C14-datering for arkæologer
Fra : Rasmus Villemoes

Dato : 10-11-03 18:55

Hejsa

Jeg sidder og er ved at skrive en note om C14-datering til nogle
arkæologistuderende, som kommer til Fysisk Institut (på AU) på onsdag
for at høre og se hvordan C14-datering egentlig foregår. Jeg vil så
høre, om I har nogen gode ideer til hvad man bør medtage og udelade i
en sådan note; jeg regner ikke med at den skal være mere end ca. seks
A4-sider. Foreløbig har jeg skrevet en smule om, at grundstoffer
findes i flere isotoper og at nogle isotoper er radioaktive. Derefter
kommer der noget om halveringstid for C14 (uden alt for meget
matematik), og jeg har også tænkt mig noget med C14-indholdet i
atmosfæren og de usikkerheder der følger af, at det ikke er
konstant. Måske vil jeg også skrive noget om hvordan C14-indholdet i
en given prøve i praksis måles. Men jeg er ikke helt klar over hvad
jeg bør gøre mest ud af og hvad jeg bør springe let hen over; de
skulle helst have noget ud af at læse noten når de engang kommer hjem.

Mvh Rasmus

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-11-03 19:52

"Rasmus Villemoes" <burner+usenet@imf.au.dk> skrev i en meddelelse news:u0lvfpsrtv3.fsf@legolas.imf.au.dk...

> en given prøve i praksis måles. Men jeg er ikke helt klar over hvad
> jeg bør gøre mest ud af og hvad jeg bør springe let hen over; de
> skulle helst have noget ud af at læse noten når de engang kommer hjem.

Du kan jo nævne at en datering ikke altid fører til enighed om
dateringens korrekthed. Er der ikke noget om at man stadig
skændes om Jesu ligklæde?

Mvh
Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 10-11-03 20:57

Martin Larsen wrote:

> Du kan jo nævne at en datering ikke altid fører til enighed om
> dateringens korrekthed. Er der ikke noget om at man stadig
> skændes om Jesu ligklæde?

Jeg troede der var videnskabelig enighed om at det stammede fra det
tidlige 2. årtusinde.

I en kernefysikbog af K. Heyde beskrives det hvordan tre uafhængige
laboratorier undersøgte prøver fra klædet. For at det ikke skulle
være for let, fik de hver tre prøver hvoraf kun den ene indeholdt
materiale fra det »rigtige« ligklæde. Ingen af holdene på de tre
laboratorier vidste hvilken prøve der var den rigtige, og i øvrigt
aftalte de tre laboratorier at de ikke kommunikerede med hinanden
før resultaterne forelå. Alle tre hold kom frem til at »prøve 1«
(det var det rigtige klæde) var fra middelalderen. Mere præcist:

Arizona: 646±31 (år før år 1950 AD)
Oxford: 750±30 (do. )
Zürich: 676±24 (do. )

Det skal nævnes at en af de andre prøver (en snydeprøve) var cirka
2000 år gammel hvilket alle tre hold også fandt.

Alt i alt kunne man konkludere at ligklædet var fra 1260-1390 e.Kr.

Referencen er:
P.E. Damon et al. 1989 Nature *337* 611.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-11-03 22:55

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:3FAFED7B.8E90B6CD@jeppesn.dk...

> Jeg troede der var videnskabelig enighed om at det stammede fra det
> tidlige 2. årtusinde.

Hø, hø. Her et link til en side der er skeptisk til ægtheden af klædet:
http://www.freeinquiry.com/skeptic/shroud/

Mvh
Martin

Fra : Per A. Hansen

Dato : 10-11-03 23:15

"Rasmus Villemoes" <burner+usenet@imf.au.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa

-klip-
> [...]
> jeg bør gøre mest ud af og hvad jeg bør springe let hen over; de
> skulle helst have noget ud af at læse noten når de engang kommer hjem.

Efter min mening er det væsentlig at få peget på, at der skal foretages
en korrektion af C-14 målingen for at få et pålideligt resultat.
Som du selv er inde på, er dannelsen af C-14 ikke konstant -
den afhænger af Solens aktivitet.
Ved hjælp af dendrokronologien kan man kunnet foretage
denne korrektion så præcist, at nøjagtigheden ved metoden er
ret så god. Det var Hans Suess fra La Jolla i Californien, der
bidrog til denne kalibrering ved undersøgelse af Børstekoglefyrrens
årringe.( 1967)

Per A. Hansen

Fra : Glenn Møller Holst

Dato : 10-11-03 23:28