statestik-hundebid
Fra : Jimmi

Dato : 26-11-03 16:34

Findes der egentlig nogen statestik over hundebid.
Det jeg er ude efter er hunde der er trænet i bidearbejde kontra hunde
der ikke er trænet?

Det kommer sig af at jeg læste at det er anbefalet at forbyde
bidearbejde i norge(se evt. link) gad vide om de som anbefaler det,
nogensinde har været på en træningsbane?

http://odin.dep.no/jd/norsk/publ/otprp/012001-050062/index-hov015-b-n-a.html

Mvh Jimmi

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-11-03 15:45

"Jimmi" <jimmi_jakobsen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bidearbejde i norge(se evt. link) gad vide om de som anbefaler det,
> nogensinde har været på en træningsbane?

Hej Jimmi

Ikke det jeg ved af, det nærmeste du kan komme et rigtigt svar der, er ved
at henvende dig til forsikringsselskaberne. De kan, hvis de altså vil, nok
fortælle om, hvor mange der har været i det indeværende år, men jeg tror
ikke de fører statistik på hvor mange der har bidt, men kun på hvor mange
forsikringer der har måttet udbetale erstatning for et eller andet. Det med
bid, stoppede for mange år siden, da der kun blev spurgt i håb om at det
kunne misbruges. Hvis en Rothweiler havde bidt en, så var det en historie,
hvis det var en Pekingeser, så var det ikke.

Faktisk er der flere selskaber der ikke engang ved hvilken hunderace det er
de forsikrer. De ved det er en hund, og om den er forsikret med eller uden
figurantdækning. Ja faktisk har jeg engang tegnet forsikring, og da jeg
sagde jeg havde to hunde, var svaret bare.....Jamen de laver vel ikke skader
begge to, samtidigt, så det er nok med en forsikring )...

Men at forbyde bidetræning, vil efter min bedste overbevisning ikke gavne
nogen. Selvfølgelig sker der uheld med hunde, som er trænet, det gør der
også med hunde der ikke er trænet. Personligt er bidetræning ikke noget jeg
selv dyrker, og jeg er vel heller ikke ligefrem tilhænger af det, men den
store modstander er jeg heller ikke. Jeg håber på, dem som giver sig i kast
med det, sætter sig grundigt ind i tingene, og ved hvad de gør. Så både han
selv og hans familie samt omgivelser, kan leve trygt sammen med hunden.

Til det sidste, " Næppe " Nogle Politikere har det jo med at kaste sig over
sager, som de hurtigt kan score nogle point på. For at sige det mildt, de
aner ikke hvad de snakker om, de skal bare føre sig frem, på en sag som
måske netop er fremme i dagspressen.

M.V.H......Benny..

Fra : Knut J

Dato : 29-11-03 01:30

Jimmi wrote:
> [...]
> bidearbejde i norge(se evt. link) gad vide om de som anbefaler det,
> nogensinde har været på en træningsbane?

Problemet med hundeloven vi har i Norge var at justisminsteren brukte
tre fedre som står bak www.hundebitt.no til å lage hundeloven i Norge.
Den hadde blitt mye verre hadde ikke NKK klart å få justkomiten til å
omskrive store del av den opprinnelige hundeloven. Den statestikken som
finnes i Norge er egenelig uten verdi. Da den sier at 4000 blit "bitte"
hvert år, men den inkludere uskyldige bitt av valper under lek o.l.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 29-11-03 02:05

"Knut J" <knutjbj@online.no> skrev i en meddelelse
> Jimmi wrote:

> Den statestikken som
> finnes i Norge er egenelig uten verdi. Da den sier at 4000 blit "bitte"
> hvert år, men den inkludere uskyldige bitt av valper under lek o.l.

Hmmm... Jeg tror jeg alene i år er blevet bidt i leg noget nær 4000 gange af
hvalpe!
....men jeg må nu gi' dig ret, -det er ikke en særlig seriøs statestik! Nu er
mit norske ikke så stærkt, så hvor henter de de tal henne?

Rinnie

Fra : Knut J

Dato : 29-11-03 09:42

De henter tallen fra alle som er på legevakten for å få stivkrampe
vaksine. Her er alt med fra små sår til alvorlige bit som er i et klart
mindretall. Statestikken hadde vært helt anledes hvis man kunn tok
alvorlige bit.