Ny AMD processor på vej?
Fra : Jannik Mariager

Dato : 17-04-01 11:35

Er der nogen som ved om der er en ny processor på vej fra AMD?

jannik mariager
ICQ:72776446

Fra : Peter Jespersen

Dato : 17-04-01 13:51

On Tue, 17 Apr 2001 12:35:27 +0200, Jannik Mariager wrote:

>Er der nogen som ved om der er en ny processor på vej fra AMD?

Athlon Palomino er klar (Har været det i et stykke tid, AMD har
bare ikke ment at der har været behov for den).....Ydelsen blev
forbedret så meget at AMD skrottede Mustang og vil nu også bruge
Palomino til Server-konfigurationer...
Den bygger videre på K7 kernen (Forbedret branch predition,
cache OSV)
Der er en light udgave af den også (til afløsning af
Duron)...kan ikke huske hvad den hedder...begge er med SMP
understøttelse

K8 (Hammer familien), her svæver frigivelsesdatoerne rundt...men
der er chance for noget i år.
Den bygger videre på x86-32 instruktionssættet og kan køre i tre
modes
1) 32-bit compatibility mode
2) 64/32 bit mixed mode
3) 64-bit enhaced mode
Dette gør at alle nuværende 32-bit programmer skulle kunne
afvikles på en Hammer.
De efterretninger der har været vedrørende x86-64 arkitekturen
har fået SUN og Microsoft op af stolen (MS har ret kraftigt
behov for en 64-bit reference platform til WinXP64, der i
øjeblikket vist udvikles på Alpha...Det var meningen at Intels
IA-64 skulle have haft den position, men det bliver ved med at
trække ud for den)...Det er et direkte angreb på Intels IA-64,
hvis meget store formål er at den er bagud kompatibel, uden
ydelsetab. (IA-64 arkitekturen er ny, fra bunden, hvilket går at
x86 kompatibiliteten skal emuleres...hvilket forvandler de
eksisterende implementationer til skildpadder).

Det bliver kort sagt et meget spændende AMD år.....

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
Eagles may fly, but weasles don't get sucked into jet engines !

Fra : david

Dato : 17-04-01 12:15

> Der er en light udgave af den også (til afløsning af
> Duron)...kan ikke huske hvad den hedder...begge er med SMP
> understøttelse
Den hedder Morgan.

Fra : Jannik Mariager

Dato : 17-04-01 12:31

Nogen som ved hvornår den kommer i butikkerne, da jeg så vil vente med at
købe en Tbird, da priserne nok falder en del?

Jannik

david <tabby@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1CVC6.46050$o4.3633457@news010.worldonline.dk...

Fra : Rune

Dato : 17-04-01 13:06

"Jannik Mariager" <jannikm@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Nogen som ved hvornår den kommer i butikkerne, da jeg så vil vente med at
> købe en Tbird, da priserne nok falder en del?
>
> Jannik

juni?

Fra : Peter Jespersen

Dato : 17-04-01 15:57

On Tue, 17 Apr 2001 14:06:04 +0200, Rune wrote:

>"Jannik Mariager" <jannikm@get2net.dk> skrev i en meddelelse

>juni?

I Maj-Juni skulle Pally'en (og morgan dukke op....AMD har
trukket den flere gange...hvilket et par bundkortfabrikanter
vist har mugget lidt over (de blev "pænt" bedt om at trække
forhænger for igen)...De vil vist lige hive det sidste ud af
tordenfuglen....og siden Intel for det mest beskæftiger sig med
at vifte om sig med løfter og andre dampgenstande i disse
dage...føler AMD ikke at det haster....well...IMO.

Den største forskel på dem, skulle være en forbedret branch
prediction (Den der ligger i Athlon'en nu er klampet sammen
efter en skolebog i sidste øjeblik..der er altså god plads til
forbedringer) samt noget cacheværk.....desværre ser det stadig
ud til at bussen imellem cachen og kernen (det må så være
Fetch...nej Fetch ikke Fletch) stadig kun er 32-bit.....

