Gulbuget terrapinskildpadde syg?
Fra : tim

Dato : 24-11-03 22:29

Jeg har to gulbugede terrapinskildpadder, hvor den ene vokser fint og er
meget livlig, men den anden ser ikke rigtig ud til at vokse, er blevet mere
og mere sløv på det sidste og er ikke rigtig interesseret i at spise så
meget som den plejer, heller ikke hvis den bliver fodret alene.
Er der nogen der ved om det er normalt eller om den er syg og hvis dette er
tilfældet, hvad den fejler og hvordan man kan behandle den?

Fra : Søren Poulsen

Dato : 24-11-03 22:40

Det er oftest enten fordi de går for koldt og ikke kan holde gang i
systemet, krybdyr er jo vekselvarme. Eller fordi deres kost er mangelfuld
eller/og ensidig.

Er øjnene klare, og skjoldet fast?

Har de adgang til en vamelampe?

Får de kalkholdig kost?

Selvfølgelig kan det skyldes andre ting, men manglende varme og forkert
fodring har slået rigtig mange sumpskildpadder ihjel.
--
M.v.h. Søren Overvad Poulsen, Køge
Email: spo@xxxwebspeed.dk

Fra : tim

Dato : 25-11-03 17:55

Tak for dit svar.
Temperaturen i vandet er mellem 22 og 24 grader og de har adgang til
varmelampe, men de får ensidig kost, der består af frossen skaldyrsmix fra
dyrehandleren, tidligere fik de også tørpiller der skulle være til både
skildpadder og leguaner, men det gider de ikke spise mere.
Ved du hvad vi ellers kan fodre dem med, så de får en varieret kost? De har
begge fast skjold og klare øjne.

Med venlig hilsen Tim

Fra : Per W.

Dato : 25-11-03 18:42

"tim" <nomail@nomail.dk> skrev i melding
> [...]
> skildpadder og leguaner, men det gider de ikke spise mere.
> Ved du hvad vi ellers kan fodre dem med, så de får en varieret kost? De

Jeg gir mine tørrfor (vær oppmerksom på at det er stor forskjell mellom
merkene, det kan hende de spiser ett merke og ingen ting annet), reker med
skall (kalk), levende fisk, rå kylling, mais, rå biff. Gir de også vitaminer
og kalk av og til. Har også prøvd med tørrfor som man gir til katter, men
det likte de ikke. Har ca 26grader i vannet, 2x60Watt vanlig spott til
varme, 2x18Watt UV lysrør (MEGET viktig med UV lys).

/Per W.

Fra : Claus

Dato : 27-11-03 21:21

Regnorme er noget af det bedste.

Fra : Per W.

Dato : 27-11-03 22:37

"Claus" <claus88mm@yahoo.dk> skrev i melding

> Regnorme er noget af det bedste.

Fåes det som tørrfor? Ett annet sprøsmål, har 2 UV lysstoffrør på 2x18watt,
skal de stå på 10-12 timer pr. dag? En annen ting, har hele tiden vært
plaget av at vannet har fort blitt 'skittent', det går 4-5 dager etter
vannskift før det begynner å bli missfarged. Har ett 250 liters akvarie og
en Eheim pumpe som har ca 300 L/timen, kjøpte nå en ny JBL som har 1200
L/timen og 12 liter filtervolum, vannet ble etter 3 dager krystallklart og
har holdt seg slik nå en god stund. Skal nå sette opp ett 325 liter og har
tenkt å kjøpe ett filter til slik at det holder seg rent lenge mellom
renhold av filterene. Så når det gjelder skillpadder så er det i hvertfall
MEGET viktig med et stort filter.

/Per W.