Flere router på en ADSL
Fra : (5220)Morten Kølbæk

Dato : 28-11-03 23:47

Hej

Jeg har en TDC-ADSL med et Speedstream modem og en router på. Det anvendes
bl.a. som hjemmearb plads der bruger en VPN tunnel og en af portene i
routeren kan jeg også bruge til internet adgang.

Da jeg ikke kan / må pille i den eksisterende router kom jeg til at tænke
på:
Kan man sætte en switch på Modem'et og så sætte 2 routere i der. Den ene
kunne så være den eksisterende (som jeg ikke kan pille i)og den anden kunne
så være til min egen private trafik.

Kan det gå godt og vil der være specielle krav til sådan en switch og router
?

Mvh Morten

Fra : Hans

Dato : 29-11-03 02:20

"(5220)Morten Kølbæk" <mok@geocities.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan man sætte en switch på Modem'et og så sætte 2 routere i der. Den ene
> kunne så være den eksisterende (som jeg ikke kan pille i)og den anden

Det kan du ikke, da der kun er 1 ip til rådighed.

> Kan det gå godt og vil der være specielle krav til sådan en switch og
router
> ?

Hvis den router du har nu er en Speedstream 5781, kan du erstatte den med
hvilken som helst ethernet/ethernet router, da din opkobling kører bridged.
Du skal blot indtaste den faste ip, gateway og DNS-servere. Der er ingen
krav om at du skal bruge den medleverede router fra TDC, med mindre du har
fået andre instrukser fra virksomheden du er ansat i.

/ Hans

Fra : Jan

Dato : 29-11-03 09:59

Hej Morten,

Jeg går ud fra at du har en SpeedStream 5880 når du har en VPN til dit firma
og en direkte ud på nettet. Hvis det IKKE er et MPLS du ligger i så kan du
gøre som "Hans" har beskrevet. Hvis det er et MPLS, skal du igennem du
virksomhed og så er det ikke sikkert at du får lov til at bruge din egen
router.

Jan
Hjælp til netværket www.birkeholms.dk

Fra : (5220)Morten Kølbæk

Dato : 30-11-03 00:55

> kunne
> >
> Det kan du ikke, da der kun er 1 ip til rådighed.

Kan du gennemskue om det vil gå godt med kun en ip hvis jeg hardware mæssigt
kobler det sammen som beskrevet ovenfor, men kun benytter det enten privat
trafik eller VPN tunnelen ?

> [...]
> krav om at du skal bruge den medleverede router fra TDC, med mindre du har
> fået andre instrukser fra virksomheden du er ansat i.

Til VPN skal jeg bruge den udleverede router

Mvh Morten

Fra : Hans

Dato : 30-11-03 02:35

> [...]
> trafik eller VPN tunnelen ?

> bridged.
>
> Til VPN skal jeg bruge den udleverede router

Hvis du kun har en ip til rådighed kan du kun vælge om du vil anvende
firmaets router eller din egen ved at slukke den du ikke bruger. Der skulle
ikke være noget i vejen for at du kan koble dem sammen med en switch mellem
modemet og de to routere, men kun en router kan være tændt ad gangen.

/ Hans

Fra : (5220)Morten Kølbæk

Dato : 30-11-03 17:01

> [...]
mellem
> modemet og de to routere, men kun en router kan være tændt ad gangen.

Ok, tak for svarene.

Mvh Morten

Fra : (5220)Morten Kølbæk

Dato : 30-11-03 21:54

(5220)Morten Kølbæk <mok@geocities.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3fca1453$0$27397$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> skulle
> mellem

Hmm, kom til at tænke på:
Hvad hvis jeg skyder den "private" router ind mellem den nuværende og
speedstream modem'et.
Så rækkefølgen bliver
ADSL -> Speedstream -> Privat router -> Firma router -> PC med VPN
forbindelse
-> Privat PC
-> Privat PC
Vil det gå godt med én fast IP adr ?

Mvh Morten

Fra : Hans

Dato : 01-12-03 00:30

> [...]
> speedstream modem'et.
> Så rækkefølgen bliver
> ADSL -> Speedstream -> Privat router -> Firma router -> PC med VPN

Det vil stadigvæk være firmarouteren som bestemmer hvilke porte der er åbne,
når du sætter dem i serie, og jeg tvivler på at du kan koble op til firmaet,
når du skal køre igennem privatrouteren først.

Hvis du køber en switch ekstra til den anden løsning, kan du samle signalet
på udgangene af de to routere, så du ikke skal skifte kabler hver gang du
skifter router, men du skal stadigvæk slukke den router du ikke bruger. Hvis
du skal bruge begge dele på samme tid skal du have flere offetlige
ip-adresser.

/ Hans

Fra : (5220)Morten Kølbæk

Dato : 01-12-03 21:54

> [...]
Hvis
> du skal bruge begge dele på samme tid skal du have flere offetlige

OK, tak for svarene.

Mvh Morten

Fra : Jørgen Friis

Dato : 29-11-03 12:42

Hej Morten

Du skal sætte switchen efter routeren og kan så uden problemer køre ADSL på
flere PC'ere. Også selv om den ene kører i en VPN tunnel.
Altså:
modem --> router --> Switch --> PC

Mvh. Jørgen

Fra : Hans

Dato : 29-11-03 13:02

"Jørgen Friis" <detteerikkeminmailadresse@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Du skal sætte switchen efter routeren og kan så uden problemer køre ADSL

> flere PC'ere. Også selv om den ene kører i en VPN tunnel.

Det er ikke det som er problemet. Han vil gerne omgå den eksisterende router
med hans egen.

/ Hans

Fra : Jan Bachman

Dato : 29-11-03 13:52

> [...]
>kunne så være den eksisterende (som jeg ikke kan pille i)og den anden kunne

Du kan jo få flere IP adresser hos TDC. Hvad med:

modem --> switch --> router 1 --> pc 1
modem --> switch --> router 2 --> pc 2

Her er det så de to routere, der får de to offentlige IP-adresser.
PC'erne får hver deres lokal adresse, og kan ikke se hinanden.

/Jan