Palley'en begynder som tidligere nævnt i denne tråd ved 1.5ghz
(Der kommer TBird'en ikke op...der er ikke grund til at trække
den længere end at man stadig er på sikker grund...se hvad det
bragte intel med PIII) ... De demo-foto'er der har cirkuleret,
også i dual-konfigurationer, samt diverse rygter, mere end
antyder at en passiv kølet Pally kan køre 1.5ghz....grundet et
par småting i en ny fremstillingsprocess....

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
Cats crawl under gates, software under Windows.

Fra : Rune

Dato : 17-04-01 22:35

De demo-foto'er der har cirkuleret,
> også i dual-konfigurationer, samt diverse rygter, mere end
> antyder at en passiv kølet Pally kan køre 1.5ghz....grundet et
> par småting i en ny fremstillingsprocess....

Det tror jeg simpelthen ikke på ;omkring 1 GHZ sandsynligvis, men 1,5 ? Har
du links?

Fra : Martin

Dato : 17-04-01 22:41

> Det tror jeg simpelthen ikke på ;omkring 1 GHZ sandsynligvis, men 1,5 ?
Har
> du links?

Jeg har hørt det samme engang.. AMD skulle være klar med en ny Silicium til
at lave deres cpu´er af og er 1 GHz T-fugl! kunne køre uden blæser, så mon
ikke Pallaminio´en med det forbedrede core-design skulle kunne klare 1,5 med
passiv køling? Krudser i hvert fald så meget som muligt.
Kommer palaminoen som en sokkelA processor eller hvordan ser det ud med det?
Det lyder jo som om det snart bliver sjovt at overclocke.

-Martin

Fra : Karsten Vinding

Dato : 18-04-01 07:28

Rune wrote:

> Det tror jeg simpelthen ikke på ;omkring 1 GHZ sandsynligvis, men 1,5 ? Har
> du links?

Så sent som i går læste jeg en test af en 1,33Ghz TB (med den nye
forbedrede AXIA core (ikke Pally)), der OC'es til 1,61Ghz.

http://www.vr-zone.com/reviews/TBird1333/

En af de ting de også gjorde ved denne CPU, var at køre den ved 1,3V ved
1Ghz, hvor CPU'en med en stor passiv køler kunne køre uden at blive
varmere end 40 grader.

Så jeg tror ikke man med sikkerhed kan udelukke at Palomine kan komme
til at køre 1,5Ghz med passiv køling. Husk på at Palomine skal køre ved
lavere spænding end TBird, og samtidig er redesignet til at bruge mindre
strøm.

--
Mvh, Karsten.
http://www.vinding.adsl.dk

Vil du hjælpe med at søge efter en kur for kræft? Så kig ind på:
"http://www.ud.com", og tilmeld dig United Devices projektet.

Fra : Jakob Bakke

Dato : 18-04-01 09:50

On Tue, 17 Apr 2001 23:35:28 +0200, "Rune" <rune183@hotmail.com>
wrote:

>Det tror jeg simpelthen ikke på ;omkring 1 GHZ sandsynligvis, men 1,5 ? Har
>du links?

På Cebit præsenterede AMD en (dual) Palomino på 900 Mhz uden aktiv
køling. Det er vist det eneste der forligger med sikkerhed.

Fra : Rune

Dato : 18-04-01 15:42

"Jakob Bakke" <jakob.bakke@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

Har

> På Cebit præsenterede AMD en (dual) Palomino på 900 Mhz uden aktiv
> køling. Det er vist det eneste der forligger med sikkerhed.

det vidste jeg godt, men jeg synes, at der er lang vej fra 900 til 1500
mhz med kun passiv køling. 1500 mhz @ 0,18 micron for en cpu som Athlon er
allerede meget imponerende, IMO.

Fra : Søren Thing Pedersen

Dato : 18-04-01 22:05

Kan man forvente at den nye cpu bliver markedsført som en processor,
der ikke skal bruge cpu-blæser - eller er det bare et spørgsmål om at
AMD skal vise potentialet i processoren og at man stadig skal bruge
aktiv køler?

