Bliver man blind af det?
Fra : Jens Jensen

Dato : 10-11-03 13:07

Hejsa

Jeg har deltaget i en quiz, hvor spørgsmålet var: "Kan man blive blind af at
opholde sig et mørkt sted?"
Jeg svare nej, og jeg fik at vide, at det korrekte svar er: "Ja, hvis du
opholder dig i total mørke i 3 dage bliver du permanent blind."

Jeg har svært ved at tro det. Er der nogen der kan bekræfte det, eller har
om hørt om det?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-11-03 13:27

Jens Jensen wrote:

> [...]
> opholde sig et mørkt sted?"
>
> Jeg har svært ved at tro det. Er der nogen der kan bekræfte det, eller har

Jo jo, den er god nok. Men lad være med at se vantro ud i alt for lang
tid, så fryser udtrykket bare fast.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-11-03 13:40

Jens Jensen skrev:

>Jeg har deltaget i en quiz, hvor spørgsmålet var: "Kan man blive blind af at
>opholde sig et mørkt sted?"

Ja, man kan blive lige så blind som man kan blive døv af at
opholde sig på landet i fred og ro.

>Jeg svare nej, og jeg fik at vide, at det korrekte svar er: "Ja, hvis du
>opholder dig i total mørke i 3 dage bliver du permanent blind."

Pjat.

Jeg læste engang en artikel om en astronom. Han tændte meget
sjældent lys i sit hjem for hans øjne skulle bruges til at se
meget lyssvage genstande i en kikkert, og lys ville få pupillerne
til at trække sig sammen.

En dag han opdagede et helt nyt objekt på himlen, beluttede han
sig til at fejre det ved at gå i byen og se en film - vel vidende
at han så ikke kunne lave noget i en uge. Så lang tid ville der
gå før hans pupiller igen havde udvidet sig maksimalt.

Hvis nogen påstår at man kan blive blind af mørke, så bed dem
forklare hvad det er der skulle ætse
synsnerven/nethinden/sansecellerne/whatever væk.

--
Bertel

Fra : Bjørli Lehrmann

Dato : 10-11-03 16:45

> [...]
> at han så ikke kunne lave noget i en uge. Så lang tid ville der
> gå før hans pupiller igen havde udvidet sig maksimalt.

Pupiludvidelse foregår nu meget hurtigt. Det er stavenes lysfølsomme
pigment - rhodopsin - der nedbrydes i lys og som kun langsomt gendannes i
mørke.
Men konklusionen er selvfølgelig god nok. Øjets lysfølsomhed øges i mørke.

Hilsen Bjørli
www.vestrehus.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 10-11-03 20:51

"Bjørli Lehrmann" <bjorli@adslhome.dk> wrote in message

> [...]
> mørke.
> Men konklusionen er selvfølgelig god nok. Øjets lysfølsomhed øges i mørke.

Det har vi vel alle oplevet , fx når en modkørende bil blænder og vort
nattesyn gradvis adapterer igen.

Katten der tilvænnes vandrette striber er vist ikke et forsøg, der kan
overføres på, at mennesker, der i årevis har været under jorden uden lys,
skulle have mistet synsevner

På Sokrates tid sendtes krigsfanger ned i kobberminerne og fik kun mad hvis
de leverede malm. Jeg tror ikke de anvendte lys.

En bondemand viste mig halmballe, hvor mus havde gnavet sejlgarnet der
holder ballen stramt sammen, over

Når de således løsner strukturen i ballen kan de møve sig helt ind i midten
af ballen og finde nogle få glemte korn at spise, og han tilføjede "når
sulten er stor nok, bliver alle intelligente." (han stemte Z og afskyede
bistandshjælp)

Så jeg tror, at græsk underjordisk kz ved demokratiets fødested, ville have
oplevet blindhed, hvis langtidsmørke kan få stave eller tappe til at
degenerere, og det ville være omtalt af den næsten tysk-grundige
Aristoteles, der samlede al sin tids viden.

Tyske fanger fra Stalingrad, der i et årti gravede uran op fra dybe skakter
i Uralbjergene, ham man næppe heller ofret meget belysning på - man kan jo
føle sig frem og ane hvad er op og ned.

