kolik
Fra : Anita Rasmussen

Dato : 25-11-03 15:30

Hejsa

Vi var så uheldige at komme hjem til en pony med meget ondt i maven. Så fat
i dyrlægen, der selvfølgelig var langt væk, så der gik over en time inden
han kom
Men heldigvis gik det godt, og han er nu rask igen. Efterfølgende har jeg så
hørt at det er pga kraftfoder. Vi blev anbefalet at fodre med havre og kogt
hirse eller hør frø. (Kan ikke lige huske hvilke frø det var).Og hø og halm.
Kan det være rigtigt? Jeg er efterhånden lidt forvirret, da vi får
forskellige råd, alt efter hvem vi snakker med.

Venlig hilsen
Anita

Fra : Pia J

Dato : 25-11-03 15:38

> [...]

kogt
> hirse eller hør frø. (Kan ikke lige huske hvilke frø det var).Og hø og

Det kommer lidt an på, hvilken type kolik hesten har haft. Hvis det fx er en
forstoppelse, så er hørfrø gode, da de, når de bliver våde/kogt, danner en
slimet hinde udenpå, som får det hele til at glide lettere igennem. Det er
også vigtigt at hesten drikker nok, så hvis den har vandkop i boksen kan det
være en god ide at give den en spand også.

Masser af stråfoder er det hestens mave er designet til, så det er også
godt, dog får nogen heste dårlig mave a wrap hø.

:Pia

Fra : Anet

Dato : 25-11-03 16:05

"Anita Rasmussen" <denneadr@virkerikke.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

> Kan det være rigtigt? Jeg er efterhånden lidt forvirret, da vi får
> forskellige råd, alt efter hvem vi snakker med.

(klip)

Jeg tror at folk fodrer meget forskelligt. Nogle er meget begejstrede for
nogle foderting og andre mener ikke godt om disse ting. Det er en hel
videnskab at sætte sig ind i med hestefoder for at hesten får kerne,
tilskudsfoder, vitaminer og mineraler nok. Det du nok har hørt angående det
kraftfoder tror jeg måske skal forståes på den måde at ponyen har fået for
meget foder og det er så korrekt at det kan fremkalde kolik. Det er heldigt
at ponyen har det godt igen. Havren du nævner er god nok. Hø som groft
struktur er også godt. Halm som strøelse er også godt. Hirse eller hørfrø
har jeg ingen erfaring med.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Anita Rasmussen

Dato : 27-11-03 14:03

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> at ponyen har det godt igen. Havren du nævner er god nok. Hø som groft
> struktur er også godt. Halm som strøelse er også godt. Hirse eller hørfrø

Hej
Han har ikke fået for meget kraftfoder. Det er vejet af i samarbejde med
hende der ejer ponyen. Han får den mængde han altid har fået.
Det de mente var at vi slet ikke skulle fodre med kraftfoder, da heste ikke
skulle have godt af det. Vi skulle nøjes med hø og halm, og evt havre.

Venlig hilsen
Anita

Fra : Anet

Dato : 27-11-03 14:26

"Anita Rasmussen" <anitaosk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Han har ikke fået for meget kraftfoder. Det er vejet af i samarbejde med
> hende der ejer ponyen. Han får den mængde han altid har fået.

(klip)

Du skriver at han får det samme som han altid har gjort. Men laver ponyen
mere eller mindre i forhold til før? Hvor meget laver ponyen i dagligdagen
og hvor hårdt er det?

> Det de mente var at vi slet ikke skulle fodre med kraftfoder, da heste
ikke
> skulle have godt af det. Vi skulle nøjes med hø og halm, og evt havre.

(klip)

Foder opdeles i kraftfoder som er korn som f.eks havre, byg og evt. majs.

Tilskudsfoder som er et tilskud der gives til f.eks havren. Tilskudsfoderet
vil som regel indeholde vigtige vitaminer og mineraler.

Hø som er det allerbedste og allernaturligste for en hest at spise i det
hele taget. Noget godt hø som er tørt og i en god kvalitet vil også
indeholde visse vitaminer.

En hest kan godt leve på græs eller hø men den får bare ikke alle de vigtige
vitaminer og mineraler på denne måde. Derfor sammensætter mange mennesker
hestens foder så de ved at de får korn (kraftfoder) og så et tilskudsfoder
for at optimere vitaminer og mineraler. Desuden så bruger man hø fordi det
giver en god struktur i hestens mave som hesten er bygget til. Hø er desuden
et godt beskæftigelsesmiddel til hesten.

Forstår godt at du er lidt forvirret over at der er så mange meninger om
foder men det er vigigt at hesten er dækket ind med de nødvendige ting som
den basalt skal have for at fungere og få den bedste balance.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Anita Rasmussen

Dato : 01-12-03 10:01

> Du skriver at han får det samme som han altid har gjort. Men laver ponyen
> mere eller mindre i forhold til før? Hvor meget laver ponyen i dagligdagen
> og hvor hårdt er det?

Min datter rider på ham 1-2 timer næsten hver dag. De dage hun ikke rider
går hun en lille tur med ham. Tidligere gik han bare og lavede næsten ingen
ting. Han blev kun redet på ca 1 gang om ugen, og nogle uger slet ikke. Det
var derfor vi fik ham tilbudt da ejeren sntes det var lidt synd for ham.

> Foder opdeles i kraftfoder som er korn som f.eks havre, byg og evt. majs.

Okay, der har jeg måske misforstået lidt.

> Tilskudsfoder som er et tilskud der gives til f.eks havren.
Tilskudsfoderet
> vil som regel indeholde vigtige vitaminer og mineraler.

Han har en mineralsten.

> [...]
> foder men det er vigigt at hesten er dækket ind med de nødvendige ting som
> den basalt skal have for at fungere og få den bedste balance.

Han skulle være dækket ind med alt det han har behov for. han ser også
rigtig godt ud med skinnende pels.
Hver anden dag får han noget klid, det skulle jo holde maven i orden.
Vi har af dyrlægen fået at vide at kolikken muligvis kunne være nyspiret
græs som han ikke kunne modstå, og så har fået en masse jord med ned i
maven. Han er jo en ædemaskine og især er det græs han er glad for.

Vi har ny købt noget valset byg som vi blander med pillerne, så håber vi det
går.'

Venlig hilsen
Anita

Fra : skingur

Dato : 01-12-03 20:50

"Anet" skrev d. 27-11-03 14:26 dette indlæg :

> "Anita Rasmussen" <anitaosk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> (klip)

meget hø, halm til støelse, havre suppleret med et godt tilskudsfoder,
der indeholder vigtige mineraler og vitaminer...så er du dækket ind.

En pony skal have hvad der svarer til 3 foderenheder pr dag i det der
kaldes vedligehold (dvs det hesten skal have for at fungere optimalt
uden at bestille noget.) Dertil lægger man 1 foderenhed pr times hårdt
arbejde.

I 10 kilo gulerødder er der ca en halv foderenhed. I hø er der mellem 1
og 6 pr kilo... vi plejer at regne med 2 pr kilo, fordi det er udemærket
hø, - men vi har ikke fået det analyseret.

Dertil kommer havre eller andet plus tilskudsfoder. Vi har ikke regnet
vores ud endnu - har bestilt et program hvor vi kan kode hele skidtet
ind. Men pt får de 5 kilo gulerødder (1/2 Fe) , masser af hø ( 2 Fe
(foderenheder)) samt (dyrt!!!!) tilskudsfoder.

Din pony skal nok have mere hø og mindre kraftfoder. Stråfoder er meget
længere om at blive fordøjet i hestens tarmsystem, - den udnytter nogle
specielle enzymer, der er bedre til stråfoder end kraftfoder. Og for at
være sikker på, at ponyen får nok Fe (foderenheder) råder dyrlægen dig
til det med mere hø....vil jeg gå ud fra. Som nævt i Anets indlæg er det
vigtig at ponyen får nok at drikke.

ja...det er ligeså svært at fodre heste som det er at forstå
hundemadsjunglen!!!!

Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Anita Rasmussen

Dato : 02-12-03 23:02

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> "Anet" skrev d. 27-11-03 14:26 dette indlæg :

Som nævt i Anets indlæg er det
> vigtig at ponyen får nok at drikke.

Det ved jeg. Han får rigeligt med vand.

> ja...det er ligeså svært at fodre heste som det er at forstå
> hundemadsjunglen!!!!

Jeg synes det er lettere at fodre mine hunde
men jeg har også haft hunde i 17 år, så måske er der håb for mig med hensyn
til fodring af hest/pony?

Jeg takker for svarene
Venlig hilsen
Anita