Magisk 5×5×5-terning
Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 19-11-03 19:34

Weisstein fortæller om en nyopdaget magisk terning (tal-arrangement som
et magisk kvadrat, blot i en dimension højere):

http://mathworld.wolfram.com/news/2003-11-18/magiccube/

Bemærk at den rumlige gengivelse af terningen kan roteres med musen.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 20-11-03 10:51

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> writes:

> Weisstein fortæller om en nyopdaget magisk terning (tal-arrangement som
> et magisk kvadrat, blot i en dimension højere):
>
> http://mathworld.wolfram.com/news/2003-11-18/magiccube/

Interessant. Jeg har selv rodet lidt med problemet for en del år
siden, men fandt (som I nok kan gætte) ikke nogen løsning. Jeg fandt
dog, at det midterste tal måtte være 63, som nævnt i artiklen.

Mens jeg rodede med problemet fandt jeg en generel løsning for
terninger, hvor sidelængden ikke er delelig med 2, 3 eller 5. Den
mindste af disse er altså en 7x7x7 terning.

Mit forsøg på at finde en løsning gik ud på at dekomponere NxNxN
terningen i tre, hvor tallene i de tre terninger var cifrene i
N-talssystemet af tallene i den komplette terning (efter at have
trukket 1 fra disse). Denne metode virkede for de ovennævnte
terninger, og er også særdeles god til at finde magiske kvadrater,
f.eks. følgende 5x5 kvadrat:

ciffer1 ciffer2 ciffer1+5*ciffer2+1

01234 02313 1 12 23 9 20
23401 13024 8 19 5 11 22
40123 24130 15 21 7 18 4
12340 30241 17 3 14 25 6
34012 41302 24 10 16 2 13

Da alle rækker, søjler og diagonaler i de to første kvadrater har
konstant sum, så gælder dette også det sidste. Kunsten er at undgå,
at samme talpar findes flere steder i de to kvadrater, f.eks. at der
er to steder, hvor det første kvadrat har tallet 3 og det andet tallet
2, da det vil give det samme tal flere steder i det kombinerede
kvadrat.

I eksemplet er andet kvadrat bare det første spejlet over diagonalen,
men det behøver ikke at være tilfældet. F.eks. kan følgende
cifferkvadrat også bruges.

23401
12340
01234
40123
34012

Trump og Boyer's nye 5x5x5 kvadrat kan dog ikke konstrueres på denne
måde, så det er formentlig stadigt åbent, om det kan lade sig gøre at
lave et 5x5x5 kvadrat med "ciffermetoden".

   Torben

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-11-03 16:08

"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@diku.dk> skrev i en meddelelse news:w5r8031i80.fsf@pc-032.diku.dk...

> Interessant. Jeg har selv rodet lidt med problemet for en del år
> siden,

Den metode du beskriver var vist fremme i gruppen for
et godt stykke tid siden i forbindelse med orthogonale
latinske kvadrater.

Mvh
Martin

Fra : Torben Frandsen

Dato : 21-11-03 10:06

Jeppe Stig Nielsen wrote:
> Weisstein fortæller om en nyopdaget magisk terning (tal-arrangement
> som et magisk kvadrat, blot i en dimension højere):

Kan man konstruere magiske 'kuber' i flere end tre dimensioner?

Torben

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 21-11-03 12:19

"Torben Frandsen" <torben@rem.airsupport.dk> writes:

> Kan man konstruere magiske 'kuber' i flere end tre dimensioner?

Det antager jeg. Definitionen er nem nok at generalisere, og jeg ser
ingen grund til at det ikke skulle kunne lade sig gøre, når bare
kantlængden er høj nok i forhold til dimensionen. Jeg vil (næsten)
påtage mig at bevise det, idet jeg mener at min konstruktion for
terninger uden 2, 3 og 5 som divisorer kan generaliseres til højere
dimensioner (med tilsvarende højere krav om divisorer).

Er der iøvrigt nogen, der kender status af Martin Gardners udfordring
om af finde et 3x3 magisk kvadrat, hvor alle tallene er forskellige
kvadrattal?

Sidst jeg hørte havde man fundet en løsning, hvor kun den ene diagonal
havde en anderledes sum (og den kunne jeg ret nemt genskabe uden at
have set den), men man havde ikke fundet en komplet løsning eller
modbevist eksistensen af samme.

   Torben