Faste IPèr på maskiner med router
Fra : Sørensen

Dato : 18-11-03 21:18

Jeg har 3 computere på en cisco-router ,det køre dhcp. men nu vil jeg gerne
give dem en fast IP hver.
Jeg har prøvet at slå DHCP fra i routeren og så bare give computeren en fast
ip feks. 10.10.10.12 uden held.

Hvad gør man ?

Venlig Hilsen
Sørensen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-11-03 21:34

"Sørensen" <no@i.dont> wrote:

>Jeg har 3 computere på en cisco-router ,det køre dhcp. men nu vil jeg gerne
>give dem en fast IP hver.

Dynamisk IP-adresse er ellers at foretrække - jeg har kun fast
ip-adresse på min ftp- og web-server....

>Jeg har prøvet at slå DHCP fra i routeren og så bare give computeren en fast
>ip feks. 10.10.10.12 uden held.

Hvis du absolut vil anvende fast ip-adresse skal du gi' maskinerne
adresser i routerens LAN-segment....

Desuden skal du definere standardgateway (lig med routerens LAN
ip-adresse) samt DNS serverene.

- - -

BTW: Du skal ikke slå DHCP serveren fra - det gør det bare besværligt
hvis du på et senere tidspunkt vil ha' flere maskiner på dit
netværk....

<mlr>

Fra : Sørensen

Dato : 19-11-03 09:19

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev

> Desuden skal du definere standardgateway (lig med routerens LAN
> ip-adresse) samt DNS serverene.
>
> - - -
Hvad skal jeg skrive under DNS ?? Jeg mener der står opasia.dk i routeren
men jeg skal også skrive en vært ?? hvad er det

Venlig Hilsen
Sørensen

Fra : Sørensen

Dato : 19-11-03 09:23

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev

> Dynamisk IP-adresse er ellers at foretrække - jeg har kun fast
> ip-adresse på min ftp- og web-server....

Grunden til at De skal have fast IP er at vi vil bruge netmeeting internt i
netværket, og så skal man svjv. vide hvilken IP modtageren har for at kunne
ringe ham op.

Venlig Hilsen
Sørensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-11-03 19:32

In article <dh0lrvse867e1v97aqssv14tgjp9iaag8s@4ax.com>,
mic@NO_SPAMdou.dk says...
> Dynamisk IP-adresse er ellers at foretrække - jeg har kun fast

Hvorfor dog det?

> BTW: Du skal ikke slå DHCP serveren fra - det gør det bare besværligt
> hvis du på et senere tidspunkt vil ha' flere maskiner på dit
> netværk....

Æhhh?

Man sætter da en IP-adresse op på maskinen... Hvor svært kan det være?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-11-03 19:47

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote:

>Æhhh?
>
>Man sætter da en IP-adresse op på maskinen... Hvor svært kan det være?

Det er Ikke svært for os

Men for en hel del mennesker er det rimeligt svært - som denne tråd
beviser...

<mlr>

Fra : Sørensen

Dato : 19-11-03 20:40

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev

> Men for en hel del mennesker er det rimeligt svært - som denne tråd
> beviser...

Øhe TAK !.

Når først man kan sætte det op på een maskine er det jo rimeligt nemt på De
efterfølgende.

Ellers tak for De gode råd.

Venlig Hilsen.

Sørensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-11-03 17:31

In article <5denrv46h46t6i83nk8lna6lm7nacve9sf@4ax.com>,
mic@NO_SPAMdou.dk says...
> Men for en hel del mennesker er det rimeligt svært - som denne tråd
> beviser...

Der er da ikke nogen i denne tråd der har svært ved at sætte IP-
adresser op.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-11-03 18:15

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote:

>Der er da ikke nogen i denne tråd der har svært ved at sætte IP-
>adresser op.

Næh ikke længere - men prøv lige at læse det allerførste indlæg igen

Iøvrigt var min pointe bare, at det ikke er nødvendigt at slå DHCP
serveren fra, fordi man har et par maskiner med fast ip-adresse.

<mlr>

Fra : Calle.

Dato : 20-11-03 19:51

Michael Rasmussen wrote:
> Iøvrigt var min pointe bare, at det ikke er nødvendigt at slå DHCP
> serveren fra, fordi man har et par maskiner med fast ip-adresse.

næ, det gør det bare mære besværligt, når der er en PC på besøg

--
Calle

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-11-03 21:31

In article <z18vb.2419$Rp2.929@news.get2net.dk>, Fake@Fake.Fake says...
> næ, det gør det bare mære besværligt, når der er en PC på besøg

Næ, det er ikke svært at rette en IP-adresse; heller ikke på en
besøgende PC.

Fra : Calle.

Dato : 20-11-03 22:13

Jesper G. Poulsen wrote:
> In article <z18vb.2419$Rp2.929@news.get2net.dk>, Fake@Fake.Fake
> says...
>
> Næ, det er ikke svært at rette en IP-adresse; heller ikke på en
> besøgende PC.

nej, men det er stadig lættere bare at sætte stikket i

--
Calle

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-11-03 14:07

In article <V6avb.2844$Bc4.1635@news.get2net.dk>, Fake@Fake.Fake
says...
> nej, men det er stadig lættere bare at sætte stikket i

Og ganske umuligt at finde folk hvis man skal spille.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-11-03 21:30

In article <bltprv08kh8l48tiqoaa559ht3b9pb40r7@4ax.com>,
mic@NO_SPAMdou.dk says...
> Næh ikke længere - men prøv lige at læse det allerførste indlæg igen

Det var ikke et problem med at sætte fast IP op. Det gik faktisk helt
efter bogen. Jeg tror du skal kigge lidt mere på hvad en fast IP dækker
over.

> Iøvrigt var min pointe bare, at det ikke er nødvendigt at slå DHCP
> serveren fra, fordi man har et par maskiner med fast ip-adresse.

Det er så rigtigt nok, men hvis man ikke har noget at bruge DHCP-
serveren til, hvorfor så have den online?

Fra : Calle.

Dato : 18-11-03 22:09

Sørensen wrote:
> Jeg har 3 computere på en cisco-router ,det køre dhcp. men nu vil jeg
> gerne give dem en fast IP hver.
> Jeg har prøvet at slå DHCP fra i routeren og så bare give computeren
> en fast ip feks. 10.10.10.12 uden held.

du skal ikke slå DHCP fra.
indtast de faste IPer, husk gateway IPen, som er den din router har

--
Calle

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-11-03 23:47

On Tue, 18 Nov 2003 21:18:28 +0100, "Sørensen" <no@i.dont> wrote:

> Jeg har prøvet at slå DHCP fra i routeren og så bare give computeren en fast
> ip feks. 10.10.10.12 uden held.
>
> Hvad gør man ?

Man gør i store træk, det du skriver, du har gjort. Så du er nødt
til at komme med en mere komplet beskrivelse end "uden held" af
hvad præcist du har gjort, og hvad præcist der ikke virkede.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Sørensen

Dato : 19-11-03 08:40

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev

> Man gør i store træk, det du skriver, du har gjort. Så du er nødt
> til at komme med en mere komplet beskrivelse end "uden held" af
> hvad præcist du har gjort, og hvad præcist der ikke virkede.

Jeg kan pinge routeren 10.10.10.1 men hvis jeg prøver at pinge en adresse
på nettet siger den "ukendt vært"

Jeg har sat fast ip 10.10.10.20
undernetmaske 255.255.255.0
standard gateway 10.10.10.1

Venlig Hilsen Sørensen

Fra : Aggeboe

Dato : 19-11-03 10:02

Sørensen wrote:
> Jeg kan pinge routeren 10.10.10.1 men hvis jeg prøver at pinge en adresse
> [...]

Du mangler nok (som tidligere påpeget af andre i gruppen) at sætte IP
adresser til DNS op. Informationer om DNS servere kan du finde på din
udbyders hjemmeside.

Hvis du har TDC er de:
Primary DNS: 194.239.134.83
Secondary DNS: 193.162.153.164

/Aggeboe

Fra : Sørensen

Dato : 19-11-03 11:21

"Aggeboe" <241101@nospam.dk> skrev

> Du mangler nok (som tidligere påpeget af andre i gruppen) at sætte IP
> adresser til DNS op. Informationer om DNS servere kan du finde på din
> [...]

Tusinde tak !, Det var det der skulle til.

VH.
Sørensen

Fra : iLotG

Dato : 20-11-03 01:57

"Sørensen" <no@i.dont> wrote in

> [...]
> gerne give dem en fast IP hver.
> Jeg har prøvet at slå DHCP fra i routeren og så bare give computeren

Sådan en Cisco må da kunne tildele en bestemt ip til en bestemt pc. Jeg
havde engang en router, hvor man kunne lade DHCP køre, men yderligere
kunne man reservere bestemte ip-adresser til en bestemt pc. Det foregik
på den måde at man indtastede pc'ens MAC adresse i routeren. På den måde
undgår man helt at dimse i pc'er. Der skal kun dimses i routeren.
Jeg kunne også finde de andre pc'ers MAC adresse uden at skulle hen til
den enkelte pc. Der findes en dos-kommando man kan fyre af, men jeg
husker ikke hvad den er!! Andre?