Fortegn
Fra : Søren

Dato : 06-11-03 22:05

Findes der en "standard" notation for fortegnet af et udtryk/et tal?

Altså noget i retning af:

f(-5)= -

f(10)=+

Mvh. Søren

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-11-03 22:08

> Findes der en "standard" notation for fortegnet af et udtryk/et tal?
> Altså noget i retning af:
> f(-5)= -
> f(10)=+

Jeg har ofte set sign(x) brugt:
sign(-5)=-1
sign(10)=1

Dermed kan man overføre et fortegn ved at multiplicere med sign(x).

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 06-11-03 22:15

Martin Sørensen wrote:

> Jeg har ofte set sign(x) brugt:
> sign(-5)=-1
> sign(10)=1
>
> Dermed kan man overføre et fortegn ved at multiplicere med sign(x).

Man kan bruge den latinske betegnelse "signum".

<http://mathworld.wolfram.com/Sgn.html>

Jeg forresten haft en Texas lommeregner en gang, som insisterede
på signum(0) var 1. Suk.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Bamse

Dato : 06-11-03 22:13

f(x) = x/abs(x) , x forskellig fra 0

Fra : Torben Brandt

Dato : 06-11-03 22:27

Søren skrev:
> Findes der en "standard" notation for fortegnet af et udtryk/et tal?
>
> Altså noget i retning af:
> f(-5)= -
> f(10)=+

Jeg ville bare skrive
f(-5) < 0
f(10) > 0
der behøver man ikke kende til signum for at forstå det.

/Torben

Fra : rAnders

Dato : 09-11-03 17:47

"Torben Brandt" <name@domain.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg ville bare skrive
> f(-5) < 0
> f(10) > 0
> der behøver man ikke kende til signum for at forstå det.

Nææ, men det siger nu ikke meget om fortegnet

rAnders.