Fra : Peter Jespersen

Dato : 19-04-01 01:16

On Wed, 18 Apr 2001 23:04:35 +0200, S ren Thing Pedersen wrote:

> [...]
>der ikke skal bruge cpu-blæser - eller er det bare et spørgsmål om at
>AMD skal vise potentialet i processoren og at man stadig skal bruge

Kan kun se det som rent blær....et bevis på potentialet...bedre
varmefordeling og mindre varmeudvikling.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
Finagle's First Law: If an experiment works, something has gone wrong.

Fra : izy

Dato : 17-04-01 15:35

"Peter Jespersen" <flywheel@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

[Snip] ;)

Kommer Palomino til at være en socket-a processor (ligesom thunderbird)
eller bliver der produceret helt nye bundkort til den ? Altså.. hvis jeg nu
har et socket-a bundkort.. så ville det jo være meget fedt at kunne
opgradere med en ny processor ;)

Og hvornår kommer Athlon Thunderbird 1400, 1466 ?

Takker for hjælpen

--
izy
izy@city.dk

Fra : Peter Jespersen

Dato : 17-04-01 22:22

On Tue, 17 Apr 2001 16:35:01 +0200, izy wrote:

> [...]
>eller bliver der produceret helt nye bundkort til den ? Altså.. hvis jeg nu
>har et socket-a bundkort.. så ville det jo være meget fedt at kunne

Intet problem...det er en regulør sokkelA processor!

>Og hvornår kommer Athlon Thunderbird 1400, 1466 ?

Så vidt jeg ved er 1.3Ghz dimsen den sidste...men man ved jo
aldrig....

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
WIMP = Windows, Icons, Mice, Pull-down menus

Fra : Jakob Bakke

Dato : 18-04-01 09:50

On Tue, 17 Apr 2001 12:50:42 +0200 (CDT), "Peter Jespersen"
<flywheel@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>bare ikke ment at der har været behov for den).....Ydelsen blev
>forbedret så meget at AMD skrottede Mustang og vil nu også bruge

Ydelsen forbedret? I forholde til TB eller hvad? Så vidt jeg ved
foreligger der endnu ingen benchmark, og oplysningerne er i det hele
taget sparsomme.

http://www.aceshardware.com/Spades/list_news.php?category=AMD

Available in Q3 2001
Hardware Prefetching
Improved Branch-Prediction Unit
Unspecified Improvements/Changes
Starts at 1533 MHz
No Isotopically Pure Silicon
No SSE2
No Longer Pipeline
No New Socket Required

As you can see, Palomino's feature list is nothing out of the
ordinary...

Fra : Peter Jespersen

Dato : 18-04-01 13:13

On Wed, 18 Apr 2001 10:49:31 +0200, Jakob Bakke wrote:

>Ydelsen forbedret? I forholde til TB eller hvad? Så vidt jeg ved
>foreligger der endnu ingen benchmark, og oplysningerne er i det hele
>taget sparsomme.

Ja, i forhold til de tidligere generationer....dvs for Pally'en
er det i forhold til Tbird... (For Morgan er det så Duron..dette
følger jo naturligt med

Det er så AMD der internt har besluttet at Mustang ikke var
besværet værd (De har vel kigget lidt på Intels problemer) og
kigget på deres interne tests (Mustang var så vidt jeg kunne
forstå ikke bare en Pally med mere cache men lå nok mere imellem
TBird og Pally, sådan generationsmæssigt).

Så indtil videre må du nøjes med "forbedret ydelse" ...... der
bygger på "det samlede indtryk"

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
Please clean your screen: I can't see out!

Fra : Steffen V P

Dato : 17-04-01 13:10

Ja, der er en ny AMD på vej. Det er næste generation af
Athlon-processorerne, den har kodenavnet Palomino og starter ved 1.5
GHz. Der kommer også nye generationer af Duron AMD's processorer til
notebooks og nogle helt nye 64bits processorer.

Palomino skulle vist nok blive udgivet i andet havlår 2001 - dvs. meget
snart....

Der er et link til AMD's roadmap her:
< http://www.amd.com/news/virtualpress/roadmap.html >

Jeg ved desværre ikke mere, men der er nok nogle guruer, der kan finde
noget på AMD's hjemmeside - eller andre steder.

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen