse". Læs og lær: Tyngdepunktet influerer på ingen måde i dimensioneringen
af den maksimale træk- og tryk-styrkebelastning.

Y´, ved du så nu hvad det er for en størrelse?

-SNIP-

> [...]
>
> 4. Jeg paapeger derefter, at den ikke er spor lav.
>
> 5. Du forsoeger at redde den ved at sige, at du mente lav i forhold

Der er forskel på relativt lavt og "absolut" lavt og som jeg tidligere har
skrevet, mener jeg at 15000 MPa er lavt ift. 2900 MPa. Det er en temmelig
latterlig diskussion du prøver at føre, da jeg ikke "forsøger at redde noget
som helst"...

Jeg glemte en faktor 1E6 i beregningen, men det er hvad det er.

Det er faktisk et ret latterligt gæt du kommer med: "at jeg skulle forsøge
at redde noget som helst". Du baserer hele udsagnet på latterlige
spekulationer...

Tilbage, undrer jeg mig nu over at du bare ikke kan acceptere at jeg fra
starten af har ment at 2900 MPa er lavt ift. 15000 MPa. Det er nærmest
børneviden, at diamant er et usædvanligt stærkt materiale og igen: Jeg mener
faktisk at 2900 MPa er lavt ift. 15000 MPa. Er det virkeligt så svært at
forstå? Jeg syntes ellers jeg skrev det rimeligt tydeligt første gang, men
åbenbart ikke tydeligt nok...

> [...]
> paa, at bjaelken ikke holder til saa meget, som du havde forventet.

> Ja, naar det bliver brugt som forklaring paa, at du ikke kan faa den

Bla.bla.bla.bla. Jeg syntes det er meningsløst at diskutere, når jeg
allerede har svaret dig tidligere. Jeg forsøgte at finde en forklaring og
vidste at et-eller-andet nok var gået galt, men jeg vidste ikke præcist hvad
der var galt...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 24-11-03 09:52

Allan Olesen wrote:

> Din udtalelse mangler mening, naar du har brugt den som
> forklaring paa, at en bjaelke med tyngdepunktet beliggende
> midt i tvaersnittet havde svaert ved at modstaa
> boejningsmoment.

Nååh, ja. Nu forstår jeg hvorfor du ikke besvarer mit indlæg. Det var altså
bare et af de der irriterende personlige angreb og forsøg på at lyde klog på
baggrund af ingenting? Eller er der overhovedet noget sagligt i dit seneste
indlæg? At dømme efter dine manglende svar så gætter jeg på nej...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Allan Olesen

Dato : 25-11-03 18:31

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> wrote:

>Nååh, ja. Nu forstår jeg hvorfor du ikke besvarer mit indlæg.

Jeg havde saamaend bare forventet, at debatten var afsluttet og
kiggede derfor ikke i gruppen efter svar fra dig. Selv i dit tilfaelde
kunne jeg ikke forestille mig, at du kunne laese mit indlaeg uden at
se lyset.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 26-11-03 19:48

Allan Olesen wrote:

> [...]
> kiggede derfor ikke i gruppen efter svar fra dig. Selv i dit tilfaelde
> kunne jeg ikke forestille mig, at du kunne laese mit indlaeg uden at

tsk.tsk. "Set lyset". ROTFLOL

Se det andet svar.

mvh.
Martin Jørgensen