LinkSys Gigabit
Fra : Erik Rudbeck

Dato : 20-11-03 12:54

Jeg har netop skiftet hardware på min server, og minsandten om den ikke har
en integreret 3Com GigaBit port bagpå.
Det gav jo lejlighed til at skifte en aldrende 10/100 Hub ud med en GigaBit
switch. Valget faldt på LinkSys 8+1 Workgroup GigaSwitch.

Imidlertid foreskriver manualen til switchen at forbindelsen mellem en
GigaBit NIC og selve switchen skal udføres med et Cat5e crossover cable.

Er det korrekt at det skal være et crossover kabel?
Det mente jeg ikke var normalt mellem en server og en switch eller er det?

--
Erik Rudbeck

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-11-03 17:43

"Erik Rudbeck" <sorry@no.mails> wrote in message news:3fbcab4c$0$94992$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> Det gav jo lejlighed til at skifte en aldrende 10/100 Hub ud med en GigaBit
> switch. Valget faldt på LinkSys 8+1 Workgroup GigaSwitch.

hvorfor har du så un valgt en med en enkel Gigabit port?

> [...]
>
> Er det korrekt at det skal være et crossover kabel?
> Det mente jeg ikke var normalt mellem en server og en switch eller er det?

nej, det tror jeg nu er forkert.. Normalt kærer man jo et normalt kabel fra NIC til Switch... og desuden er 1000Base-t
ligeglad med alm. eller krydset kabel

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 20-11-03 22:29

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message
> "Erik Rudbeck" <sorry@no.mails> wrote in message
GigaBit

> hvorfor har du så un valgt en med en enkel Gigabit port?

Planen var at forbinde serverens Gb NIC med switchens ditto, og så lade
klienterne køre 100 Mbit som hidtil.
Sig ikke at jeg fuldstændig har misforstået koncepterne...?

> nej, det tror jeg nu er forkert.. Normalt kærer man jo et normalt kabel
fra NIC til Switch... og desuden er 1000Base-t
> ligeglad med alm. eller krydset kabel

Ja, det har vist sig at være en fejl at manualen foreskriver crossover. Du
har også ret i at det er ligemeget. Switchen har noget auto MDI/MDI-X
crossover detection indbygget.

Erik Rudbeck

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-11-03 06:46

"Erik Rudbeck" <sorry@no.mails> wrote in message news:3fbd322e$0$95006$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Planen var at forbinde serverens Gb NIC med switchens ditto, og så lade
> klienterne køre 100 Mbit som hidtil.
> Sig ikke at jeg fuldstændig har misforstået koncepterne...?

altså det vil jo kun yde mere, hvis der er flere maskiner der brguer traffik mod serveren samtidigt...

> Ja, det har vist sig at være en fejl at manualen foreskriver crossover. Du
> har også ret i at det er ligemeget. Switchen har noget auto MDI/MDI-X
> crossover detection indbygget.

ddet har ikke noget at sige ved 1000Base-T da det bruger alle 4 par, og sender ikke på eet par og modtager på et andet,
men modtager og sender på alle 4 par, på en speciel måde.