Vil ikke logge in på Login RH70
Fra : Birger Mortensen

Dato : 16-04-01 22:41

Jeg har et seriøst problem -
Lige med et har min linux bestemt sig for jeg ikke kan logge in.
Hvis jeg stater i singel usermode kan jeg få mine services op men ikke i
multiuser og den kan bruge mit root password
Runlevel 3 får jeg Login: som normalt men efter jeg skriver root <Enter> får
jeg hverken det ene eller det andet ( ingen gang en fejl i login.
/var/log/secure er på 0 byte.
Når jeg kikke på logen ( messages ) ser jeg bla flg fejl
rpc.lockd lockdsvc connection refused
Jeg har en mistanke om problemt ligger i at system ikke kan checke mit
password.
hvordan angriber jeg det problem.
OS er Redhat 7.0 + qmail + bind.9.1

Mvh
Birger

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 17-04-01 17:50

On Mon, 16 Apr 2001 23:40:40 +0200, Birger Mortensen wrote:

> [...]
> Runlevel 3 får jeg Login: som normalt men efter jeg skriver root <Enter> får
> jeg hverken det ene eller det andet ( ingen gang en fejl i login.

Det kunne godt antyde knas med et eller flere filsystemer.

Kommer der usædvanlige meddelelser på consollen under boot?

Prøv evt. at boote fra floppy og få checket alle filsystemerne
med fsck.

> Jeg har en mistanke om problemt ligger i at system ikke kan checke mit
> password.

Måske virker login faktisk fint - og hænger så fordi systemet
ikke kan læse dit home directory.

--
Stig

Fra : Birger Mortensen

Dato : 18-04-01 15:33

"Stig H. Jacobsen" <nzaa7en001@sneakemail.com> skrev i en meddelelse

> Det kunne godt antyde knas med et eller flere filsystemer.
>
> Kommer der usædvanlige meddelelser på consollen under boot?

Den brokker sig over NFS ved runlevel 3 - men jeg skal vel ikke bruge NFS
til noget som helst ?

> Prøv evt. at boote fra floppy og få checket alle filsystemerne
> med fsck.

Under opstart påstår den at alle systemer (/root /var /home) er clean.

> Måske virker login faktisk fint - og hænger så fordi systemet
> ikke kan læse dit home directory.

ingen af mine andre usernames virker - igen nul efter promt for login !

Birger

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 18-04-01 20:59

On Wed, 18 Apr 2001 16:32:51 +0200, Birger Mortensen wrote:

> Den brokker sig over NFS ved runlevel 3 - men jeg skal vel ikke bruge NFS
> til noget som helst ?

Det kan godt være det.. Hvilken fejl får du?

Og prøv at rette /etc/fstab, så nfs filsystemer ikke automountes
ved boot ('noauto' flaget) og boot så igen.

--
Stig