Beregning af formel koncentration ud fra m~
Fra : Thomas Demant

Dato : 16-11-03 11:13

Jeg har en sjat 62% salpetersyre, som jeg skal have fortyndet til 4M
salpetersyre.
Men hvordan beregner jeg den formelle koncentration af HNO3 i min 62%
opløsning, når jeg ikke kender densiteten af 62% salpetersyre?

Thomas Demant

Fra : Henrik

Dato : 16-11-03 13:36

On Sun, 16 Nov 2003 11:13:10 +0100, "Thomas Demant"
<thomas.demant@adslhome.dk> wrote:

>Men hvordan beregner jeg den formelle koncentration af HNO3 i min 62%
>opløsning, når jeg ikke kender densiteten af 62% salpetersyre?

Du angiver ikke om din % er vægt/vægt % eller volumen/volumen.

Hvis det er vægt/vægt %, ved du at der i 1000 gram er 620 gram
salpetersyre.

Det kan du dividere med molvægten for salptersyre: 620 g/63g/mol = ca
10 mol altså ca 10 mol pr 1000 gram opløsning.

Hvis du skal lave 1 liter 4 molær opløsning, skal du ialt bruge 4 mol.
Altså 4 mol/(10 mol/1000 gram) = ca. 400 gram konc salptersyre. Dette
skal fyldes langtsom ned i vand og ikke omvendt. Når varmen er aftaget
fyldes op til mærket med vand.

Du må selv regne det nøjagtig ud udfra den mængde du skal bruge og
huske at slå molvægten nøjagtig op.

Ovenstående forudsætter du har adgang til en vægt.

Fra : Thomas Demant

Dato : 16-11-03 17:05

> Du angiver ikke om din % er vægt/vægt % eller volumen/volumen.
Min fejl - det er masseprocent, w/w% eller vægt/vægt% hvis vi skal tale
dansk ;)

> Hvis det er vægt/vægt %, ved du at der i 1000 gram er 620 gram
> <SNIP>
> huske at slå molvægten nøjagtig op.
> Ovenstående forudsætter du har adgang til en vægt.
Jaa... det havde jeg faktisk ikke tænkt på, at man kunne gøre sådan. Men
problemet er at jeg ikke har adgang til en ordentlig vægt (det bedste
alternativ til badeværelsesvægten er en elektronisk brevvægt der højst kan
veje noget alá et tomt 250mL bægerglas og 5 vingummibamser med 5 grams
nøjagtighed.)
Så det er der mit problem ligger - at jeg skal have en metode, hvor jeg kan
udregne molariteten og derefter fortynde uden vægt.
- Et alternativ ville være hvor jeg kunne købe en meget billig
laboratorievægt ;)

Tak for den ellers udmærkede vejledning.

--
Men venlig hilsen
Thomas Demant

Fra : Henrik

Dato : 17-11-03 06:07

On Sun, 16 Nov 2003 17:05:06 +0100, "Thomas Demant"
<thomas.demant@adslhome.dk> wrote:

>Så det er der mit problem ligger - at jeg skal have en metode, hvor jeg kan
>udregne molariteten og derefter fortynde uden vægt.

Så er der vist ingen anden udvej ind at slå op og finde massefylde for
62% salpetersyre er 1,3769 g/ml.

c×d×v/Mw=n

4 mol × 63 g/mol /(62%×1,3769 g/ml) =295 ml
(passer meget godt med gårsdagens tal 400 g/1,3769 g/ml=291 ml)

Husk på at du ikke kender udgangskoncentrationen særligt godt, med
mindre du tager hul på en helt ny flaske og alligevel skal du nok ikke
regne med at du fuldt ud kan stole på sidste decimal.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 17-11-03 18:32

Henrik wrote:

> Så er der vist ingen anden udvej ind at slå op og finde massefylde for
> 62% salpetersyre

Nej, hvis man ikke har nogen vægt, og man kun kender syreindholdet i
opløsningen som et-eller-andet pr. kg opløsning (her 620 g HNO3 pr.
kg opløsning) er det klart at man ikke kan komme videre.

Kender man derimod syreindholdet som et-eller-andet pr. liter (fx
volumenprocent, gram pr. liter eller stofmængde pr. liter) skal man
jo bare afmåle en passende mængde med et »rumfangsinstrument«, fx en
pipette eller et måleglas.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Thomas Demant

Dato : 17-11-03 20:24

> Så er der vist ingen anden udvej ind at slå op og finde massefylde for
> 62% salpetersyre er 1,3769 g/ml
> c×d×v/Mw=n
Det kunne jeg jo næsten have sagt mig selv, havde ikke tænkt på at se i
Databogen ;)
Mange tak for hjælpen.

--
Thomas