Hvad stiller man op, når der ikke er dækni~
Fra : Britt Malka

Dato : 27-11-03 22:02

Hej og godaften

Inde i vores hus - et af dem - er der ikke dækning på mobiltelefonen.
Det er temmeligt irriterende!

Er der noget at stille op? Kan man sætte en antenne op eller sådan
noget, og i så fald hvilken type?
--
Britt Malka
Send dit bedste scoretrick og vind - http://www.tips-og-tricks.com/vind.html

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 27-11-03 22:04

On Thu, 27 Nov 2003 22:01:36 +0100, Britt Malka <news@foxladi.com>
wrote:

> [...]
>Det er temmeligt irriterende!
>
>Er der noget at stille op? Kan man sætte en antenne op eller sådan

1:
Skifte til en anden udbyder der dækker

2;
klage til din nyværende udbyder og sig at du mangler dækning hvor at du
er.
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-03 09:13

> 2;
> klage til din nyværende udbyder og sig at du mangler dækning hvor at du
> er.

Det hjælper intet. Der vil blot blive sagt "vi kigger på det", og så ellers
ikke blive foretaget noget. Ingen operatører sætter en mast til et par
millioner op, fordi et par kunder ringer og brokker sig. Jeg tror ikke at
hverken TDC eller Sonofon sætter flere master op i Danmark, da de dækker
99% - og den sidste ene procent vil være for dyr også at lave dækning på.

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : Britt Malka

Dato : 28-11-03 09:34

On Fri, 28 Nov 2003 09:12:35 +0100, "Jeppe Vestergaard"
<Jeppe(a)dailyrush.dk> wrote:

>Ingen operatører sætter en mast til et par
>millioner op, fordi et par kunder ringer og brokker sig.

Lige præcis, og vores udbyder dækker da også 99 % - nogle af de sidste
1 % må være inde i vores hus

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 28-11-03 12:43

<Jeppe(a)dailyrush.dk> wrote:

> [...]
>99% - og den sidste ene procent vil være for dyr også at lave dækning på.

Tja da jeg var kunde hos Orange lyttede de faktisk til kunderne. Når at
der var "nogle stykker" der havde ringet og snakket om dårlig dækning så
kiggede Orange på det, og om de kunne gøre noget ved det.
Flemming Jacobsen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 28-11-03 12:45

<Jeppe(a)dailyrush.dk> wrote:

> [...]
>99% - og den sidste ene procent vil være for dyr også at lave dækning på.

Ingen danske udbydere dækker i praksis 99% af hele danmark. Deres
dækningskort er jo kun baseret på relativt urealistiske
computerberegninger der ikke siger noget som helst om de virkelige
forhold i verden.
Flemming Jacobsen

Fra : Johnny

Dato : 28-11-03 17:10

Jeppe Vestergaard wrote:

> [...]
> 99% - og den sidste ene procent vil være for dyr også at lave dækning på.

Jeg ved ikke med TDC, men Sonofon sætter stadigvæk master op over hele
landet.

--
Mvh. Johnny
Telefoner:S/E T310, Siemens S55/M50

Grossman's Misquote: Complex problems have simple, easy to understand
wrong answers

Fra : Britt Malka

Dato : 28-11-03 09:33

On Thu, 27 Nov 2003 22:04:09 +0100, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>1:
>Skifte til en anden udbyder der dækker

Desværre, det er denne udbyder, der dækker bedst. De andre dækker
næsten slet ikke her i byen.

Problemet er også kun inde i vores hus, og nu kan jeg godt se, at jeg
måske skal forklare lidt mere.

Vores arbejdshus er inde i en klippe, og der er kun dækning ved døren.
Jeg kan ikke forvente, at vores udbyder vil sætte antenner op herinde
men hvis vi selv kunne gøre et eller andet, ville det være godt.

>2;
>klage til din nyværende udbyder og sig at du mangler dækning hvor at du
>er.

Jeg tvivler på, at den ville holde i min situation.

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 28-11-03 10:34

Britt Malka wrote:
> Vores arbejdshus er inde i en klippe, og der er kun dækning ved døren.

Det lyder som om arbejdshuset er placeret på det nordlige Bornholm

Hvis det var edb-verdenen, og et signal var for svagt, ville man få fat
i en form for repeater der kunne gentage/forstærke signalet - ved ikke
om noget tilsvarende findes i mobil-verdenen - og om det overhovedet vil
være lovligt, at bruge!

Mvh Tommy Ipsen

Fra : Britt Malka

Dato : 28-11-03 12:56

On 28 Nov 2003 10:33:43 +0100, Tommy Ipsen <tipsen@imada.sdu.dk>
wrote:

>Det lyder som om arbejdshuset er placeret på det nordlige Bornholm

Nix... Længere væk. Vi bor i midt-Frankrig.

