Modgående bølger i forhold
Fra : Lars Kristensen

Dato : 19-11-03 00:30

Forleden var jeg ude at spise fint på Gittes fiskehus i Kerteminde,
som ligger lige ud til havnen.

Vi sad og så ud på vandet, hvor strømmen var kraftig gående ud af
fjorden. Det var som at sidde på et skib og nyde maden, uden søgang.
Men nu komme det jeg egentlig ville med dette indlæg.

Som sagt var der en kraftig udadgående strøm, men jeg så også at der
var store stærke bølger gående imod strømmen. Nu var det ikke ligefrem
hårdt vejr den dag, så der var ikke store dønninger i havnen. Det var
bølger med en rolig jævn bevægelse imod strømmen.

Det så nærmest ud som om at de skabtes af den strømmende vandmasse,
men hvordan kan dette fænomen egentlig opstå?

Hvordan kan bølger bevæge sig imod strømmen? Findes det samme fænomen
inden for den elektromagnetiske bølgemekanisme? Det var egentlig det
jeg ville spørge om. Men jeg håber spørgsmålene er forstået, ud fra de
andre beskrivelser.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-11-03 01:26

"Lars Kristensen" <lars@hjertensfryd.dk> skrev i en meddelelse news:729d11ef.0311181530.531c9ab5@posting.google.com...

> Hvordan kan bølger bevæge sig imod strømmen?

Ja, tankerne bølger afsted når man har indtaget nogle glas
med vin. Det er fx ikke noget problem at sende lyd mod vinden.

Mvh
Martin

Fra : Ulrik Smed

Dato : 19-11-03 01:40

Martin Larsen wrote:
> Det er fx ikke noget problem at sende lyd mod vinden.

Dog kan lyd bæres af medvind, så helt upåvirket er det ikke.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-11-03 02:12

Martin Larsen skrev:

>med vin. Det er fx ikke noget problem at sende lyd mod vinden.

Næ, men lyden forplanter sig også hurtigere end det normalt
blæser. Ved en storm på 1500 km/t kan du ikke få lyden til at gå
mod vinden.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-11-03 02:12

Lars Kristensen skrev:

>Det så nærmest ud som om at de skabtes af den strømmende vandmasse,
>men hvordan kan dette fænomen egentlig opstå?

Jeg skal ikke kloge i det, men vil blot anføre at der jo kan være
mange skjulte bølgekilder - f.eks. dønninger fra et længst
passeret skib.

--
Bertel

Fra : thomas schreiber

Dato : 19-11-03 12:58

"Lars Kristensen" <lars@hjertensfryd.dk> wrote in message
> [...]
> inden for den elektromagnetiske bølgemekanisme? Det var egentlig det
> jeg ville spørge om. Men jeg håber spørgsmålene er forstået, ud fra de

Måske var det fordi det var højvande, og dermed skubbede vandet ind i landet
igen? Jeg har fanget små baby skrubber eller rødspætter 10 km oppe i århus
å!

--

Venligst,
Thomas Schreiber (8000 Århus C)

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 19-11-03 14:42

Lars Kristensen wrote:
> Hvordan kan bølger bevæge sig imod strømmen?

Kort sagt fordi bølgens udbreddelseshastighed er
hurtigere end strømmens hastighed.

Isteden for vand, så kan du tænke på lydbølger.
Strømmen af vand svarer så til vinden.

Så i den version er dit spørgsmål om man med modvind
kan tale til nogen der står foran en. Det kan man
men det kan være svært at hører, men det er pga.
den måde vi hører på.

Du kan opfatte det på to måder:

Hvis du sidder i en båd der følger med strømmen, så
er der fra den synsvinkel ikke nogen strøm. Og bølger
opfører sig som bølger altid gør, du kan derfor starte
en bølge der bevæger sig fremad og bagud, og der er
ingen forskel mellem de to.

Hvis du istedet sidder på stranden så vil du kunne se
personen på båden starte en bølge der bevæger sig langs
strømmen og en der bevæger sig i modsat retning.
Men fra et denne synsvinkel vil den fremadrettet og
bagudrettet bølge have forskellige hastigheder.

Et andet og måske langt mere ekstremt eksempel.

Sidder du og kigger på kø på motorvejen kan du opfatte
det som en bølge i tætheden af biler langs vejen, før
og efter køen er tætheden langt lavere end i midten.

Strømmen af biler er altid i en retning langs vejen,
men i hvilken retning bevæger køen sig?

Hvis der forlader flere biler fra køens forkant end
der ankommer i køens bagende, så bevæger køen/bølgen
sig baglængs mens alle bilerne den består af kører
forlængs.

> Findes det samme fænomen inden for den
> elektromagnetiske bølgemekanisme?

Det er bølger i det elektromagnetiske felt, og dette
har ikke nogen egenhastighed og strømmer derfor ikke
nogle steder, dvs. der er ingen æter.

Men måske hvis du har et medium der forsinker lysetshastighed,
som Lene Hau gjorde, så kan du lade mediet bevæge sig
hurtigere end lysetshastighed i det. Og så burde du
kunne trække lyset med i den modsatte retning af dets
udbredelse.

(stilles som en opgave til læseren, der har sit eget
laboratorium og forstår hvordan Hau gjorde det).

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk