Tangens og invers Tangens beregning.
Fra : Monie

Dato : 22-11-03 14:57

Hej

Hvordan anvendes henholdsvis Tangens og invers Tangens.
Har prøvet forskellige muligheder men kommer ikke til samme
resultat som regnemaskinen fortæller.

Vil du være behjælpelig med et par skrevet eksempler på
anvendelse af tangens i Delphi 6.

Har du function'er der kan beregne tan, som jeg må få et eksempel af.

På forhånden mange tak.
Mvh
Monie Jacobsen
E-mail: monie@pc.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-03 16:13

"Monie" <monie@pc.dk> wrote in message

> Vil du være behjælpelig med et par skrevet eksempler på
> anvendelse af tangens i Delphi 6.

Delphi anvender radianer. Din lommeregner anvender muligvis grader.

v:= 45;
v:= v/180*pi; // omregning til radianer.
writeln(tan(v));

Det skulle gerne give 1.

Hilsen
Uffe

Fra : Monie

Dato : 23-11-03 07:16

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> wrote in message news:<3fbf7cc6$0$30089$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Delphi anvender radianer. Din lommeregner anvender muligvis grader.
>
> v:= 45;
> v:= v/180*pi; // omregning til radianer.

Tak Uffe

Jeg har selv måtte lærer mateatik, i skolen
skulle der blot læreses de 4 regnarter.
Derfor måske de mærkelige spørgamål for kender af mateatik

Mvh
Monie Jacobsen

Fra : Mik D.

Dato : 24-11-03 11:52

Hej Monie

Her kan du finde lidt mere end "de fire regningsarter" når du taler om
formler og trigonometri:

http://www.formel.dk/

http://williams.best.vwh.net/avform.htm#Math

Hvis ikke til nu så måske til næste gang.

Mik

Fra : Monie

Dato : 23-11-03 08:14

> [...]
>
> Delphi anvender radianer. Din lommeregner anvender muligvis grader.
>
> v:= 45;
> v:= v/180*pi; // omregning til radianer.

Hvordan laves invers tangens og omregning til radianer for Delphi ?
Da jeg ikke er god til matematik, men godt vil lærer det håber jeg du gider hjælpe.

Mvh

Monie

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-03 09:31

> Hvordan laves invers tangens og omregning til radianer for Delphi ?

Invers tangens: arctan

Omregning til radianer: divider med 180 og gang med pi. Du kan også
anvende RadToDeg funktionen i math unit'ten.