Du kan se vores arbejdshus her:

http://www.amboise.net/ferielejlighed/amboise.html

> [...]
>i en form for repeater der kunne gentage/forstærke signalet - ved ikke
>om noget tilsvarende findes i mobil-verdenen - og om det overhovedet vil

Det lyder som noget af det rigtigt. Skulle det kunne være ulovligt?

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 28-11-03 14:51

Britt Malka <news@foxladi.com> wrote in
newsdesv4oq9l3j07ho1v5iihmm64ifiis0i@4ax.com:

> Nix... Længere væk. Vi bor i midt-Frankrig.
>
> Du kan se vores arbejdshus her:
>
> http://www.amboise.net/ferielejlighed/amboise.html

> Det lyder som noget af det rigtigt. Skulle det kunne være ulovligt?

Der er ganske lovlig. Vores lokale mobil pusher har netop sat en repeater
op på min arbejdsplads i det kontor jeg arbejder i.

Der nåede mobil strålerne ikke ned. Der blev brugt et par dages arbejde og
sat en masse DYRE kasser op både ude og inde. og slutteligt kom der et på
grå plastic tallerkner op på væggen og vupti fuld signal styrke overalt.

Kender ikke prisen men det var vist dyrt.

Ellers så har vi haft en ekstern bilantenne forlænget op på taget 3 etager
oppe, så virkede telefonen da når den sad i antenneholderen, omend det
mobile i den løsning ikke rigtigt eksisterede.

Jens Borchert Pedersen
Østfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Fra : Britt Malka

Dato : 28-11-03 15:04

On 28 Nov 2003 13:51:14 GMT, Jens Borchert Pedersen
<jbp@vip.cybercity.junkdk> wrote:

> [...]
>grå plastic tallerkner op på væggen og vupti fuld signal styrke overalt.

Det lyder godt, at der findes en løsning. Jeg har kigget nærmere på
det link, jeg fik her i tråden, og lige den antenne virker kun til 900
hz. Vi har så vidt jeg husker 1800, eller også tager jeg fejl. Jeg er
ikke særligt teknisk interesseret.

Vores "troglodyt" er sandsynligvis ikke så stor som dit kontor og
ligger ikke så langt væk fra mobilsignalerne, så med lidt held kan vi
selv klare det med en enkelt repeater.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-11-03 20:58

Jens Borchert Pedersen <jbp@vip.cybercity.junkdk> wrote in

> Der er ganske lovlig. Vores lokale mobil pusher har netop sat en
> repeater op på min arbejdsplads i det kontor jeg arbejder i.

Hvorfor bruger i mobiltelefoner når i er på kontoret ? - ville det
ikke være nemmere med en fastnet ?

"Nogen gange kan ens liv godt føles som et puslespil, hvor brikkerne
bevæger sig og skifter farve og størrelse når man rører dem."
- Emme, http://emme.dk/2003_11_01_arkiv.html#106840650828914899

Fra : Britt Malka

Dato : 30-11-03 11:28

On Sat, 29 Nov 2003 19:57:31 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<nospamforme@hs235.dk> wrote:

>Hvorfor bruger i mobiltelefoner når i er på kontoret ? - ville det
>ikke være nemmere med en fastnet ?

Jo, vi har også fastnet. Det er rent faktisk kun til de tilfælde, hvor
der fx ikke er internetforbindelse dér, hvor min mand underviser, og
jeg så skal sende ham en tekstbesked eller modtage én.

Så selvfølgelig kan mobiltelefonen undværes, men det ville være et
dejligt supplement til telefon og internet

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-11-03 20:21

> Jo, vi har også fastnet. Det er rent faktisk kun til de
> tilfælde, hvor der fx ikke er internetforbindelse dér, hvor min
> mand underviser, og jeg så skal sende ham en tekstbesked eller
> modtage én.

Det var nu Jens jeg spurgte :)

Fra : Fischer

Dato : 28-11-03 10:37

> Vores arbejdshus er inde i en klippe, og der er kun dækning ved døren.
> Jeg kan ikke forvente, at vores udbyder vil sætte antenner op herinde
> men hvis vi selv kunne gøre et eller andet, ville det være godt.

Hvis der er et vindue, kunne I prøve en repeater-antenne som denne:
http://shor.ter.dk/939356899

*Fischer

Fra : Britt Malka

Dato : 28-11-03 12:57

On Fri, 28 Nov 2003 10:36:40 +0100, "Fischer" <myfischer87@get2net.dk>
wrote:

>Hvis der er et vindue, kunne I prøve en repeater-antenne som denne:

Det er der, ja. Super! Tusind tak for linket. Det må være lige sådan
en, vi kan bruge.

Fra : Henning Lund

Dato : 28-11-03 19:24

Britt Malka skrev:

> Det er der, ja. Super! Tusind tak for linket. Det må være lige sådan
> en, vi kan bruge.

Nej det er spild af penge at investere i sådan en, da vores udbyder for
nogle år siden ikke dækkede området hvor jeg bor 100%, købte jeg en men
det gjorde ikke en dyt forskel.