Mus i halmballe kan forresten sammenlignes med "mikrobe, der skal passere
plastpose/kondom.. Visse gammeldags cellofanposer kunne måske kvælde , når
våd, så strukturen løsnedes og en evt målrettet mikrobe kunne møve sig
igennem - skønt jeg tvivler - men polyethylen eller gummimembran stopper
alle virus og bakterier - de har ikke tænder.
Lugt går næsten så let gennem blød termoplast som gennem halm, hvorimod
hård, hærdet plast er eet stort molekyle, og lugt passerer ikke.

Fra : Christian Bruun

Dato : 12-11-03 18:18

Hej "Bjørli Lehrmann" <bjorli@adslhome.dk>!

> [...]
>mørke.
>Men konklusionen er selvfølgelig god nok. Øjets lysfølsomhed øges i mørke.

Der er lavet forsøg hvor personer blev isoleret i rum, der var helt
isoleret, efter svjh et par dage begyndte de at få hallucinationer og
høre lyde.

Christian

Fra : John Kurt Nielsen

Dato : 12-11-03 20:14

"Christian Bruun" <christian@kollegiegaarden.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Der er lavet forsøg hvor personer blev isoleret i rum, der var helt
> isoleret, efter svjh et par dage begyndte de at få hallucinationer og

Du nævner der hørelsen og isolationen fra andre mennesker. Jeg har selv
oplevet, at man kan meget hurtigt mærke noget på ørene i lyddøde rum; men
beviser jo intet om det også gælder synet. Bind for øjnene er jo en anvendt
meget som tortur fordi man dermed fjerner en vigtig sans. Jeg har dog ikke
hørt at folk bliver blinde pga bindet

Fra : Michael Zedeler

Dato : 10-11-03 13:48

Jens Jensen wrote:
> [...]
> opholder dig i total mørke i 3 dage bliver du permanent blind."
>
> Jeg har svært ved at tro det. Er der nogen der kan bekræfte det, eller har

Det lyder som en røverhistorie.

Folk der praktiserer Tibetansk buddhisme kan på et tidspunkt vælge en
særlig meditationsform hvor de opholder sig i totalt mørke i netop tre
dage. Min mor har faktisk prøvet det og hun blev altså ikke blind.
Ligeledes har jeg ikke hørt om at andre af hendes "kollegaer" skulle
være blevet blinde af den øvelse.

Mvh. Michael.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 10-11-03 13:50

Jens Jensen wrote:

> Jeg svare nej, og jeg fik at vide, at det korrekte svar er: "Ja, hvis du
> opholder dig i total mørke i 3 dage bliver du permanent blind."

Hvis man skal onanere så længe, bør man af hensyn til synet holde lyset
tændt.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jakob M

Dato : 11-11-03 11:31

> Hvis man skal onanere så længe, bør man af hensyn til synet holde
> lyset tændt.

ROTFL

Mvh
Jakob

Fra : Rømer

Dato : 10-11-03 13:53

Der var engang, det var noget helt andet, man blev blind af!

Spøg til side - det lyder som noget forskruet vrøvl.
Meen - der er noget med katte og lodrette striber...og jeg kunne forestille
mig at ophold i totalt mørke i meget, meget, meget lang tid ville kunne give
"dovne" øjne, hvor hjernen ignorerer synsindtrykkene i en periode, hvis
andre sanseindtryk giver tilstrækkelige informationer.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-11-03 16:20

Rømer skrev:

>Meen - der er noget med katte og lodrette striber...og jeg kunne forestille
>mig at ophold i totalt mørke i meget, meget, meget lang tid ville kunne give
>"dovne" øjne

Tværtimod. Se mit andet svar.

--
Bertel

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-11-03 20:18

"Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg svare nej, og jeg fik at vide, at det korrekte svar er: "Ja, hvis
du
> opholder dig i total mørke i 3 dage bliver du permanent blind."
´
Hvad så med mennesker, der ligger bevidstløse hen i mere end tre døgn?
De skulle, hvis din teori holder, være blinde, når de genvinder
bevidstheden

--
-Jens B.

Fra : Jens Jensen

Dato : 13-11-03 13:11

> [...]
> Hvad så med mennesker, der ligger bevidstløse hen i mere end tre døgn?
> De skulle, hvis din teori holder, være blinde, når de genvinder

Du forstod vist ikke hvad jeg skrev. Jeg svare nej til, at man blev blind,
og jeg fik at vide, at svaret er ja. Det mener jeg er forkert, og dermed er
konkurrencen også forkert, men jeg ville lige høre andre folks mening først.