Valg af database i Delphi
Fra : Mik D.

Dato : 12-11-03 13:21

Hej

Ifbm. udviklingen af et nyt program skal jeg bruge en database og er i den
forbindelse interesseret i nogle erfaringer og råd mht. valg af database i
Delphi 7 Personal Ed.

Et meget vigtigt krav til databasen er, at den er hurtig da applikationen er
tidskritisk.

Følgende er gældende for min nye database:
- stand alone
- max 100.000 records
- ca. 75 fields per record
- ca. 1.000 bytes per record
- ingen relationsdata
- alle data er tekst, tal osv. dvs. ingen grafik eller memoer
- et index, samt fire sekundære index

Det er hvad jeg kan komme i tanke om kan være udslagsgivende for valget. Men
jeg hører gerne om andre parametre.

Vil en anden version af Delphi, f.eks. Professional, ændre på valget af
database?

På forhånd tak
Mik

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-03 14:42

"Mik D." <mik@mail.zz> wrote in message
> [...]
den
> forbindelse interesseret i nogle erfaringer og råd mht. valg af

Stort set ingen databaser understøtter personal edition.

> Vil en anden version af Delphi, f.eks. Professional, ændre på valget
af
> database?

Ja.

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 12-11-03 16:25

Prøv at tage et kig på Firebird Databasen.

Den er OpenSource og kommer oprindeligt fra Interbase's OpenSource udgave.

Jeg er yderst tilfreds med den.

Michael

Fra : Carl Pedersen

Dato : 12-11-03 18:59

Hvad med mysql der findes et sæt freeware komponenter til denne de virker
fantastik
http://zeoslib.sourceforge.net/
Mvh
Carl

Fra : Mik D.

Dato : 13-11-03 09:52

Hej Uffe, Michael og Carl

At der stort set ikke skulle være nogen database med i D7P ser jeg først nu.
Har tidligere kørt med D4S og der er de med. Jeg har først installeret D7P
for en uge siden og bemærkede ikke at Data Access og - Control ikke var der.

Nå, men det betyder så blot at hvilken database kan jeg med fordel vælge i
D4S for at opfylde mine kriterier?

Firebird eller mysql lyder for mig interessante men er de ikke stor og
tunge? Dvs. at de ikke opfylder mit primære ønske om hastigheden?

Mik

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 13-11-03 10:38

Hej Mik

Mine erfaringer med Firebird som database er gode.
Jeg syntes ikke den er tung at arbejde med.

Den er nem at installere og nem at bruge.

Vi benytter den her til både små databaser og temmelig store databaser.
I begge tilfælde er hastigheden god.

For at benytte firebird som database, kan man bruger forskellige comp. til
dette.
Heraf er:

- IBObjects (Som koster penge)
- FIBPlus (Som koster penge).
- InterbaseExpress (Eller IBX, som er fra Borland selv).
Dog skal der til IBX Comp. nævnes, at Borland ikke garantere, at de vil
virke med fremtidige version er af Firebird.
Men den nuværende (Version 1.0.3) virker fint med IBX.

Ud over det findes der vist også nogle freeware comp. til understøttelse af
Firebird.
Vistnok Zeos LIB. Prøv at kigge på SourceForge.

Ud over det, så er der en nyhedsgruppe på news.atkin.com som omhandler
firebird og en der omhandler IBObjects.
News.Atkin.Com er en readonly newsserver.
Hvis du vil lave indlæg, skal du gøre det via yahoo.groups.com

Michael

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 13-11-03 13:58

> [...]
> forbindelse interesseret i nogle erfaringer og råd mht. valg af database i

Hvad med DBISAM?

www.elevatesoft.com

MVH
Thomas

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 16-11-03 09:43

Thomas Eg Jørgensen wrote:
> Hvad med DBISAM?
>
> www.elevatesoft.com

Jeg er helt enig i dette valg.

Lars.

--
Freelance programmør
Delphi brugergruppen DAPUG: http://dapug.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-03 11:46

"Thomas Eg Jørgensen" <tejo03@kom.auc.dk> wrote in message
> "Mik D." <mik@mail.zz> wrote in message
>
> Hvad med DBISAM?

Godt valg, men kræver Delphi Pro el. Enterprise.

Fra : Jørgen Højrup Christ~

Dato : 06-12-03 00:21

Hej

Der findes en mængde gode databaser på markedet, men skulle jeg vælge en
database som yder fornuftigt og har alle de nødvendige ting, så ville jeg
nok vælge en Advantage local server(eller optimalt client/server versionen)
www.extendesystems.com . Men når der er tale om tidskritiske krav så glem
alt om ODBC og især
BDE.

Advantage er i local server version gratis.

mv.
jc