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hla@tdcspace.dk

Fra : Johnny

Dato : 28-11-03 20:42

Henning Lund wrote:

> Nej det er spild af penge at investere i sådan en, da vores udbyder for
> nogle år siden ikke dækkede området hvor jeg bor 100%, købte jeg en men
> det gjorde ikke en dyt forskel.

Samme her - den virker ikke...

Fra : Britt Malka

Dato : 29-11-03 17:03

On Fri, 28 Nov 2003 20:41:52 +0100, Johnny
<johnny_fjern_alt_efter_navnet@inpulse.dk> wrote:

>Samme her - den virker ikke...

Æv, men tak til både dig og Henning for at gøre opmærksom på det.

Fra : Fischer

Dato : 28-11-03 21:40

> Nej det er spild af penge at investere i sådan en, da
> vores udbyder for nogle år siden ikke dækkede området
> hvor jeg bor 100%, købte jeg en men det gjorde ikke
> en dyt forskel.

Disclaimer: Jeg har IKKE prøvet en repeater-antenne.

Men der kunne være en vis forskel mellem den situation som du (og Johnny)
har været i - i forhold til den situation som Britt er i.

Nemlig at du/I næsten ingen dækning har haft indenfor fordi der har været
svag dækning udenfor. Så vil en repeater-antenne måske ikke have den store
effekt.
Britt har som jeg forstår det god dækning udenfor, men problemer med dækning
indenfor pga. den specielle situation, at huset ligger i en klippe. Derfor
er der faktisk et godt signal at "flytte" med.
Derfor er det en helt anden sag i mine øjne.

Jeg ved ikke om en repeater-antenne vil hjælpe, men jeg ville nok gøre
forsøget.

*Fischer

Fra : Britt Malka

Dato : 29-11-03 17:05

On Fri, 28 Nov 2003 21:39:55 +0100, "Fischer" <myfischer87@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>er der faktisk et godt signal at "flytte" med.
>Derfor er det en helt anden sag i mine øjne.

Ja, vi har fin dækning udenfor, og nogle gange også fem centimeter
inden for døren, men vi skal ikke flytte telefonen meget, før den ikke
længere kan fange signalet.

Vi må prøve at se i lokalområdet, om der er nogen, der forhandler
repeatere og så bede dem om råd. I så fald kan vi sandsynligvis bytte
den, hvis den ikke virker.

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 30-11-03 13:51

> [...]

>Vi må prøve at se i lokalområdet, om der er nogen, der forhandler
>repeatere og så bede dem om råd. I så fald kan vi sandsynligvis bytte

En løsning kan måske være at lave en art "super repeater" med en dipolantenne
(f.eks. 31-172 fra http://www.biltema.dk/) udendørs med fri sigt til
basestationen og en groundplane antenne (f.eks. 31-180 og 31-160 også fra
Biltema) placeret centralt indendørs.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : BG

Dato : 28-11-03 16:27

wrote:
> [...]
>Det er temmeligt irriterende!
>
>Er der noget at stille op? Kan man sætte en antenne op eller sådan

Jeg er svensk og håber du förstår hvis jeg skriver på svensk.

Det finns något som heter YAGI ANTENN. Det ser ut som en TV-antenn och
man sätter den på taket på huset och tar in en kabel.

Man måste då ha en mobiltelefon som har kontakt för extern antenn och
en kabel till telefonen.

Du kan titta på hur en sådan antenn ser ut på en svensk firma:

www.clasohlson.se

till vänster på sidan, i menyn, klicka på

Telefoni
Mobiltelefontillbehör
Telefonantenner
Yttre antenner

et voila madame... Riktantenn för mobiltelefoner nr 32-8157

Bon chance...

Börje, le suedois

====================================== phone pages
http://osbymikro.tk
====================================== free sms
http://2sms.tk
====================================== mail address
info@osbymikro.tk.remove_th.is

Fra : Tommy

Dato : 30-11-03 11:38

Hej Britt

Du kunne anskaffe en mobiltelefon med bluetooth, og så et bluetooth headset.

Mobilelefonen anbringer du så centralt som muligt, hvor der er dækning, og
så rækker headsettet ca. 10 meter længere ind ...

--
Mange hilsner
Tommy

Fra : Britt Malka

Dato : 30-11-03 13:41

On Sun, 30 Nov 2003 11:37:47 +0100, "Tommy" <i@2y.dk> wrote:

>Mobilelefonen anbringer du så centralt som muligt, hvor der er dækning, og
>så rækker headsettet ca. 10 meter længere ind ...

God idé. Vi har faktisk mobiltelefoner med bluetooth, men selv når vi
lægger den ved vinduet, er dækningen noget ustabil, og hvis den
forsvinder, skal vi udenfor med mobilen for at finde netværket igen.

Desuden tror jeg, at der er lidt længere end 10 m fra vinduet til
vores kontor...

Ellers værd at prøve, hvis vi alligevel køber et bluetooth headset.