Problemer!
Fra : Rap

Dato : 12-11-03 08:27

Kære Jer,
Det går ikke så godt med Carolines akvarium.

Den sidste guppy-han døde i sidste uge og nu begynder hunnerne at dø.
Vandkvaliteten er målt i Zoocity og de siger det ser meget fint ud (25oC,
skifter en 1/4 vand 1 til to gange om ugen).

En hun står med hovedet lodret ned og ser meget dårlig ud - svamp omkring
halen? En anden hun mangler et stort stykke af halen og har også noget
hvidligt på dele af bagkroppen.

I øvrigt har Caroline to små maller, 2 ballon-Mollyer og 4 neonfisk, og 4
guppy-unger, i en invendig "kravlegård", som tilsyneladen trives fint.

Hvad gør vi? Er det sygdom som kun rammer gyppy'er? Skal de have medicin?
Skal akvariet startes forfra?

Tak - En fortvivlet far

Lars

Fra : ibber

Dato : 12-11-03 08:51

Det er svamp fisken skal aflives

Er det fisk du har købt fornyelig ?
Iså fald er det fordi fisken kommer fra et klinisk rent akvarie bliver
fløjet det halve af jorden rundt for til sidst at ende i dit akvarie, Dit
akvarie har en masse forskellige baktierer der kan angribe din nyindkøbte
fisk

Jeg har selv oplevet det med 300 gubbyer jeg fik fra Indoniesen, de fik
svamp på halen, efter et par uger begyndte de stille og roligt at dø.

Fra : Lars

Dato : 12-11-03 11:01

De to hunner, som er medtaget nu, er købt for ca. en måned siden (Zoocity).
De to, nu døde, hanner er købt for hhv en måned og 3 uger siden.

Vil de sidste guppyer (incl ungerne) blive smittet? Hvad skal jeg gøre
fremover for at de ikke smitter kommende fisk?

vh

Lars

Fra : ibber

Dato : 12-11-03 11:49

Isoler dem indtil de dør håb på de overlever.
Hvis zoocity netop har fået fisk hjem passer tiden meget godt med deres
svampeudbrud.

Du kan måske redde dem ved at købe noget furanol
det får du i byggemarkeder der sælger udstyr til havebassiner.
Det er store piller der opløses og farver vandet gult (er nærmest pencilin)
et eventuelt rensningsanlæg skal slukkes mens du behandler dem.

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-03 20:46

Hej
Jeg ville nok aflive de syge fisk. jeg ved godt at det er trist, men nu er
guppyer ikke de mest bekostelige fisk der findes.
Akvariet er nok ikke mere "sygt" end alle os andres akvarier. Det er bare
fiskene der har levet for sterilt og ikke kan tåle mosten.
Mit råd er at I søger kontakt til den lokale akvarieforening. De holder
typisk et møde eller to i løbet at måneden. Typisk holdes der auktion over
medbragte fisk eller man kan spørge om der er nogen der har nogen i
overskud. Priserne er for det meste meget gunstige og kvaliteten findes
sjældent bedre andre steder, idet de ikke har en så lang og stressende rejse
bag sig. Vandet de har levet i og kommer til at leve i, varierer jo heller
ikke så meget når de er avlet og opdrættet i nærheden.

mvh
Henrik

Fra : Fly Christensen

Dato : 12-11-03 21:15

On Wed, 12 Nov 2003 08:27:12 +0100, "Rap" <rap_63@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Vandkvaliteten er målt i Zoocity og de siger det ser meget fint ud (25oC,
>skifter en 1/4 vand 1 til to gange om ugen).

I har fået svar omkring svampeproblemerne. Når de engang er udryddet, så
vil jeg foreslå, at I skifter 1/4 af vandet hvert 14. dag istedet for
1-2 gange om ugen. Det er ren stress for fiskene.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Carsten Gall

Dato : 13-11-03 00:36

> [...]

> vil jeg foreslå, at I skifter 1/4 af vandet hvert 14. dag istedet for
> 1-2 gange om ugen. Det er ren stress for fiskene.

Og så find en anden forhandler end Zoocity!

Carsten

Fra : LLM

Dato : 18-11-03 18:10

> Og så find en anden forhandler end Zoocity!
>
> Carsten
>
> hvad er der galt med zoocity ?

det er da en meget pæn butik

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-11-03 00:22

"LLM" <q@q.dk> skrev i en meddelelse

> det er da en meget pæn butik

Det er da vist også det eneste man kan sige om den!

Carsten