Vrap hø
Fra : Jan

Dato : 21-11-03 12:13

Jeg har købt vraphø til min hest for at den ikke skulde få hoste det sloges
vi med sidste år på grund af støv fra almindeligt hø
Mit spørgsmål er : Når jrg åbner en pakke med 40 kg i er der hvide skimel
plætter i støre eller mindre grad på høet
Jeg har stået og plukket det af før hestene får det men det gør mig urolig
ikke at vide om det er giftigt for hestene
Er der en der kender til vraphø der kan give råd og vejledning så vil jeg
være glad for et par tip

Fra : Pia J

Dato : 21-11-03 12:20

Jeg mener bestemt ikke der må være mug i! Hvis det er alle ballerne ville
jeg brokke mig helt afsindigt.

:Pia

Fra : Anet

Dato : 21-11-03 13:40

"Jan" <jrla@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke at vide om det er giftigt for hestene
> Er der en der kender til vraphø der kan give råd og vejledning så vil jeg

(klip)

Wrap findes både i store baller på ca. 400 kg og i mindre baller på ca.
40-50 kg. Hvis man kun har få heste så vælg altid den lille pakke, da man så
kan nå, at bruge wrappen inden, at den bliver dårlig. Der er mange forhold
der spiller ind omkring hvor længe en wrapballe kan holde sig. Jo mere luft
og fugtighed som der kan trække ind under plastikken til wrappen, jo
hurtigere bliver den dårlig. Om vinteren vil jeg tro, at den generelt kan
holde sig lidt over en uge hvis du straks lukker for ballens plastik igen.
Om sommeren er tiden meget nedsat, men det er vel også de færreste der
bruger wrap om sommeren da de fleste hest normalt går ude på græsfoldene
noget af eller hele dagen.
Wrap kan være ensileret græs eller helsæd(kornet er stadig på og ikke skilt
fra) som har været igennem en gæring eller det kan være tørt hø der er
indpakket. Derfor kan der godt være forskel på hvordan konsistensen er på
wrap.
Dog har jeg ikke observeret at der skulle være muglignende hvide pletter på
det wrap som jeg har set. Har ballen været helt tæt? For luft må der helst
ikke komme til græsset inden i plastikballen.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 21-11-03 15:01

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Dog har jeg ikke observeret at der skulle være muglignende hvide pletter

> det wrap som jeg har set. Har ballen været helt tæt? For luft må der helst
> ikke komme til græsset inden i plastikballen.

Der vil vel altid være en vis mængde dårligt hø. Jeg mener, indtil ilten i
ballen er opbrugt vil der jo foregå en gæring. Så det er klart, at jo mere
luft der i udgangspunktet er i ballen, jo mere hø vil være ubrugeligt. Og
hvis der så er huller i plastiken, går hele fidusen med wrap vel tabt!? Så
bliver høet vel konstant iltet og gæringen fortsætter.

Men hvad ved jeg - vi er netop begyndt at bruge det pga. nedsat
lungefunktion/hoste hos en enkelt af hestene. Det lod dog ikke til at have
den store effekt. Det har Immun-8 (eller hvordan det staves) så til gengæld
haft. Efter en uge var vejrtrækningen hos pågældende hest tilsyneladende
næsten normal.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 21-11-03 15:37

Trond Øyvind Hermansen wrote:
> [...]
> hvis der så er huller i plastiken, går hele fidusen med wrap vel tabt!? Så
> bliver høet vel konstant iltet og gæringen fortsætter.

Som jeg har forstået det så vil gæringen begynde, og stoppe igen når der
ikke er mere luft. Hvis der er hul i plasticen, så der bliver ved med at
komme luft til vil ballen rådne.

Skimmelsvamp er ikke som sådan en følge af for meget lufttilførsel, men
mere at høet var for vådt da det blev presset. (Igen: som jeg har
forstået det).

Så lidt gæring vil der altid være, men skimmelsvamp bør der ikke rigtigt
være noget af.

Ret mig hvis jeg tager fejl :)

> [...]
> haft. Efter en uge var vejrtrækningen hos pågældende hest tilsyneladende

Jeg kunnne til gengæld forestille mig at skimmelsvamp lige er noget der
kan genere en allergiker. Eller måske ligefrem skabe en allergiker...

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Jon Eriksen

Dato : 21-11-03 19:47

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
gengæld
> haft. Efter en uge var vejrtrækningen hos pågældende hest tilsyneladende

Hvad er immun-8?

Mette

---

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 22-11-03 23:07

"Jon Eriksen" <mogj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvad er immun-8?

Ja, jeg har så lige i mellemtiden fundet ud af, at det hedder Immune Aid ("I
was waaay off!" - Jim Carey).

Jeg kender egentlig ikke så meget til det, men som jeg har forstået det er
det et rigtigt godt middel til islændere med sommereksem. Og tilsyneladende
er det også godt til heste med vejrtrækningsproblemer.

Men (!) da jeg var ude ved hestene i går, havde "vejrtrækningshesten"
alligevel problemer. Måske pga. det våde vejr, måske fordi der blev strøet
halm, mens han stod i stalden. Han pustede/pumpede meget og hostede ind
imellem.

Men hvem ved?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Marlene

Dato : 21-11-03 15:07

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Snip

> Dog har jeg ikke observeret at der skulle være muglignende hvide pletter

> det wrap som jeg har set.

Snip

Det var der på de sidste par store baller, vi fik leveret - og efter at jeg
har købt _rigtig_ grønt wraphø, så køber jeg aldrig det andet igen; det var
gult, halmagtigt og var som sagt ret muggent/hvidt.

Mvh. Marlene.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 21-11-03 14:34

Jan wrote:
> [...]
> ikke at vide om det er giftigt for hestene
> Er der en der kender til vraphø der kan give råd og vejledning så vil jeg

Det bør ikke bruges, for hvis der er skimmel udenpå er der sandsynligvis
også en masse skimmel inden i.

Små mængder vil sikkert ikke gøre noget, men omvendt er det noget af en
risiko at løbe!

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anet

Dato : 21-11-03 15:35

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Det bør ikke bruges, for hvis der er skimmel udenpå er der sandsynligvis
> også en masse skimmel inden i.
>
> Små mængder vil sikkert ikke gøre noget, men omvendt er det noget af en
> risiko at løbe!

(klip)

Jeg ville aldrig give min hest noget der var muggent. Jeg ville ikke løbe
den risiko. Gør som Malene find et sted hvor det er helt i orden så du ikke
er i tvivl. Man kan nemt spotte om wrap er af en god kvalitet og om det har
fået luft.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 21-11-03 17:53

"Jan" <jrla@pc.dk> wrote:

>Er der en der kender til vraphø der kan give råd og vejledning så vil jeg
>være glad for et par tip

Når du åbner en wrap-balle må den godt lugte en smule syrlig, men der
må IKKE være hvide pletter i den. Den syrlige ret karekteristiske lugt
fremkommer ved den gæring der foregår indtil ilten i plastballen er
opbrugt. Mug kommer først hvis plasten er utæt eller ballen er meget
gammel. (Forrige år). En balle med mug skal kasseres.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 21-11-03 19:29

On Fri, 21 Nov 2003 17:53:09 +0100, Ole Braad-Sørensen
<braadso@soholm.com> wrote:

> [...]
>opbrugt. Mug kommer først hvis plasten er utæt eller ballen er meget
>gammel. (Forrige år). En balle med mug skal kasseres.

   Bortset fra det - er der ingen af jer der har oplevet at
hestene har fået voldsomt dårlig mave af det? Min stakkels prusser går
i stykker lige med det samme og han skal ikke ha ret meget før det går
helt galt med hans mave....

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Heidi Falch

Dato : 21-11-03 20:28

On Fri, 21 Nov 2003 19:29:16 +0100, Trine Stubbe Teglbjærg
<snoe@nospam.dk> wrote:

<snip>

> [...]
>hestene har fået voldsomt dårlig mave af det? Min stakkels prusser går
>i stykker lige med det samme og han skal ikke ha ret meget før det går

Jo - min hest får også tynd mave af wrap, specielt hvis der er meget
kløver i...men på den anden side, så har hun jo også tynd mave kun på
halm og hø...såååå jeg ved ikke helt om hun kan regnes for et
sandfærdigt "vidne"

--
Knus

Trolden

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 21-11-03 22:08

On Fri, 21 Nov 2003 20:27:49 +0100, Heidi Falch <trold@troldepus.dk>
wrote:

> [...]
>kløver i...men på den anden side, så har hun jo også tynd mave kun på
>halm og hø...såååå jeg ved ikke helt om hun kan regnes for et

   Heh - nej der kan jeg jo sige at wrap med det samme får dyrets
mave til at gå i stykker. Men han spiser fint både masser af halm og
masser af hø - alt det han gider æde faktisk og det har han ingen
problemer med. Han får normalt heller ikke problemer med at komme på
græsfold om foråret.

