Begrænsninger af Reynolds (turbulens) bere~
Fra : Kurt Dunder

Dato : 07-11-03 13:48

Hej

Der er en formel for beregning af Reynolds tal ReN = Dh*v/V, hvor Dh er
røret diameter, v er hastigheden og V er den kinematiske viskositet af
væsken eller gassen.
Jeg søger en kilde der beskriver de begrænsninger, der ligger i denne
beregning. Den kan jo for eksempel ikke beregne den turbulens, der opstår
ved en skarp indsnævring i et rør eller en skarp bukning.
Jeg tænkte at der sikkert var en i denne gruppe, der havde haft lidt om
fluid dynamic, der kunne henvise mig til en bog.

Mvh

Dunder

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-03 15:56

Til Kurt Dunder,

Ifølge Hydraulik - Stationære strømninger af B. Howald Petersen:

"Voksende ventilåbninger giver voksende middelhastigheder og dermed voksende
Reynolds tal, så der må forventes en begyndende turbulens når Re når op på
en vi kritisk værdi, der betegnes Re,c. For strømninger i rør med cirkulært
tværsnit er denne værdi bestemt til

Re,c = 2000 (cirkulært rørtværsnit) "

(citat: s. 81)

Håber dette var svar på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive
igen.

VEnligst
KAsper

Fra : Martin Heller

Dato : 09-11-03 18:02

Kurt Dunder wrote in <bog425$2qm$1@news.net.uni-c.dk>:

> Jeg søger en kilde der beskriver de begrænsninger, der ligger i
> denne beregning.

Begrænsningen ligger i alt det, som Reynolds number ikke
indeholder. Reynolds number er forholdet mellem 'viscous forces'
og 'inertial forces'. Så i alle flows hvor andre forhold
(kompressibillitet, temperaturforhold, overfladernes
beskaffenhed etc.) er betydende skal du også kigge på nogen af
de mange andre dimmensionsløse størrelser, som har betydning for
flows, f.eks.: Mach, Knudsen, Peclet, Bond, Grashof, Weber og
mange flere.

> Jeg tænkte at der sikkert var en i denne
> gruppe, der havde haft lidt om fluid dynamic, der kunne henvise

Denne er udemærket:

eller i en kortere version: