for kort ring fod..
Fra : Benedikte

Dato : 26-11-03 13:06

hej jeg ville enlig lige høre om der er nogle her inde der kan hjælpe mig.
Min hest har får konstateret for lav ringfod er det nået jeg kan " gøre nået
ved" hun er 11 år gammel og vi har nu tingt og at hun bare skal i fol men
jeg vil ikke havde at hun lider for meget unde dette problem .. er der nået
vi kan give hinde for det ... i denne uge får hun firpungt sko på i håbet på
at det tager det værste af hindes halder rig

MVH
Benedikte.

Fra : Anet

Dato : 26-11-03 14:48

"Benedikte" <benediktejohansen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vi kan give hinde for det ... i denne uge får hun firpungt sko på i håbet

> at det tager det værste af hindes halder rig

(klip)

Det er ærgerligt når ens hest har fået konstateret en kronisk sygdom og
især fordi din hest ikke er så gammel. Jeg har selv haft en pony der fik
ringfod, men dengang var man bare ikke så opmærksom på om der kunne gøres
noget for hesten. Hun fik bare lov til at gå dengang på folden og så trak vi
en lille tur med hende. Hun gik ikke med rytter efter at diagnosen var
stillet. Hun hyggede sig på folden i 3 år og så var hendes halteri kronisk
og vi valgte, at lade hende får fred som en 18 årig gammel pony.

Men i dag vil man have forskellige muligheder for at hjælpe hesten. Jeg ved
ikke om dyrlægen har stillet diagnosen ud fra at mærke på hesten, bedøve den
i området ved ledet hvor problemet er eller om din hest er blevet
røntgenfotograferet.
Ved at mærke og føle kan området være meget hårdt at røre ved. Forstået på
den måde, at det ikke føles hævet som ved et slag. Tit vil en dyrlæge så
vælge, at bedøve området og hvis hesten så holder op med at halte vil
han/hun nok yderligere være mere sikker i diagnosen omkring ringfod. Men
helt sikker kan man være hvis hesten bliver røntgenfotograferet. Et sådan
røntgenfotografi vil afsløre, at der f.eks er dannet ny knogle.
Når du nu skriver, at din hest har en lav ringfod så kan ringfoden faktisk i
visse tilfælde sidde i selve kodeleddet eller længere nede endda. Ringfoden
kan være fremkommet af en form for slidgigt. Nogen gange så kan ro være en
god ting for hesten. Men det er ro på den måde, at du kan ikke spærre hesten
inde i en boks for det vil være ro i flere måneder. Hesten vil have bedst
af, at gå i noget løsdriftagtigt hvor den kan være både inde og ude. En
fuldstændig behandling som virker findes vist desværre ikke. Der er dog
flere ting man kan gøre. Dyrlægen kan være behjælpelig med, at fortælle ud
fra røntgentbilleder hvorfor evt. at ringfoden er opstået. Han/hun vil kunne
se det på billedet hvis der er dannet ny knogle og så kan han/hun rådgive om
f.eks bedøvelse/smertelindring af leddet vil kunne give ro til, at hesten
vil få det bedre. Desuden kan hesten medicineres mod den hævelse som der er
opstået. Om din hest kan bruges igen er ikke sikkert, men at lade den gå som
avlshoppe vil den måske kunne klare.
Mit bedste råd til dig er : Tal med din dyrlæge om netop hvad der kan gøres
for din hest og om hestens ben/led vil kunne holde til at hesten bruges til
avlshoppe.

--
~ Hilsen
Annette ~