Fra : Anet

Dato : 21-11-03 23:33

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

(klip)

Joh, der er nogen heste der ikke kan tåle wrap eller rettere, at få for
meget af det. Især ses der tilfælde af tynd mave hos heste der har fri
adgang til wrap f.eks på folden. Nogle hest har problemer med, at omsætte
det gærede hø/græs i tarmene. Der er så også den gruppe af heste som ikke
kan tåle wrap fordi, at de har tendens til at blive forfangne. Men græs i
forskellig form er det bedste som en hest kan få og det mest naturlige også.
Det er jo det som hesten har levet af i generationer.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 22-11-03 10:15

On Fri, 21 Nov 2003 23:32:31 +0100, "Anet" <aneteng
FJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote:

> [...]
>forskellig form er det bedste som en hest kan få og det mest naturlige også.
>Det er jo det som hesten har levet af i generationer.

   Åh ja - men i stedet for kun at må give under 1 kg om dagen så
er det vist nemmere at fodre med hø =) Faktisk så er planen at han
næste år skal ha langt mere hø end han får nu. Hvis alt går bare
nogenlunde vel kommer han også til at stå på spåner og så er fri
adgang til hø jo nok den bedste metode til at holde ham fra at lære
unoder (Ud over den ene han har i forvejen - han leger med vandkoppen
og slasker halmen under den til med vand).

Fra : Anet

Dato : 22-11-03 11:31

> [...]
> unoder (Ud over den ene han har i forvejen - han leger med vandkoppen
> og slasker halmen under den til med vand).

Sikke en grissebasse ;-0

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 22-11-03 22:55

On Sat, 22 Nov 2003 11:30:48 +0100, "Anet" <aneteng

>Sikke en grissebasse ;-0

   Det gir faktisk næsten en hel børfuld vådt halm pr uge :( Og
det er grunden til at staldpigerne har fået streng besked på at at de
skal smide halmen under hans krybbe (Som af uransagelige årsager er
placeret i det diagonale hjørne i forhold til vandkoppen) - så blir
der ikke så meget at køre ud med ....

Fra : Anet

Dato : 22-11-03 23:10

> [...]
> skal smide halmen under hans krybbe (Som af uransagelige årsager er
> placeret i det diagonale hjørne i forhold til vandkoppen) - så blir

Og sådan noget vådt halm det lugter fælt syntes jeg. Står han og leger med
muleklappen eller står han bare og skvulper vandet over med mulen?

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 23-11-03 08:55

On Sat, 22 Nov 2003 23:09:48 +0100, "Anet" <aneteng
FJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote:

>Og sådan noget vådt halm det lugter fælt syntes jeg. Står han og leger med
>muleklappen eller står han bare og skvulper vandet over med mulen?

   Og det er tungt som ind i .... Han står mest og skvulper det
ud over med mulen ... eller møver til selve vandkoppen - eller også
tager han lidt vand i munden og lader det løbe ud. (Det er succes at
savle på en eller anden ;))

Fra : Nina Svanholm

Dato : 24-11-03 13:37

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

(Det er succes at
> savle på en eller anden ;))

*G* Det kender jeg godt, Jacques er rigtig god til at stå og se helt from ud
og når så han har fået en overbevist om at han har sunket den sidste
mundfuld, ja så åbner vi lige munden og vandet vælter ud over en :-/
Et stort hit er også at når han får renset forhove, så nuldrer han ligesom
mulen ind under min hestehale og så bliver man altså slikket godt og
grundigt i nakken hvis ikke man er hurtig

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 24-11-03 14:35

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3fc1fead$0$27422$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> "Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse
>
> (Det er succes at

(klip)

Her i huset da er æblespisning en ting man gør på folden. Freyja tager en
bid af æblet og forventer så, at man står og holder den anden halvdel for
hende indtil hun skal spise den del. Når æble nr. 1 er spist, så er hun ikke
særlig "lady agtig". Faktisk så har hun æblesavl rundt om hele munden, og
kan hun se sit snit til at tørre det af i min jakke ja, så er dagen redet
helt for hende. Hvis det så er lykkes, at få tørret æblesavlet af i mig så
står hun og kigger på mig med de mest bedårende "koøjne", og så kan jeg jo
ikke lade være med at syntes at hun er såååå sød *smiler*. Sådan et lille
snaskedyr.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 24-11-03 18:13

On Mon, 24 Nov 2003 13:37:13 +0100, "Nina Svanholm"
<ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote:

> [...]
>mulen ind under min hestehale og så bliver man altså slikket godt og
>grundigt i nakken hvis ikke man er hurtig

   Vi har også en stående som kan et trick med en spand vand og
en svamp ;) Svampen ned i vandet - godt fat i svampen og så op og
*Ryste*Ryste* Det er nemlig herlig spass - og han kan blive ved længe
;)