Erfaringer med trådløs D-Link router?
Fra : Thomas

Dato : 28-11-03 16:09

Wireless / trådløst netværk - kan det række til nabolejligheden?
Min "genbo" og jeg overvejer at skabe et trådløst netværk, så vi kan dele en
hurtig internetforbindelse.

Den router, jeg har planer om at købe hedder: D-Link 614 DI+

Netkortene er ikke købt endnu - så det ved jeg ikke hvad skal være.
Formentlig bliver det bare de billigste, som samtidig kan klare 22Mbps (går
ud fra, at de fungerer sammen med D-Link'en på 22Mbps selvom de er et andet
mærke?)

Opstillingen kan ses i dk.binaer under "Billede til netværksgruppe"
(news:bq7ne3$1n9g$1@news.cybercity.dk)
Her kan man se, hvor mange vægge, signalet skal gå igennem i luftlinje eller
som minimum..
1 = Routeren
2 = PC
3 = PC
4 = PC - kun måske!

Jeg er ikke bange for forbindelse mellem 1 og 2, men spørgsmålet er, om
setup'et kan række til 3.. (Og 4.. Som kun er en eventuelt, ikke afgørende.)

- Jeg ved godt, at det er MEGET forskelligt når det gælder trådløst, men bør
routeren "almindeligvis" (standard beton-vægge fra 60'erne osv... kunne
række til 3? og 4?
- Hvor stor hastighed kan jeg forvente (hvis nogen ?
- Bør vi købe dyrere netkort (fx også D-Link) PCMCIA/USB?
- Bør jeg eventuelt investere i en BILLIG ekstraantenne (hvilken)?

Tak på forhånd!
- Thomas

Fra : Jan Bachman

Dato : 28-11-03 17:01

> [...]
>ud fra, at de fungerer sammen med D-Link'en på 22Mbps selvom de er et andet
Det skal du ikke gå ud fra.

22mbit, eller + som D-Link kalder det, er ikke en etableret standard,
som IEEE 802.11b (11 mbit) eller IEEE 802.11g (54 mbit).

Køber du et 22mbit netkort af andet mærke, så risikerer du at det slet
ikke virker, eller kun kører 11mbit.

/Jan