er det en fordel at bruge ata/66 hvormeg~
Fra : win98dk

Dato : 16-04-01 22:11

er det en fordel at bruge ata/66 hvormeget og vil jeg kunde mærke det?

Fra : Peter Bromley

Dato : 16-04-01 23:50

"win98dk" <ccc51335@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> er det en fordel at bruge ata/66 hvormeget og vil jeg kunde mærke
det?

Ja og nej!

Hvis du nu forklarede hvad du mente det skulle være en fordel frem for, så
kunne det være du kunne få et brugbart svar!

Peter!

Fra : "Niels Munk Nielsen"

Dato : 17-04-01 14:25

Både ja og nej...
Det er en fordel hvis du har flere diske p=E5 samme controller. de "66"
angiver den maksimale båndbredde controlleren kan tilbyde. (altså
66Mb/sec.) Din IDE-HD uanset mærke, kan ikke engang levere 33Mb/sec.
Derfor får du ingen forbedret ydelse hvis du kun kører én disk
på den samme controller, da de standard 33Mb/sec. jo er nok til én HD.
Derimod, hvis du kører 2 diske på én ata 66 controller, udnytter
du den større båndbredde hvis begge dine diske arbejder samtidigt.
Det er dog stadig tvivlsomt, om du kan mærke forskellen.

Håber det var forklaring nok.

SlowHand

Fra : Martin Strandbygaard~

Dato : 17-04-01 17:41

Hvis du har en harddisk af nyere dato (f.eks. IBM 75GXP), så vil ATA66
interfacet være nødvendigt for at opnå maksimal ydelse. En god
tommelfingerregel er, at IDE busen ska bruge et overhead på 25%
(læs: båndbredde du ikke kan udnytte), men så er der stadig ca.
50Mb/sec tilbage, og der er ingen IDE diske, der kan levere mere end
40Mb/sec - af samme grund er det også mindre væsentligt om du bruger
ATA66 eller den nyere ATA100. Er din harddisk dog bare et år gammel,
skal du ikke regne med at der er nogen performance at hente, uden også
at investere i en ny disk samtidig.

Det er rigtigt at hvis det havde været SCSI harddiske, så havde den
maksimale båndbredde haft betydning, da flere SCSI enheder godt kan
arbejde samtidigt. Dette er dog ikke tilfældet med IDE enheder, der
ikke understøtter "disconnect", hvorfor en IDE enhed optager busen
når den arbejde. Hvis man vil overbevise sig om betydningen heraf skal
man bare prøve at sammenligne overførslen mellem en SCSI cdrom og HD
med overførslen mellem IDE cdrom og HD.

martin

Fra : The MaXx

Dato : 17-04-01 21:28

> er det en fordel at bruge ata/66 hvormeget og vil jeg kunde mærke
det?

Det kommer udelukkende an på harddisken.
Mange ata66 og ata100 harddiske har ikke en højere overførselshastighed end
33MB/s alligevel, og derfor vil udma33 være lige så hurtig. Jeg kører ata66
på mine diske, men min Western Digital, kører kun med lidt over 20 MB/s så
der er ingen fordel. Min IBM kører derimod med 37MB/s kontinuerlig.... der
er der jo så en lille forskel.... men ata66/ata100 er mere en måde hvor
harddisk producenterne har en mulighed for at udnytte større hastigheder
hvis de udvikler dem.... IBM har på nuværende tidspunkt hastighedsrekorden
med 37MB/s.

ergo: Forskellen er lille og på mange diske ikke eksisterende.

The MaXx

Fra : Stefan Øllegaard

Dato : 18-04-01 16:23

"The MaXx" <the_maxx@email.dk> wrote in message
> ergo: Forskellen er lille og på mange diske ikke eksisterende.

Det kan have meget at sige, hvis man f.eks. vil stripe sine diske, for så
ville jeg vælge ata100 diske.

Venligst Stefan